Kusje erop?

kus

Huilend komt ze binnenrennen. Gevallen, met de fiets en een flinke schaafwond om het te bewijzen. De schaafwond is niet diep, maar evengoed pijnlijk. Ik maak het voorzichtig schoon, droog haar tranen en houd haar even in mijn armen. “Gaat het weer een beetje schatje? Wil je er een kusje op?” Ze hikt nog na en knikt. Na een glaasje water, loopt ze weer lachend naar buiten. Alles komt goed.

Hij zit niet zo lekker in zijn vel. Hij wil niet eten en klaagt over buikpijn. Ik voel aan zijn voorhoofd en constateer dat hij warm is. “kruip maar lekker in ons grote bed lieverd, ik bel de juf wel dat je ziek bent”. Een beschuitje, een kopje thee, een koel washandje en een dagje samen op de bank. “Mijn hoofd doet nog wel pijn mama”. Ik geef er een kusje op. Ik troost, vertroetel en knuffel, totdat de koorts is gezakt. Alles komt goed.

Ze is al een paar dagen stil, maar wil er niet over praten. Ze is zelfs wat opstandig en een beetje brutaal. Boos spreek ik haar toe, maar dan komen de tranen. Zorgen om mij en over de toekomst. Opgekropt uit zelfbescherming, maar ook om mij te sparen. Wat als mama er straks niet meer is? Mijn hart breekt. Hier kan ik nog zoveel kusjes voor geven, het verandert niks aan de situatie. Er zijn geen woorden van troost en ik kan niet zeggen dat alles goed komt. Ik kan niet liegen over de toekomst of haar zorgen daarover wegnemen. De tijd van een kusje erop ligt ver achter ons.

Een schaafwond, een griepje, een vervelende ervaring op school of in de liefde. Als moeder wil je troosten en kusjes uitdelen. Je wilt je kinderen beschermen tegen de pijn en al het verdriet. Je wilt voor ze zorgen, zolang als dat nodig is. Als moeder wil je niets liever dan zeggen dat alles wel goed komt, maar als die woorden een leugen zijn, komt de werkelijkheid wel heel hard om de hoek kijken. Dan moet je zoeken naar andere woorden en krijgt de machteloosheid een gezicht. Het gezicht van je kinderen en de wanhoop in hun ogen, omdat ze beseffen dat troost zich beperkt tot een kusje, maar dat daarmee niet alles goed komt.

9 Reacties op “Kusje erop?

  1. tranen in mijn ogen…brok in mijn keel…omdat ik ook jong mijn moeder verloren heb aan kanker en zij heeft geprobeerd het tot bijna de laatste maand te zeggen dat het goed zou komen. Dat het anders was, werd uiteindelijk pijnlijk duidelijk toen ze belde dat ik naar huis moest komen uit Engeland (18 jaar oud) omdat ze nog een paar weken had.
    De waarheid is zo hard…erg begrijpelijk dat het een mega dilemma is als moeder. Sterkte…

Geef een reactie

