Doorlopende reisverzekering

koffer

Mammografie: weekendje Parijs. Borstbesparende operatie en amputatie: twee weken Malediven op all inclusive basis met twee personen. Preventieve amputatie met dubbele reconstructie: een volledig verzorgde rondreis van een maand door Indonesië. Zes hersteloperaties: twee maanden met een mooie sportwagen door Amerika touren, inclusief bezoekjes aan Disneyworld en hotelovernachtingen. Tepelreconstructie: een weekje Milaan. Gezondheid: onverzekerd, bestemming onbekend.

Ik ga op reis en neem mee: mijn zorgen, mijn pijn, mijn angst en mijn verdriet. Ik ben doorlopend verzekerd van herinneringen en confrontaties, driehonderdvijfenzestig dagen per jaar. Ik hoef geen aandacht te vragen voor borstkanker door anderen te vertellen waarnaartoe ik op reis ga en voor hoe lang. De kleur van mijn bh is jarenlang saai geweest, omdat mijn ongelijke borsten niet pasten in de mooie setjes die in de lingeriewinkel hangen. Ik hoef geen mooie, gezonde borsten te zien om aandacht te vragen voor de littekens die ik en velen met mij dragen.

Steeds weer komen ze voorbij. De oproepjes om mee te doen aan acties die bedacht zijn door mensen met misschien wel de beste bedoelingen, maar zonder het besef van de bagage die ik dragen moet. Want ik kan niet zomaar op reis, omdat de last die ik draag niet in elke koffer past. Ik kan geen vakantiedagen opbouwen en mijn reizen niet vooruit plannen, omdat ik niet weet of ik over een jaar nog van de zon kan genieten.

Mijn reis is een dagelijkse pelgrimstocht. Een safari door de wildernis, vol pieken en dalen. Het is een tocht in een trein die nooit stopt, waar ik het liefst uitstappen wil en die onaangekondigd scherpe bochten maakt. Ik heb een doorlopende reisverzekering, terwijl niemand mij kan verzekeren van een behouden thuiskomst. Voor de prijs die ik  betaald heb, had ik alle delen van de wereld kunnen zien en ondertussen zal ik nooit weten waar de eindbestemming van mijn reis ligt.

Mijn leven is de barre tocht meer dan waard, maar ik zou o zo graag een keertje onbezorgd op reis gaan. Een tripje naar Barcelona of een weekje Turkije. Zon, zee, strand en verzekerd zonder zorgen. Maar ik hoef geen vakantiebestemmingen van anderen te lezen om herinnerd te worden aan het feit dat ik doorlopend verzekerd ben voor een  last-minute reis naar onbekende bestemming.

138 Reacties op “Doorlopende reisverzekering

  1. Mooi zeg! Natuurlijk verandert zo’n snelle post niks in het leven van wie er dagelijks mee moeten dealen. Maar tóch: Er wordt wél over gepraat, er wordt wél over nagedacht en af en toe kom je eens een mooi verhaal tegen wat je dwingt om er eens écht bij stil te staan, zoals hier bij jouw verhaal. En dat was zonder die domme actie nooit geschreven…. 😉 Aan de andere kant, het leven is nou eenmaal zo dat de één wel ‘op vakantie’ kan en de ander niet. That’s life… de één lacht, de ander huilt. Als je niet wil lezen over de vreugde of verdriet van een ander, dan moet je in ieder geval niet in social media-land zijn…. Bedankt voor je mooie blog en sterkte met je reis!

      • Dat ben ik niet met je eens, baten doet het sowiezo niet en schaden kan het in mijn ogen wel degelijk. Het lijkt me heel pijnlijk om te zien dat er op facebook een spelletje gemaakt wordt over de ziekte die jou leven op zijn kop zet, ook al doen mensen dat niet bewust en vast met goede bedoelingen.

        De eerste bh actie was origineel,verwees nog enigzins naar borstkanker, haalde het nieuws en behaalde daarmee zijn doel, aandacht voor borstkanker.
        Momenteel vind ik elke maand wel een berichtje van het zoveelste spelletje, want dat is het geworden, Ik geloof niet meer dan men echt nog stilstaat bij borstkanker, het eerste dat ik persoonlijk denk is: is het nu alweer borstkankerweek, vorige maand ook al. Het heeft dus juist het tegenovergestelde effect, en is daarmee dus wel schadelijk.

        Ik wens de schrijfster van dit mooie stuk heel veel sterkte toe en hoop dat dit stuk bij veel mensen wel tot bewustwording wat voor een onzinspelletjes dit zijn.

