Beeldvorming

stoplicht

Met een diepe zucht, laat ik de lucht uit mijn longen ontsnappen. De tafel waar ik op lig, schuift een klein stukje en er gaat een oranje lampje branden. Het lampje gaat uit, een rood lampje licht op en een blikkerige stem klinkt uit de speaker boven mij: “Nu inademen en adem vasthouden”. Ik neem een diepe teug en wacht tot de tafel weer schuift. Een zacht gezoem om me heen en een warm gevoel in mijn buik, veroorzaakt door het inspuiten van contrastvloeistof.

Met beeldvormend onderzoek, wordt keer op keer vastgesteld hoe ik ervoor sta; hoe de kanker stukje bij beetje de overmacht krijgt. Met al dat gegluur houden we het overzicht over de groei, maar is niet vast te stellen hoe de toekomst eruit zal zien. Want wat de beelden niet tonen, is de groei van zorgen en de pijn die ik voel bij de gedachte dat ik ooit mijn kinderen moet achterlaten. Het onderzoek heeft geen zicht op mijn angst en het verdriet om alles wat ik al verloren ben. Maar het toont ook niet al het geluk, waar ik oog voor heb gekregen, dankzij die onzekerheid. Er bestaat geen scan die aantoont hoeveel vriendschappen ik verloren heb zien gaan en hoeveel ik heb moeten inleveren op het leven wat ik ooit had. Geen beeldvormend onderzoek naar het gevoel bij alle mooie herinneringen die ik heb gecreëerd of naar de verstrekkende gevolgen van kanker en al het verdriet dat daarbij komt kijken. De gevolgen infiltreren in alles wat mij lief is, terwijl de cirkel waarin ik leef heel langzaam kleiner wordt. Ik vecht niet tegen de kanker zelf, maar tegen de invloed die het heeft op mijn leven en op dat van de mensen die zich nog in mijn cirkeltje durven te begeven. Mensen die zich niet laten afschrikken door het beeld dat ik vertegenwoordig. Mensen die meer zien dan alleen de kanker en doorzien wat op geen enkele scan in beeld kan worden gebracht. Dat ik meer ben dan mijn kanker en dat de keuzes die ik soms maak, niet altijd begrijpelijk zijn, maar wel passend zijn bij mijn onzekere toekomst. Dat mijn cirkeltje wel kleiner wordt en dat ik daardoor het belang van mijn gezin voorop stel, maar dat ik altijd voldoende ruimte zal creëren voor de gevoelens van een ander. Ruimte voor degenen die het aandurven om binnen mijn cirkel te blijven hangen, maar niet blind zijn voor de werkelijkheid. Mensen die kijken naar wat een scan niet zichtbaar maakt, omdat ze mij echt kunnen zien.

Langzaam beweegt de tafel door het grote gevaarte waar het gezoem vandaan komt. Het warme gevoel in mijn buik neemt wat af. Achter een glazen wand, zie ik een onbekende man naar het beeldscherm turen. Hij ziet wat ik niet zie, maar hij ziet niet wat ik voel. Hij beoordeelt op basis van beelden en kan hooguit proberen in te voelen in mijn angst voor wat die beelden tonen. Voor me dooft het rode lampje en springt het groene lampje aan. Uit de speaker klinkt de stem weer: “Ademt u maar weer door”, opgelucht pers ik de lucht weer naar buiten.

 

3 Reacties op “Beeldvorming

  1. Femke, heel af en toe lees ik je blogs. Ze komen dan voorbij op Facebook. Vol verwondering lees ik hoe jij in staat bent je gedachten en gevoelens in woorden om te zetten. Elk woord dat ik lees komt aan.
    Ik neem mijn pet voor je af en maak een diepe buiging.

    Groet,
    Ron

    • Femke; treffend weergegeven, maak het zelf mee nu, een aankomende schoondochter bijvoorbeeld, heeft nog niet de moeite?? genomen, om langs te komen om mijn een nieuwjaar te wensen, ik weet dat er een kans is dat 2017 niet aan mij besteed is , maar niet even langs komen, terwijl mijn zoon 25 mtr van mij af woont.
      weet wat je voelt en toch kan ik er nog niet bij met mijn hoofd.
      sterkte voor dit jaar, hopelijk lezen wij over een jaar nog je blog.

      rinus

Geef een reactie

