Door de mand gevallen

mand-zeegras-nature-35cm-doorsnee-40cm-hoog_1500x1500_46425

Vriendschap. Soms vluchtig, soms intensief. Vaak ontstaan uit een gemeenschappelijke deler of gewoon omdat je pad elkaar op een dag heeft gekruist. Een vriendschap kan zich verdiepen of juist na verloop van tijd verwateren, maar echte vriendschap is onvoorwaardelijk. Echte vrienden geven en nemen, stellen geen voorwaarden en accepteren je zoals je bent. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Karakters kunnen verschillen en interesses uit elkaar liggen, maar een goede vriend is de investering waard. Ik investeer doorgaans zonder enige tegenzin in een vriendschap en ik snap dat ik niet de gemakkelijkste vriend ben om te hebben. Maar wie mij echt goed kent, kijkt verder dan mijn situatie en snapt welke rol het in mijn leven speelt. Dat die rol in mijn leven groot is, maar nooit groot genoeg om geen ruimte aan een ander te bieden. Alleen als de ander alle aandacht opeist, ga ik in verzet. Niet direct, want daar vind ik vriendschap veel te waardevol voor. Ik luister en geef troost waar nodig, totdat ik merk dat een vriendschap mij meer energie kost dan het oplevert.

Als ik alles heb gedaan, gevraagd en heb gezegd, trek ik er de stekker uit. Met pijn in mijn hart en een gevoel van onvrede. Ben ik egoïstisch omdat ik mijn eigen belang na al tijd alsnog voorop stel? Heb ik echt wel voldoende geïnvesteerd? Die onzekerheid blijft lang hangen, maar ik kan het me niet permitteren. Ik kan me niet veroorloven te blijven investeren in een vriendschap die al jaren uit eenrichtingsverkeer bestaat. Ik kan niet blijven luisteren naar het verdriet van een ander, als daar nooit ruimte is voor wat ik voel. Ik kan niet alleen maar te hulp schieten als het uitkomt om vervolgens zelf in de kou te blijven staan. Ik blijf geen smoesjes aanhoren over waarom die investering altijd maar van één kant blijft komen. Ik heb geen eeuwig leven voor me en steek mijn energie liever in mensen die de weg naar beide kanten open hebben staan. Dat is misschien wel het gevolg van mijn situatie en de lessen die ik daaruit leer.

Het verdriet is nog vers, maar verandert langzaam in iets anders. Verbazing, verontwaardiging en misschien zelfs een klein beetje in woede. Omdat de vriendschap waar ik ooit op bouwde een leugen blijkt te zijn. Schijnheilig en uiteindelijk vreselijk door de mand gevallen. Alle onschuld aangewend en weer de rol van slachtoffer gekozen. Ga je gang maar, ik weet genoeg. Het maakt het voor mij alleen maar gemakkelijker te accepteren. Want doordat je nu je ware aard hebt laten zien, ben ik eigenlijk al bijna niet verdrietig meer…

 

3 Reacties op “Door de mand gevallen

  1. Jij doet niets fout Femke, vriendschap moet van twee kanten komen en een aanvulling aan hetnlrvrn toevoegen en geen belasting. Ga zo door.
    Lieve groeten

  2. Heel herkenbaar, en ja het doet verrekte zeer. Je gaat twijfelen aan jezelf en je geeft jezelf de schuld. Vooral dat laatste hakt erin. Maar knap dat jij het snel inziet……en dat je het kan parkeren. Zou willen dat ik die gave ook had Femke ! x

  3. Poeh wat een rot gevoel hè.
    Nog nooit eerder heb ik dat meegemaakt maar heel toevallig maak ik dit momenteel ook mee en het voelt zwaar ellendig en waarom? Omdat er kostbare tijd is gaan zitten in dingen die je een waas voor ogen hielden. Je weerhielden van wat echt belangrijk was. Te veel tijd en energie is er gaan zitten in problemen en keuzes van anderen. De ander die blind bleek voor de prijs die jij betaald voor hun rol. Ik gun jou 1 blik achterom…. en wanneer je weer terug naar voren kijkt. Je met een glimlach kunt zeggen…. dat is achter mij een iedere stap vooruit die ik zet vergroot het de afstand van mij een hun. Dat gevoel van bevrijding geeft je weer wat verloren energie terug.
    Ik wens jou nog vele stappen verwijderd van wat daar was.

Geef een reactie