    • Helemaal mee eens. Daarbij denk ik, weet ik eigenlijk zeker als ik in mijn eigen omgeving al kijk, dat er veel mensen wel degelijk weten wat die bagage is. Nee ik doe er zelf niet meer aan mee aan die spelletjes omdat ik het nut er niet zo van inzie maar laat anderen gewoon wel meedoen. Zat mensen met dezelfde bagage die zich hier niet aan storen.

    • Helemaal mee eens. Mooi verhaal/blog maar als we alles van FB zo serieus gaan lezen, zou FB niet meer bestaan of iedereen ontzettend op elkaar zitten te vitten. Heb zelf borstkanker “gehad” en voel me door deze acties echt niet persoonlijk geraakt. Jouw persoonlijke verhaal is natuurlijk verschrikkelijk, dat kan en mag niemand ontkennen. Social Media is een verzamelbak van mensen, meningen en uitingen. Ik zeg; niet te serieus nemen allemaal en zeker niet persoonlijk.

    • Absoluut niet mee eens Irene. Annette, die snapt het!

      Borstkanker is geen spelletje! Borstkanker is serieuze shit! Daar hoeven we geen aandacht voor te vragen met een god-beter-het spelletje. Borstkanker vraagt elke dag de aandacht van mijn vrouw als zij uit de douche stap en in de spiegel kijkt. Borstkanker vraagt de aandacht van mij, haar kinderen en van diegenen die haar liefhebben elke dag weer omdat ze zich bewust zijn van het feit dat borstkanker killing kan zijn. Elke dag sterven er negen vrouwen aan borstkanker. Er is geld nodig voor onderzoek en begeleiding. Aandacht vragen voor borstkanker met een stompzinnige kettingbrief helpt niets en niemand. Geld voor onderzoek dát helpt!
      Denk na voordat je mee doet aan deze zogenaamd goedbedoelde ‘acties’ en denk ook na voordat je weer met zo’n zielig kaarsje op een willekeurige dag meldt dat het wéér ‘wereldkankerdag’ is. Dat is overigens alleen maar op 4 februari….. Het is ook niet elke week werelddierendag.

  2. Je schrijft aangrijpend en beeldend en haalt die idioterie van de Facebook-brief hiermee goed onderuit.

    Ik wens je alle succes, moed en kracht voor je reis en hoop op vele pieken en weinig dalen – tenzij zo’n dal groen, zacht en zonbeschenen is. Dan is het wellicht goed toeven, dat zou natuurlijk erg fijn zijn.

    Hartelijke groet,
    Marjolein Stam

    (Als corrector kan ik het niet nalaten je te melden dat er geen borstBEsparende operatie bestaat, wel een borstsparende.
    Dit had ik je liever persoonlijk gemaild, maar zie het alsjeblieft als positieve feedback! Zo is het bedoeld.)

  3. Sterkte wijffie.

    Precies waarom ik wat anders heb gepost op FB:

    In plaats van 1 t/m 31 dagen ‘op vakantie gaan’… kun je beter 1 t/m 31 euro overmaken naar 54.40.54.040 t.n.v. KWF Kankerbestrijding te Amsterdam.

  4. Je pijn …..zo voelbaar. Ook herkenbaar. Nee ik heb geen borstkanker gehad maar een tumor in mijn schede, anders maar het feit dat we kanker hebben gehad roept ook wel dezelfde emoties op. Zal niet teveel ingaan op mijn verhaal ik laat hier een berichtje achter om je veel moed en kracht te wensen op je reis. Uit ervaring weet ik dat ie soms zwaar kan zijn Veel courage wens ik je lieve groet marielle

  5. Lieve allemaal,

    Gezien de reacties en het aantal bezoeken hier, heb ik met mijn blog aardig wat teweeg gebracht! Inmiddels ruim 35.000 hits (en de teller loopt nog). Voor een blogje dat normaal gemiddeld 100 hits per dag heeft, is dit wel even behoorlijk indrukwekkend.
    Het liefst zou ik op iedereen reageren, maar ik heb nu even al een dagtaak aan het toelaten van reacties hier en het lezen ervan (evenals op Facebook en Twitter).
    Daarom even een kort berichtje om iedereen te bedanken voor het delen, reageren en doorsturen. Want het is in eerste instantie misschien niet het doel geweest van mijn blog, maar het is wel fantastisch dat ik zonder vakantiebestemming te noemen, zoveel mensen heb weten te bereiken…
    Fem

    PS ook alle steunbetuigingen aan mij persoonlijk zijn hartverwarmend!

