Maar jij gaat vast nog lang niet dood

tijd-bestaat-niet-1451510599

Nee, vandaag nog niet en waarschijnlijk ook niet volgende week al. Over een jaar mogelijk of heel misschien nog wel eerder. Het kan ook nog een paar jaar duren of veel langer, maar zekerheid is er niet.  De enige zekerheid die ik heb is die van gisteren en vandaag, elke dag weer opnieuw. Dat maakt mij niet tot een pessimist, maar tot een realist. Mijn toekomst is beperkt houdbaar; ik plan nooit ver vooruit. Dat is een last en een zegen.

Ik leef dag voor dag, week voor week, maand voor maand. Ik stop zelden, want ik wil niks van het leven missen en heb weleens het gevoel dat ik tijd tekort kom.  Maar soms sta ik bewust even stil en soms word ik onverwachts tot stilstand gedwongen. Als ik besef hoe snel het kan gaan en hoe verraderlijk kanker kan zijn. Als ik het bericht krijg dat een moeder van twee in haar slaap is gestorven, omdat haar lichaam haar geest ingehaald heeft. Dan voel ik de angst en het verdriet. Dan huilt mijn hart voor haar kinderen en die van mezelf. Dan sta ik even stil, terwijl ik het liefst juist heel hard weg zou willen rennen.

Op dit soort dagen spookt de kanker door mijn hoofd. Hoe lang heb ik nog, hoe vul ik mijn tijd in en met wie? Vul ik mijn leven met hoop of met vrees of juist onverschrokken. De dag komt ooit, liever later dan eerder. Ik wil nu nog niet weten wanneer en ik wil ook niet horen: “Maar jij gaat vast nog lang niet dood”.  Ik wil mijn agenda vullen met afspraken en leuke dingen, maar wel op korte termijn. Want stel je eens voor dat je te druk bent om rekening te houden met mijn beperkte agenda, hoe kan ik dan rekening houden met jouw volle, als mijn uitvaart gepland wordt?

De confrontatie met de dood is een confrontatie met leven. Met hoe belangrijk de dag van vandaag is en hoe onzeker die van morgen. Dat de lengte van tijd er niet toe doet, zolang de tijd maar op de juiste manier wordt gevuld. Dat ik mijn kinderen niet kan beloven dat ik er altijd zal zijn, maar dat ze wel kan meegeven dat ik er altijd ben geweest.

5 Reacties op “Maar jij gaat vast nog lang niet dood

  1. Wat kan jij het toch mooi verwoorden , ik wens dat je nog veel dagen mag genieten van je kinderen,maar 1 dag na 1 dag na 1 dag ………
    Lieve groetjes

  2. Femke. Wat is het toch allemaal herkenbaar wat je schrijft. Ik maak precies hetzelfde mee, jij zet mijn gevoel en gedachten op ‘papier’. Maar dat zal je vast van veel mensen horen. Ik maak ook vaak gebruik van je teksten om ze aan anderen te laten lezen.
    Nu maakte de laatste tekst: “De confrontatie met de dood is …..dat ik er altijd ben geweest.” zo ontzettend veel indruk op me, dat je je wil vragen of ik deze tekst mag gebruiken voor iets speciaals.
    Ik hoop iets van je te horen….

Geef een reactie

