Kerstgedacht

Bb8ZfsPIcAAlN9n

Elk jaar maak ik weer plaats op mijn koelkast, voor de kaartjes die ik met kerst mag ontvangen. Mooie wensen, lieve woorden en onlosmakelijk verbonden met de tijd van het jaar. Maar we gaan ook met de tijd mee. We sturen onze kaarten al lang niet allemaal meer per post en digitaal zijn de mogelijkheden eindeloos. Van dierenplaatjes tot complete filmpjes en veelal met een humoristisch tintje. Een tikkeltje ondeugend of tranen trekkend; ik kijk er graag naar. Maar heel soms komt er een kerstwens voorbij, waarvoor de tranen niet langer vloeien uit ontroering.

Een foto van een zwangerschapstest, op het eerste gezicht lijkt het goed nieuws. Je bent blij voor degene die het plaatst, maar voelt ook een lichte steek van jaloezie. Je hebt zelf een kinderwens en hoopt ooit zulk nieuws te mogen delen. Dan bekijk je de foto eens wat nader. Op het schermpje staan de woorden “Fijne feestdagen”, het is een grap. Een kerstwens die zo dicht bij jouw diepste verlangens ligt, dat het pijn doet. Een grap, waar menigeen om kan lachen, maar jou alleen maar verdriet bezorgt.

Mijn kinderwens is ruim vervuld, dus het gaat niet over mij, maar ik kan me de pijn zo goed voorstellen. Toen ik mijn tweede kind kreeg, was dat een wonder en daardoor voel ik me een gezegend mens. Juist daarom, raakt het mij dat dit geluk niet voor iedereen is weggelegd. Dat er mensen zijn die dromen van kinderen, maar nooit zullen weten of het ze gegeven is. Dat er mensen zijn die door wat voor een reden dan ook, elke maand een teleurstelling te verwerken krijgen.

Een kerstwens is er eentje, waarmee je je naasten geluk en gezondheid toewenst. Als dat geluk voor iemand een zwangerschap is, dan is deze wens er eentje die veel pijn kan doen. Hoe leuk de grap ook lijkt, soms is het beter om eerst na te denken. Je verplaatsen in het verdriet en je kerstwens af te stemmen op wat je je naasten echt toe wil wensen. Als je iemand kent, waarvoor een zwangerschap de mooiste kerstwens is, kan je die wens niet vervullen. Maar je kunt wel nadenken over wat je als virtuele kerstwens deelt en wie die wens in zijn af haar beeldscherm voorbij kan zien komen…

 

12347717_10205069374917249_492773124198908028_n

3 Reacties op “Kerstgedacht

  1. Raak verhaal. over creatieve wensen wordt niet altijd nagedacht. De boom bovenaan jouw log plaats ik al jaren. elk jaar ontroert hij me weer. Ik wens jou en je gezin dit allemaal toe vanuit de grond van mijn hart

  2. Inderdaad raak. Ik denk dat maar weinig mensen hier over nadenken. Ik schreef op de kaart bijna voor iedereen hetzelfde, behalve bij mensen die in een situatie zaten waar heer geluk of gezondheid maar niet lukken wil. Dat kan zo pijnlijk zijn..

  3. Wat een leuke gedachte voor op een kerstkaart !
    Die paar mensen die ik een nieuwjaar-kaart ga sturen zal ik op gepaste wijze schrijven.
    Ik ben al een tijdje van facebook af en dat bevalt goed maar zo blijf ik niet op de hoogte… ook niet van jouw blog-verhalen.
    Ik luisterde net naar Sam Cook en moest voor de 2e keer in deze maand aan je denken.
    Ik ben nog wel op tijd om jou (jullie) een fijne kerst te wensen en ik heb speciaal voor je kinderen de “kerstdisco” op youtube gevonden 😉
    Een hele fijne kerst Femke en een goede start van 2016 gewenst !
    .
    Alain

Geef een reactie