  6. Goed verhaal.
    Zo had ik er nog niet over na gedacht.
    Ik denk dat je met dit verhaal veel meer mensen bereikt en dat iedereen nu ook weet waar je het over hebt.

  7. Je schrijft precies op hoe het is. Mijn vrouw zit in de zelfde trein, je wil niet maar moet mee,
    Kanker veranderd je leven totaal, voor altijd. Ook van je gezin. Wij zijn al over de 70, Maar jullie
    Nog zo jong gezin. Ik wens jullie veel sterkte en kracht toe. Ook voor je man en kinderen
    Probeer positief te blijven, het Zal jullie op de been houden. Groeten van Arti

  8. Alle aandacht voor borstkanker is prima, het is voor alle vrouwen, niet alleen zij met borstkanker, zoals ik, en niet voor een individu. Die reis die wij maken is voor iedereen anders, er zijn ook hele positieve ervaringen. Het gaat over het bewustzijn.

  9. Jij hebt precies vertaald hoe ik me voel, geweldig zoals je dat doet.
    Ik kon anderen niet duidelijk maken waarom ik niet mee wil doen aan die acties maar kon mijn gevoel niet helder vertalen naar duidelijke tekst. Je hebt me geraakt in mijn diepste emotie.
    Ik wens je veel moed en kracht op de reis die je maakt.

  10. Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.
    Reacties op zg vakantie bestemmingen die begonnen met “hihi, ik ga naar …” Terwijl toen ik het las, ik onder de morfine zat en des ondanks zo’n vreselijke pijn had, zoveel verdriet om de verminkingen en zoveel angst voor de toekomst.
    Ik weet/wist dat de schrijfsters geen kwaad in de zin hadden, maar ik vond/vind het niet leuk om te lezen (understatement)

  11. Heel mooi verwoord ik heb ook niet aan die zieke actie meegedaan dit omdat de borstkanker in mijn familie meerdere keren voor komt en zelfs iemand een borst amputatie gehad

  12. Ik volg dit nu een tijdje en vraag mij nu echt waar iedereen zich nu zo druk over maakt. Ik denk namelijk dat het gewoon goed bedoelt is door degene die dit bedacht heeft. Nu wordt er een hele hetze van gemaakt. Kom op nou (borst) kanker wordt weer op de kaart gezet daar gaat het toch om.

  13. Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met borstkanker, wel met andere kanker binnen het gezin trouwens (gelukkig is hij genezen!). Maar ik heb weinig met dit soort acties zoals ze rondzwerven op Facebook (want ik denk dat je daar op doelt?), t wordt bijna een grappig iets … en dat kan niet de bedoeling zijn.
    Ik hoop dat jij ooit ook weer vertrouwen kunt hebben in je eigen lichaam, zoals ik niet meer bang ben tegen de tijd dat mijn kind op controle gaat (ik weet tegenwoordig niet eens meer wanneer hij gaat….). Ik hoop dat jij ook weer extra kunt genieten van de dag omdat je weet dat deze dag niet vanzelfsprekend is.
    Ik hoop dat je ooit op vakantie kunt gaan zonder dat zeurende stemmetje in je achterhoofd en dat onbestemde gevoel in je buik….
    En ik gun en wens je begrip toe van de mensen die je tegenkomt .

  14. Tja, natuurlijk is het erg, borstkanker, dat ’t zeer gevoelig ligt bij velen ook. Maar ben blij dat er aandacht aan wordt besteed! Zelf had ik Non Hodgkin, maar word daar ooit een week een dag of zelfs maar een uur aandacht aan gegeven? Ik leef in de zelfde onzekerheid, het kan ieder moment weer toeslaan, de “bagage” is net zo groot, net zo zwaar. Het punt is, hoe ga je er mee om, wat voor invloed laat je zelf toe dat het heeft op je leven. Mijn motto is : DOE! Doe alles waar je zin in hebt, maak er wat van. Ik alleen bepaal wat voor invloed anderen op mijn leven hebben, wat de kanker voor invloed op mij heeft, en ik sta midden in ’t leven, geniet van mijn man, mijn kinderen, mijn lieve kleinzoontje, de natuur, van alles. Lach!!!!!

