Reisplanning

what-is-strategy-plan-a-b-c

Plan A liep op niks uit, dus was het tijd voor plan B en voor de zekerheid werd plan C ook voorbereid. De aanvraag verlening machtiging zittend ziekenvervoer. Ja, het is een mond vol. Het is de wettelijke regeling, waarmee je als verzekerde reiskosten naar het ziekenhuis kan declareren, al dan niet met eigen vervoer. Ik maak er al twee jaar gebruik van. Deels dankbaar en deels gefrustreerd, omdat het vervoer per taxi niet altijd even soepel verloopt. Als verzekerde, ben je namelijk geen winstpost voor de taxi en daarmee degradeer je al snel tot lastpost. Maar dat is een andere discussie; terug naar plan A: de eerste verlengingsaanvraag.

De wettelijke regeling is er voor diverse situaties, waaronder voor kankerpatiënten die een oncologische behandeling ondergaan. Daar voldoe ik aan, zou je zeggen, maar helaas. Onder oncologische behadeling valt namelijk chemotherapie of bestraling. Immuuntherapie niet. Dat de belasting van het behandelschema gelijk is aan die van chemotherapie en dat immuuntherapie de toekomst is, is ondergeschikt aan de regeltjes. Dus plan A is mislukt. Gelukkig is daar plan B: de hardheidsclausule. Daarmee wordt een rekensom losgelaten op het aantal behandelingen, de reisafstand (let wel: enkele reis!) en de behandelperiode. De uitkomst hiervan is bepalend voor het al dan niet toewijzen van de machtiging. Nu zit daar voor mij wel een donker randje aan. Want wat is mijn behandelperiode? Is dat de tijd dat de immuuntherapie blijft werken of de tijd dat ik nog leef? De grote vraag is eigenlijk: wil ik het antwoord wel weten? Gelukkig heeft de verzekering daar wat op gevonden. Doe een schatting, met een maximum van twaalf maanden. Prima, maar ik mag hopen dat ik wat langer de tijd krijg.

Omdat plan B geen garanties geeft, heb ik voorbereidingen getroffen voor plan C. Mijn aanvullende verzekering. Die geeft, is mij toegezegd, een reiskostenvergoeding voor meerdere soorten behandelingen. Maar, daarvoor moet eerst A en B zijn afgewezen. Tweede voorwaarde is een medische verklaring van een arts. Dezelfde arts, die voor plan A een formulier heeft ingevuld en verklaard heeft dat ik een oncologische behandeling krijg. Er moet dus, naast de medische verklaring op het standaard formulier, een medische verklaring op een los blaadje worden ingeleverd. De logica hiervan ontgaat mij een beetje, want de inhoud van de verklaring is in beide gevallen gelijk. Alleen het briefpapier niet.

Nederland is een zorgstaat. We hebben goede voorzieningen en talloze regelingen. Maar als je van die regelingen gebruik wilt maken, moet je wel sterk in je schoenen staan en ongelofelijk veel geduld hebben. Als je ziek bent, moet je niet alleen een plan A hebben, maar ook altijd een plan B en een plan C.

 

3 Reacties op “Reisplanning

  1. En wat al die bureautijgers zich niet realiseren is dat je, als patiënt of naaste(n) van een patiënt, hier helemaal geen energie in wil steken; die energie heb je hard nodig om te (over)leven.

  2. Inderdaad als je niets zelf gaat/kan regelen krijg je ook niets en dat vind ik ook heel vervelend. Ik heb respect voor je dat allemaal nog te regelen. Ik zelf ben vandaag beetje wiebelig. Gisteren opnieuw ascetis drain geplaatst en er zijn 9,3 liter water uit mijn lichaam weggehaald

  3. Ik moet ook eens een aanvullende verzekering nemen eigenlijk. De zorg hier hangt totaal af van je inkomen eigenlijk. Geen geld = geen goede zorg. In Nederland is het best goed dan..

Geef een reactie

