#bestgek

2013121017538143_shutterstock_88176271.jpg_big

Nee, ik ga geen betoog meer houden over borstkanker en seksualisering, want ik denk dat mijn punt en standpunt inmiddels beiden wel duidelijk genoeg zijn. Daar mogen anderen zich verder over buigen. Ik ga ook niet klagen, zeuren of hoe je het ook maar noemen wilt, over mijn eigen leed en welke gevolgen kanker op mijn leven heeft. Dat is zo, daar moet ik mee leven, voor zolang dat nog duurt tenminste. Waar ik wel even wat over wil kwijt wil, is de reactie van KWF op de klachten die geuit zijn over de tegenstrijdigheid van sommige acties.

KWF Kankerbestrijding ontvangt geen subsidie van de overheid en is daarom steeds op zoek naar nieuwe fondsen om de stijgende kosten van wetenschappelijk onderzoek, preventie en patiëntenondersteuning te kunnen blijven financieren. Een belangrijk deel van onze fondsen komt voort uit acties die mensen voor KWF organiseren.

Tot zover niks geks. KWF heeft steun en geld nodig, daar kan ik me alleen maar volledig bij aansluiten.

…KWF Kankerbestrijding toetst de acties aan haar eigen beleid en doelstelling (“meer genezing, minder kanker, een betere kwaliteit van leven voor patiënten”); als een actie in strijd is met ons beleid, dan kunnen wij deze actie helaas niet ondersteunen…

Ok, kwaliteit van leven. Daar dacht ik wel een punt te hebben, want emotionele pijn is ook pijn die de kwaliteit van leven aantast. Maar, best gek, dat bedoelt KWF niet. En dan die laatste zin. Een beetje dubieus en niet echt duidelijk wat nou precies het beleid is. Is er wel een beleid, een doelstelling, behalve het genereren van zoveel mogelijk geld? Best gek, dat het beleid zo vaag is, maar ik verwacht integriteit van het KWF, dus ik maak me geen zorgen.

…Iedereen die voor KWF in actie komt, kiest daarin zijn eigen weg en geeft een eigen invulling aan de wens om samen toe te werken naar de dag dat niemand meer overlijdt aan kanker. KWF Kankerbestrijding omarmt alle acties en waardeert de inzet van de vele initiatieven in het hele land.
Wij vinden het dan ook niet passend om, naast onze gebruikelijke toetsing, een waardeoordeel uit te spreken over de actie die iemand voor ons wil organiseren…

Aha, een toetsing! Oh, maar geen waardeoordeel. Best gek, eigenlijk. Dus, als ik het goed begrijp, is het beleid geld ophalen, is de toetsing onduidelijk en het waardeoordeel onbelangrijk. Dus zou ik, om het KWF te steunen, ook bijvoorbeeld een evenement kunnen organiseren waarbij een record kettingroken of comazuipen wordt neergezet? Het doel heiligt de middelen en het waardeoordeel is aan mij. Nou zijn dit soort acties door middel van de voorwaarden logischerwijs uitgesloten en ga ik daarmee natuurlijk wel een beetje kort door de bocht. Maar is het niet best gek, dat KWF wel met gemak voorbij gaat aan de gevoelens en waarden van een duidelijk aangedane doelgroep?

…Wij kunnen ons echter ook goed voorstellen dat de manier waarop bepaalde acties worden georganiseerd niet bij iedereen in goede aarde valt. Iedereen heeft zijn of haar eigen ervaringen met kanker en eigen ideeën hoe hiermee om te gaan. Echter vinden wij niet dat het aan KWF is om, naast onze gebruikelijke toetsing, een waardeoordeel te vellen over hoe een bepaalde actie wordt vormgegeven…

Misschien ben ik dan toch een zeur, maar ik vind het best gek dat een vrij grote groep, die zich stoort aan een niet geveld waardeoordeel, haast een standje krijgt voor het klagen hierover, omdat er aan de voorwaarden is voldaan. Dat een doel met zulke goeie intenties, waar zoveel mensen hun hoop op vestigen, zijn handen aftrekt van pijn en verdriet. Best gek, dat een doel wat levenskwaliteit nastreeft, het waardeoordeel vol vertrouwen uit handen geeft. Aan mensen die echt wel de beste bedoelingen hebben, maar niet altijd kunnen snappen waar levenskwaliteit voor sommigen echt om draait…

4 Reacties op “#bestgek

  1. Hmm beetje tegenstrijdig allemaal… Ze kunnen beter dit allemaal niet neerzetten maar gewoon elke actie apart beoordelen als ze dat willen. Want dit is echt niet duidelijk.

Geef een reactie