  15. Dapper mens….ik wens je alle geluk toe evenals AL die andere dappere mensen die kanker bestijden, er bijna aan onderdoor gaan en dan tóch weer opkrabbelen…Zoveel bewondering voor. Die ellendige ziekte is tot nu toe in al haar verschrikkelijke vormen mijn deur voorbij gegaan ( wel onderzoeken gehad op basis van erfelijkheid en één keer zag men iets in een borst; loos alarm gelukkig) maar je weet nooit wanneer de reis eindigt; ook als “gezond” mens niet….
    Morgen ga ik op reis na een heel stressvolle periode -ook qua gezondheid- maar ik mag even alles achter me laten, even diep doorademen en even gewoon tijdloos samen zijn met mijn man. Wellicht moeten we met zijn allen de dingen niet zo vanzelfsprekend nemen, want dat zijn ze gewoon niet.
    Ik wens je heel veel sterkte toe en alle goeds.
    Betty

  16. Ook ik heb meegedaan aan het bewuste spel. Echter in het geheel niet met slechte bedoelingen. Integendeel! Ik ging er echt vanuit, dat mensen zich hierdoor meer bewust zouden worden van het belang van borstonderzoek. Ik ben zelf verleden jaar, na het bevolkingsonderzoek in de mallemolen van onderzoeken terecht gekomen. Na 4 vreselijke weken vol spanning, slapeloze nachten, gedachten aan de dood, gelukkig de uitslag: Goedaardig. Ik ben nog elke dag dankbaar dat ik deze “reis” ontsprongen ben. Ik wens iedereen die aan borstkanker lijdt of geleden heeft: alle, alle goeds en héél veel sterkte toe. Ik heb een diep respect voor jullie en jullie naasten! Tinie ❤

  17. ik ben er al zo vaak in mij dichte vriendenkring mee geconfronteerd en chapeau voor al de moed die deze vrouwen opbrengen om door te gaan met die onzekerheid.ik wens jullie heel veel sterkte en ook positieve momenten.Ik sta vol bewondering voor je .

  18. Ik heb zelf ook het hele borstkanker traject en nog wat extra doorlopen. Ik stoor me totaal niet aan deze acties op Facebook, ik doe er zelfs aan mee. Lijkt me een vrij onschuldige manier om aandacht te vragen. Natuurlijk moeten we ook geld doneren enzv. Ik ben blij dat heel veel mensen niet weten/begrijpen wat ik meegemaakt heb en nog steeds meemaak. Vervelend dat goedbedoelde acties als ziek worden gekenmerkd door een aantal mensen die reageren. Ik zie het als goedbedoelde steunbetuigingen. En ja op social media kom he vanalles tegen. Neem het niet allemaal te serieus en zie het zeker niet als een persoonlijke aanval. Het bovenstaande verhaal is mooi en eerlijk. Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen verhaal of mening!💗💗💗

  19. moeilijke en verwarrende discussie ….. iedereen bedoelt het waarschijnlijk goed, maar niet iedereen heeft behoefte aan hetzelfde …. laten we elkaar niks aanpraten …. en ook geen “schuldige” zoeken, want we zijn het er toch over eens dat dit niemand zou mogen overkomen. Konden we maar iets of iemand de schuld geven, dan was de oplossing misschien ook dichter bij .. Respect voor iedereen !

    • Wens je een hele fijne vakantie Anoesch. Hoop dat ze je daar met respect behandelen en dat jou niets ergs overkomt. Wat vandaag nog gewoon lijkt, kan morgen ineens heel anders zijn.
      Jammer van jouw berichtje hier, vast een domme vergissing. Als dat niet zo is, ben je wel heel erg zielig.

  20. MOOI stuk! Hoop dat mede hierdoor de onzin op fb ophoud. Het is natuurlijk goed bedoeld maar je schiet er niks mee op. Heb zelf bijna 10 jaar Non Hodgkin en ik heb persoonlijk geen steun aan zulke dingen . By the way het gaat prima met me!

  21. Heb zelf 6 jaar geleden longkanker gehad. Ook met de nodige chemo Ben niet van plan om mijn hele leven met angst rond te gaan lopen. Ik ben er nog en zal leven ook en zoveel als maar menselijk mogelijk is van alle dagen genieten. Heb zelf ook meegedaan aan die actie. Ik vroeg me wel af wat de zin er van is, maar ale he. Je krijgt zo’n bericht van je nicht en die wil je dan een plezier doen. Het is nu eenmaal zo dat alle mensen die kanker gehad hebben of nu hebben voorheen ook anders reageerden. Je weet wat het is als je het zelf mee gemaakt hebben en ik ga gewoon uit van de goede bedoelingen van andere.

