Afslag gemist

hetty-3

In de luwte, groeide het vertrouwen voorzichtig. Na jaren standvastigheid, had de storm zijn kracht verloren. Het roze geweld verdween uit het straatbeeld en oktober was niet langer een maand vol pijnlijke confrontaties. Geen roze stofzuigers meer, geen gala’s geen glossy magazines. Luisterend naar de doelgroep, eindelijk wijs en het goede pad gekozen.

Eerlijk toegeven, ik heb ook met mijn rug in de wind gestaan. Ik ben ooit naar een gala geweest, overtuigd van het doel. Ik heb meegelopen en ben op de foto geweest. Allemaal in de veronderstelling, dat het goed was en een goed doel diende. Maar als ik terugkijk was mijn aanwezigheid misschien meer een noodzakelijk kwaad. Een moment in de schijnwerpers, omdat ik het beeld vertegenwoordigde waar het roze voor stond. Een vrouw met borstkanker, ‘genezen’, positief ingesteld en na afloop zelfs nog gezegend met de geboorte van een kind. Ik was een pion in de strategie die ik toen nog niet zag. Maar toen ik het doorkreeg, heb ik me omgedraaid en ben ik tegen de wind in gaan lopen.

De tegenwind leek de storm te gaan breken. Patiënten en organisatie stonden niet langer lijnrecht tegenover elkaar, maar kozen een weg waarin beide partijen vertegenwoordigd waren. De wind waaide in de juiste richting en de organisatie nam de afslag richting een integer beleid. Het roze vervaagde en geld werd besteed aan zaken waar het ooit voor bedoeld was. Vol trots werkte ik mee en steunde ik acties waar met beleid voor was gekozen. Een beleid, gesteund door een adviesraad, bestaande uit ervaringsdeskundigen met grote kennis van zaken.

Maar plotseling draaide de wind. Een ongelukkig gekozen initiatief, tegen elk advies in. Met de beste bedoelingen, maar lijnrecht tegenover de weg die was ingeslagen. Er volgde een storm aan kritiek en een beginnende orkaan werd tactisch geweerd. Daarbij werd het initiatief aan de kant geschoven en gebruikt als zondebok, slachtoffer van zogenaamd verkeerd inzicht. Het was echter geen kwestie van inzicht, maar meer een kwestie van betrapt worden op terugkerend gedrag. Het kwaad was geschiedt en de tegenwind nam toe. In plaats van met die wind mee te waaien, laaide de storm op en koos de organisatie ervoor een voltallige adviesraad de wind uit de zeilen te nemen.

Nu is de vraag welke afslag er genomen zal worden. Hoeveel roze er straks weer terug zal keren in het straatbeeld; hoeveel tegenwind nog geoorloofd is of zal worden toegestaan. Want wat wel zeker is, is dat Pink Ribbon met de onlangs gemaakte beslissingen en strategiekeuzes een hele belangrijke afslag gemist heeft.

Bron: LindaNieuws, Trouw, Pink Ribbon

2 Reacties op “Afslag gemist

  1. Ik hoorde n jaar of 2 geleden van het wanbeleid bij pink-ribbon en draaide mij net als jou direct om. De pink-ribbon werd verkocht aan bedrijven die niets tegen borstkanker deden dan het pink-ribbon-logo hanteren. Pink-ribbon zelf had zo’n ingewikkelde administratie dat slechts een fractie van de inkomsten daadwerkelijk werd besteed aan het doel. Triest, in en in triest. Ik weet nog dat ik in die tijd veel vertrouwen in de wereld ben kwijtgeraakt en de volslagen onzin rond pink-ribbon was meer dan een druppel in de emmer die al overliep.
    Als er niet zoveel zichtbaar mooie mensen in de wereld ware dan had ik alle hoop allang opgegeven. Dat Pink-ribbon nu weer de fout is ingegaan of dreigt te vervallen in oud fout gedrag is niet echt verwonderlijk als ze dezelfde mensen in de top vasthoud. Ze hadden geen raad moeten aanstellen maar de gehele toplaag in de organisatie moeten vervangen !

Geef een reactie

