Leven en laten leven

FullSizeRender

Een enorme lading pillen, een spoedcursus skiën, mijn angst voor de tandarts overwonnen en een CT scan met een teleurstellende uitslag. Aanslagen op de persvrijheid, angst en verdeeldheid. Mijn eerste skivakantie, een gevecht met het UWV, wekelijkse chemokuren en elke vier weken een injectie met botversterkers. Het verliezen van mijn baan, het ontstaan van een team, een weekje kamperen dichtbij huis. Nog meer chemotherapie, een cameracrew over de vloer, het ontstaan van nieuwe vriendschappen en een CT scan die reden geeft voor een feestje. De bruiloft van mijn cadeaudochter, de aankondiging van haar zwangerschap en het verdriet om het verlies van een vriendin en lotgenootje. Mijn zoon zien afzwemmen, voetballen voor het goede doel en uren achtereen sleutelhangers haken. De speciale tattoo voor mijn dochters verjaardag, het zien wegglijden van een vriendschap waar ik waarde aan had gehecht en het ontstaan van vriendschappen uit onbekende hoek. Het meest bijzondere verjaardagsfeestje ooit, de indrukwekkende lichtjesceremonie en de enorme ontlading aan het einde van de Samenloop. Een heerlijke vakantie op Texel, een korte behandelpauze en een zomerstorm met code rood. Nog meer camera’s, de fraude van mijn voormalige werkgever en de gevolgen daarvan. De uitzending van Mijn laatste keer, het spotje van Pink Ribbon en alle mooie reacties. De moeilijke keuzes, de unieke kans, de teleurstelling om de vergissing die daarbij gemaakt is en de geboorte van mijn cadeaukleinzoon. Mensen in nood, op de vlucht voor geweld en geweld dat plotseling wel heel dichtbij komt. Een paar dagen België, nieuwe keuzes en de snelle beslissingen die we daarvoor hebben moeten nemen. Het plotselinge afscheid van mijn vertrouwde arts, de overstap naar een nieuw ziekenhuis en een toelatingstraject waar veel tijd in ging zitten. Een vriendschapstattoo, een kerstwens van mijn zoontje waarvan ik moest huilen en een onuitwisbare liefdesverklaring op de borst van mijn grote liefde. Een longbiopt, de groei van mijn uitzaaiingen, de pijn, de benauwdheid en de confrontatie met het verlies van nog meer lotgenoten. Een experimenteel medicijn, mijn aanhoudende passie voor het schrijven en de onverwachte eer benoemd te worden in een heel bijzonder lijstje van LINDAnieuws. De hoop, de kans, de uitgekomen dromen en de dromen die nooit waarheid zullen worden. De herinneringen, het kleingeluk, de onzekerheid over wat het komende jaar mij nog zal gaan brengen.

Kort samengevat is dit mijn jaaroverzicht. Een jaar met veel hoogtepunten en vooral heel veel klein en groot geluk. Een jaar waarin ik grenzen verlegd heb, mijn hart heb gevolgd en mezelf ben gebleven. Een jaar waarin ik ook verdriet heb gekend, herinneringen heb gemaakt, maar vooral ook veel heb geleerd. Wat ik vooral heb geleerd, is om dingen los te laten. Alleen die herinneringen koesteren die van waarde zijn en het verdriet te vergeten. Wat onherstelbaar is, zal onherstelbaar blijven. Zo neem ik het moois mee naar een nieuw jaar en laat ik gaan wat geen waarde meer heeft. Wat blijft zijn de hoogtepunten en het voornemen om volgend jaar gewoon verder te gaan met leven en laten leven.

Fijne jaarwisseling!

7 Reacties op “Leven en laten leven

  1. Prachtig beschreven door een prachtmens. Toevallig luister ik precies op het moment dat ik dit lees The Rose van Bette Midler. Dat maakt jou en je blog nog mooier en behoorlijk emotioneel. Ik wens je alle geluk van de wereld.

  2. Voor jullie het “best mogelijke” voor 2016!
    Een jaar met warme vriendschappen, veel liefde, extra tijd om herinneringen te maken en veel genietmomenten!! Veel liefs,
    Corina

Geef een reactie

