Tranen zijn gezond

IMG_01081-1024x768

Een ochtend in mei, nog wat fris, maar de zon schijnt. Het belooft een mooie dag te worden en ik geniet van de rust en het geluid van wat vogels, die mij hun ochtendlied toezingen. Ik drink koffie en laat de wind mijn huid strelen. Net fris genoeg om me wakker te maken, maar zacht genoeg om zonder vest buiten te zitten. Een moment van geluk, zoals geluk zou moeten zijn.

Ergens ben ik het kwijtgeraakt. Het gevoel van intens geluk om die kleine momenten. Wanneer weet ik niet precies, het was een geleidelijk proces. Heel langzaam en moeilijk te verklaren. De vermoeidheid nam toe en prikkels veranderde. Wanhopig heb ik me overgegeven, door extra te rusten. Maar een uurtje op bed, werden er al snel twee. Er veranderde wat in mijn beleving, maar ik kon het niet goed plaatsen of woorden geven aan mijn gevoel. Ik registreerde geluk wel, omdat ik wist wat geluk was, maar weet nu dat dit slechts de wens van mijn gedachten geweest is. Twee uurtjes slaap, werden er drie en ik beperkte me steeds meer tot alleen de dingen die moesten of waarvan ik vond dat ik ze hoorde te doen.

Ik vierde de verjaardagen van mijn kinderen, maar was er eigenlijk niet bij. We gingen een ijsje eten, maar het smaakte me niet. Tijdens een gezellig bezoek of een middagje weg, kon ik haast alleen maar denken aan wanneer het voorbij was. Verstandelijk zette ik ervaringen weg als geluk, maar gevoelsmatig was ik alleen maar bezig om de dag te overleven.

Het is augustus en nog steeds volop zomer, maar voor mijn gevoel is de zomer voorbij. Ik speel de film steeds weer terug in mijn hoofd en voel vooral intens verdriet. Verdriet om alles wat ik gemist heb en om het geluk dat ik kwijt ben geraakt. Achteraf gezien is het zo snel gegaan en ben ik zo hard achteruit gegaan in zo’n korte tijd! Stapjes werden sprongen en mijn leven veranderde. In wat ik deed, maar vooral in wat ik niet deed of voelde. Ik voelde de wind niet mijn huid strelen; ik hoorde de vogeltjes niet. Geluk was slechts nog een gegeven, geput uit herinnering en ervaring en mijn wereld slonk in de laatste weken tot een isolement.

Ergens in mei is het mis gegaan. Ergens, ben ik mijn gevoel voor geluk even kwijtgeraakt. Door de druk in mijn hoofd, heb ik tijd moeten missen en nu die druk weg is, is de prikkel extreem. Nu ik weer voel, komt alles zo keihard binnen, dat ik echt een weg zal moeten vinden om die emoties uitgang te bieden. Dat gaat met veel tranen, van geluk en verdriet.

Vanmorgen is het fris, maar niet te koud om buiten te zitten. De koffie smaakt goed en ik heb geen vest aangedaan, want ik wil de wind zo graag voelen. Ik wil inhalen wat ik gemist heb en luisteren naar de vogels, die hun ochtendlied zingen. In tranen geniet ik van wat ik voel. Omdat ik voel, omdat ik leef, omdat ik na al die tijd niet meer alleen registreer. Omdat ik eindelijk ruimte krijg om te voelen en daarbij zelfs mijn verdriet kan omarmen…

 

 

7 Reacties op “Tranen zijn gezond

  1. Lieve Femke,
    Lees je verhaal met tranen in mijn ogen. Van verdriet omdat je in een vreselijke achtbaan gezeten die geheel ontspoorde en jij daarin meegesleurd bent in een onwerkelijke wereld, maar ook tranen van geluk omdat je op tijd hebt kunnen uitstappen, nét op tijd, over geluk gesproken… Ik vind je zo’n sterke, lieve en krachtige vrouw, ik wens je ontzettend veel sterkte met het verwerken van deze krankzinnige reis!

  2. snap dat je tranen krijgt bij het besef de laatste ervaringen niet helemaal te hebben meegemaakt, emotioneel dan, maar wat geweldig dat je nu wel weer voelt en geniet en dat je niet meer alleen hoeft bezig te zijn met overleven! Geniet hiervan en weer prachtig geschreven 😘 Ennuhhh de zomer duurt nog even dus die vogels fluiten nog wel een poosje voor je 😉

  3. Lieve Femke, fijn dat je koffie weer goed smaakte en geniet nog van de rest van de zomer. En weet je ook voor jou wordt het weer lente. Heb vertrouwen.

Geef een reactie

