Landen

zwaan.jpg

Opgelucht, vertwijfeld, blij en verward. Van een gat in de lucht naar met beide benen op de grond. Landen, na een onrustige vlucht. Nog wat onzeker en niet overtuigd. Nog lang niet op de juiste bestemming, maar ook niet voortijdig gestrand. Blij, omdat de uitslag beter is dan verwacht, maar teleurgesteld omdat het niet zo goed was als gehoopt. Opgelucht, omdat we mogelijkheden niet aan hoeven te spreken, maar vertwijfeld door steeds die wetenschap dat het niet meer dan uitstel is.

Voorlopig een doorstart, maar ook geen enkele garantie. Dat klinkt wat somber maar dat is zoveel als het goede nieuws brengt. We hebben geproost en voorzichtig gevierd, maar goed nieuws heeft ook tijd nodig om even te landen. Elke keer weer vooraf alle scenario’s doornemen en steeds weer die blik op de toekomst bijstellen. Goed nieuws betekent namelijk niet dat ik er vanaf vandaag meer tijd bij zal krijgen, maar wel dat ik meer tijd bij gisteren mag optellen. Het succes van een behandeling is eigenlijk maar zo goed als de uitkomst van de laatste scan. Wat daarna komt, blijft altijd onzeker. Ik ben een realist en vier het goede nieuws natuurlijk wel, maar weet ook als geen ander hoe beperkt houdbaar het is.

Leven met uitgezaaide kanker intens. Het is constant schakelen in steeds verschillende versnellingen en elke keer weer keuzes maken. Trekken we een sprintje of doen we nu juist even een stapje terug? Tijd om op adem te komen is er maar zelden. Het is leven, hopen, wachten en weer doorgaan. Ongeacht wat de uitslag is; er zal altijd een volgende stap genomen moeten worden. Want beter worden doe ik niet. Bij goed nieuws is de route bekend en bij slecht nieuws moeten we mogelijkheden opnieuw inventariseren. Bij goed nieuws krijgen we felicitaties en bij slecht nieuws troost. Het onderscheid is vrij helder, maar qua verwerking is er niet zoveel verschil. Al het nieuws moet landen en al dan niet gevierd worden. Dat vieren mag en felicitaties zijn altijd welkom, maar de euforie is slechts een klein onderdeel van de verwerking. Echt lag kunnen we niet in de feestvreugde blijven hangen, maar dat moment van opluchting geeft wel de moed om door te gaan. Zo kunnen we het een plaatsje geven en daarna over naar de orde van de dag. Om precies te zijn voor acht hele weken. Acht weken, twee behandelingen, vier toedieningen en hopelijk ontelbare momenten van geluk. Want al kan ik voor nu wel verder met mijn behandeling, de volgende scan staat ook gewoon alweer gepland.

5 Reacties op “Landen

  1. Ik snap je als geen ander… Elk nieuws moet landen…. En moet een plekje krijgen.. En garantie tot de deur…
    Dat realiseer ik mij nu nog meer nu ik voor de tweede keer in 1,5 jaar onder behandeling ben…
    Dus tot de volgende scan is het onzeker… Maar daarna is het ook weer onzeker… Kortom…. Leven met kanker is onzeker

Geef een reactie

