Op de dag af

kalender

De verpleegster kijkt om het hoekje van de deur. Of ze nog wat voor me kan doen? Nee, nu even niet. Ik ben moe en wil even gewoon met rust gelaten worden. Het was een intensieve dag en er staan me straks nog een intensief gesprek te wachten.

Na een nacht vol pijn, kwam ik op de spoedeisende hulp terecht. Druk op mijn borst en weinig lucht; de plastisch chirurg dacht aan een longembolie. Ik was net geopereerd en een andere verklaring voor mijn benauwdheid was er zo gauw niet. Er moest een scan gemaakt worden, maar niemand kreeg het infuus aangelegd. Mijn aderen zijn stug en beschadigd door alle chemo die erdoor gelopen is. Voor mijn gevoel heb ik uren liggen wachten, totdat de anesthesist een geschikte ader vond. Ik werd heen en weer gereden naar de uitslaapkamer en weer terug in dat kleine kamertje. Wachtend tot ik kon worden gehaald voor de scan.

Uitgeput, werd ik naar een eenpersoons kamer gebracht. Geen longembolie, maar wel voldoende reden om me een nachtje ter observatie te houden. Ik wilde mijn kinderen zien en daarna gewoon even slapen. De benauwdheid was vrijwel verdwenen en ik was te moe om me nog druk te maken over de oorzaak.

Op de dag af, vier jaar geleden, werd er op de deur geklopt door de arts die mij vijf jaar daarvoor had verteld dat ik borstkanker had. Op de dag af, vier jaar geleden, kwam hij opnieuw met slecht nieuws. Het was aan mij om dit nieuws over te brengen, want het nieuws kwam op het moment dat ik juist even alleen was. Ik heb Hans gebeld en we besloten verder onderzoek af te wachten. Eerst een compleet beeld, voordat we iets met de kinderen of de buitenwereld deelden. Het was een onzekere tijd, vol onderzoeken en zware gesprekken. Er was geen hoop op genezing en de behandelopties waren zeer beperkt.

Op de dag af, vier jaar geleden, kende ik de statistieken nog niet. Wist ik niet dat vier jaar best lang is in mijn situatie en hoe gezegend ik ben, dat ik er nu nog steeds ben. Op de dag af, vier jaar geleden, nam ik me voor de tijd die ik kreeg zo goed mogelijk te benutten en als ik nu terugkijk, denk ik dat dit aardig gelukt is.

Ik heb vier jaar lang herinneringen mogen maken en denk dat er nog voldoende tijd is om daar nog meer herinneringen aan toe te voegen. Ik heb tussen hoop en vrees gebalanceerd en ben zelden uit evenwicht gebracht. Ik ben het gesprek aangegaan en heb geaccepteerd dat tijd relatief is. Hoe zwaar het soms was, valt in het niet bij wat ik ervoor terug kreeg, want pijn is gelukkig zoveel gemakkelijker te vergeten dan geluk. Ik heb geen dagen afgestreept, maar elke dag gemarkeerd met een grote cirkel. Ik heb in die vier jaar geen jaren toegevoegd aan mijn leven, maar leven toegevoegd aan de dagen!

5 Reacties op “Op de dag af

  1. Mooi beschreven, alsof de lezer er gewoon bij is. Wat een respect heb ik voor jou en je familie. Hoe jullie om gaan met deze moeilijke situatie. Positiviteit brengt je zo ver, dat zie je maar weer. x

Geef een reactie