  22. Vorig jaar kreeg onze zoon van 7 kanker. Ons leven kwam in een achtbaan, we hadden een blinddoek om en wisten niet wanneer de bochten, de loopings en andere misselijk makende momenten kwamen. We waren er in gestopt en konden niet uitstappen. Gelukkig kwam voor ons aan deze horror achtbaan een einde. Vol goede moed zijn we in het vliegtuig gestapt. We hebben genoten van elkaar en de prachtige omgeving. De onzekerheid blijft, de angst en helaas ook de schade en bijwerkingen van de behandelingen. Maar we zijn er nog iedere dag. Lieve Femke ik hoop op een dag dat je het leven mag vieren met een mooie reis.

  23. Goh wat een zeikerds allemaal. Ik ga 3 maanden naar New York en wie weet ook wel een weekje Spanje, 2 weken Frankrijk. Ondanks dat ik ziek ben, en echt wel weet wat het allemaal is, zo moe wordt van al die belerende mensen die zeiken als iemand iets op de social media zet. Lees het lekker niet en ga voor of achter je geraniums zitten.

      • Sorry Femke maar de reisbestemmingen op Facebook zijn ook geen verplicht leesvoer. Maar toch heb jij en met jou vele anderen daar een uitgesproken mening over. Jij hebt jouw verhaal openbaar gemaakt op Facebook en natuurlijk mag Betje daar ook een mening over geven.

      • Ja daar heb je gelijk in. Blijf t een moeilijke discussie vinden. Temeer ik het gevoel heb dat iedereen het goed bedoelt, maar niet hetzelfde voelt.

  24. Goed beschreven blog, en zal je blog zeker delen in de hoop mensen na te laten denken dat kanker zeker geen spelletje is zoals nu op FB rond gaat.
    Wij wensen een ieder die met deze rotziekte te maken heeft heel veel sterkte en kracht! Als DJ samen met party-vrienden zijn wij ook hard voor KWF bezig om zoveel mogelijk geld op te halen:
    https://www.staoptegenkanker.nl/Dance-to-Fight-Cancer
    Je schrijft “Inmiddels ruim 35.000 hits” op deze blog..
    hadden deze 35.000 hits allen een euro overgemaakt op KWF,
    dan was dit geworden 35.000 euro…
    Daar kan veel onderzoek mee gedaan worden door KWF!
    *Respect,
    Astrid en Marcel

  25. Iedereen gaat er anders mee om… Juist mijn vriendin die net weer op de been is heeft mij gevraagd om “mijn vakantie” te delen… Ieder heeft zijn eigen rugzak en jouw verhaal is vreselijk maar niet uniek. Sterkte!!

  26. Femke, jouw verhaal is er één die mij vreselijk bekend voorkomt….. helaas. Maar, en dat vind ik nog steeds belangrijk, als dergelijke berichten over FB gaan, dan is er in ieder geval aandacht voor een vreselijke ziekte…

  27. dank je voor je verhaal Femke en je reactie, heb zelf borstkanker gehad en juist daardoor voel ik mij “verplicht” om het spelletje te delen en inderdaad, ik denk ook vaak, nu weer week van de kanker, dag van de kanker…. Ik had me voorgenomen dat dit de laatste keer was dat ik mee zou doen, jouw bericht heeft mij er nog meer van overtuig dat dit gewoon een stom spelletje is/was, de 1e keer was nog wel leuk. Ik wens je heel veel sterkte, net als alle andere lotgenoten (raar woord eigenlijk, heb nergens van genoten) en hoop dat er altijd iemand is die opstaat en iedereen weer met beide benen op de grond zet..dank je

  28. Femke wat een bijzonder verhaal heb je geschreven. Ik snap of snapte vaak ook niet waarom mensen dat er neerzetten.Kleur bh of drankje, maar nu ik jouw verhaal lees denk ik dat zouden mensen meer moeten durven. Daar heb ik diep respect voor. Top gedaan en succes met hoe de reis gaat lopen. X

  29. Elke week lees in mijn geheim jouw dagboek. Welliswaar een paar maanden later ivm een 3 maanden oude leesmap, maar elke keer ben ik weer geraakt door de verhalen die je schrijft. Ook zo deze keer weer. Na het lezen van je “doorlopende reisverzekering” besloot ik toch een berichtje achter te laten. Jouw persoonlijke woorden zeggen mij zoveel meer dan de best bedoelde status op facebook. Ik gun jou en je gezin veel sterkte toe! Liefs

  30. Pingback: Facebookspam | Chantal vindt·

Plaats een reactie