Verstandshuwelijk

tin

Daar stond je dan ineens en ik had geen idee. Geen idee wat ik met je aan moest en hoe ik jouw aanwezigheid moest zien. Ik wilde jou eigenlijk helemaal niet in mijn leven, maar al snel bleek dat je niet van plan was uit jezelf te vertrekken. Een subtiele aanpak werkte niet en hoe hard ik ook riep dat je moest gaan, je bleef. Schreeuwen, smeken, slaan en schoppen. Je was standvastig, maar ik was dat ook. Ik bleef me verzetten tegen je aanwezigheid en na een tijdje leek het erop dat je je koffers gepakt had. Maar je nam me in de maling en het echte machtspelletje begon juist toen. Altijd daar, maar niet fysiek aanwezig. In mijn hoofd, een angst, een vermoeden. Steeds als het me lukte even niet aan je te denken, deelde je speldenprikjes uit, zodat ik je niet zou vergeten. Fluisterend in mijn oor, veroorzaakte je onrust en speelde je met mijn gemoedsrust.

Maar jouw aanwezigheid bracht niet alleen maar angst en verdriet. Het bracht besef en een scherpe blik. Elk moment intens beleefd, elk detail onder de loep. Bomen waren niet langer een groene waas, maar een kleurenspel van individuele blaadjes in de wind. Ik hoorde niet langer alleen maar jouw oproerende woorden, maar luisterde goed en ontdekte een mooie melodie. Ik groeide en werd sterker en kon de verleidingen weerstaan. De verleiding om me mee te laten slepen, de verleiding van angst, omdat dat nu eenmaal bekend terrein was. Op een dag luisterde ik gewoon helemaal niet meer en besloot dat het tijd was jou voorgoed los te laten.

Die tijd heeft mij zes maanden gegeven. Zes maanden van tien jaar. Zes maanden dat ik dacht dat ik het machtsspel gewonnen had en ervan overtuigd was dat jij voorgoed was verdwenen. Maar je hebt je slechts schuil gehouden. Je hebt mij die tijd misschien wel gegund. Maar toen jij het tijd vond om terug te komen, nam je geen halve maatregelen. Je liet me al snel weten dat je me nooit meer zou laten gaan en dat je bij me zal blijven, tot de dood ons scheidt.

Vandaag zijn we tien jaar samen en wie had gedacht dat we dat zouden volhouden? Tien jaar haat-liefde. Een verstandshuwelijk vol onverwachte passie. Jij brengt angst en verdriet. Jij brengt onzekerheid en pijn. Maar je brengt ook geluk, omdat ik dankzij jou extreem intens leef. Jij neemt vriendschappen die mij niet waard zijn en brengt mensen in mijn leven die wel wat te bieden hebben. Jij pakt mij mijn lichaam af, maar verrijkt ook mijn geest. Jij geeft veel, maar je neemt net wat meer. Ondanks alles heb je het al tien jaar met mij volgehouden en ik tien jaar met jou. Ik heb jouw aanwezigheid leren accepteren en jij hebt mij tijd gegeven. Dus, ik stel voor: zullen we onze geloften vandaag weer verlengen? Het tinnen huwelijk vieren en bijtekenen voor kristal of robijn?

7 Reacties op “Verstandshuwelijk

  1. Goedemorgen Femke,

    Lees jouw ervaring op de maandagmorgen en maak een diepe buiging!
    Respect , bewondering voor je omdat je het ziek zijn zo van twee kanten belicht!
    Dat is het leven en ik gun je kwaliteit van leven de komende tien jaar! Chapeau! 💋

  2. Ach wat kan ik mij jouw leven goed voorstellen. Ik mag gelukkig nog zeggen: “voorstellen”. 2009 is alweer een poosje geleden maar vertrouw het nog steeds niet. Waarom zou het bij mij niet weer de kop op steken? Daarom ook het kunnen begrijpen wat jij schrijft. Elk blog van jouw zijn voor mij zulke wijze woorden. Woorden waar ik zoveel van leren kan. Elke keer bewonder ik de insteek van jouw woorden. En krijg, ook al is het haast niet meer mogelijk, nog steeds weer meer bewondering voor jouw kracht. Maar zie ook de trampoline van jouw gemoedsrust. Dapper mens hoop dat je nog een hele tijd bij allen die je lief zijn mag blijven. HG GJ

  3. Hij mag wat mij betreft nog wel voor 40 jaar bijtekenen.
    Ik hoop dat je nog lang mag genieten van jouw gezin en alle dierbaren om je heen. Dat je nog veel herinneringen mag maken

Geef een reactie

