Daar moet een piemel in

knvb_tribune.jpg

 

Een beetje onwennig kom ik uit het kleedhokje. Onbedekt en onbeschermd. Terwijl de arts voelt, zoek ik een punt waar ik mijn aandacht op kan richten, zodat hij niet merkt hoe ongemakkelijk ik me in deze situatie voel. Mijn borsten zijn mooi, maar een bedreiging.

Voor de spiegel bekijk ik het resultaat. Een grote rode streep, op de plek waar ooit mijn borst zat. Het voelt alsof ik naar iemand anders kijk. Waar is die vrouw gebleven? Die vrouw die graag in bikini over het strand liep en zich zo graag liet bewonderen?

Een zoemend geluid. De foto rolt uit de camera, gemaakt voor mijn dossier. “Misschien kan ik nog wel wat voor u betekenen, maar het wordt een lange weg. Door alle operaties zit er veel littekenweefsel en ik kan veel, maar geen wonderen verrichten” Ik blijf naakt voor hem staan. De schaamte voorbij, want na al die jaren zijn mijn borsten allang niet meer van mij alleen.

Bijna tien jaar verder, zie ik mijn spiegelbeeld. Mijn borsten zijn acceptabel, maar mijn lichaam is verre van dat lijf waar ik ooit zo trots op was. Het is de kracht die het getoond heeft, waarom ik van mijn lichaam houd, niet de vorm.

Daar huppelen wat dames langs in beeld. Jonge lijven in bikini. Lijven die stuk voor stuk mooi zijn en uniek, maar op het eerste gezicht nauwelijks gehavend. Ik lach erom en voel geen afgunst, want ik herinner me nog goed hoe fijn het is om zo lekker in je vel te zitten. Maar als ik ontdek welk doel het gehuppel dient, ben ik minder gecharmeerd. Want na al die jaren strijden tegen de seksualisering van de campagnes tegen borstkanker, zijn we terug bij af en misschien wel in het dieptepunt belandt. Als ik dan ook nog lees wat toeschouwers bij een voetbalwedstrijd vorige week scandeerden toen de dames op het veld stonden om hun actie te promoten, groeit mijn verontwaardiging. “Daar moet een piemel in, daar moet een piemel in!”  zou het uitzinnige publiek gezongen hebben, terwijl de dames vrolijk bleven zwaaien.

Je kunt nog zoveel geld ophalen met een actie; als je de doelgroep geweld aandoet, moet je jezelf afvragen of de opbrengst dat wel waard is. Als ik de indruk krijg dat een stichting hier geen afstand van wil doen, vraag ik me af waarvoor er de afgelopen jaren zo gestreden is. Gestreden tegen de seksualisering van een ziekte die zoveel levens verwoest en vrouwen hun seksualiteit afneemt.

Ik sta voor de spiegel en zie mijn littekens. De mooie rondingen zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor een vormeloos lichaam. Vormeloos door alle medicijnen en de gevolgen van alle ingrepen die ik heb gehad. Voor mij geen bikini, voor mij geen spreekkoren, voor mij geen “Daar moet een piemel in”. Voor mij slechts de beperking van tijd en een gevoel van onmacht over de zoveelste actie die misschien wel geld in het laatje brengt, maar ook veel pijn bezorgt aan veel van mijn lotgenoten…

Pink Ribbon  heeft inmiddels alsnog afstand gedaan van het bikinirecord. Bedankt Pink Ribbon, voor dit wijze besluit!

Zie HIER het bericht van Pink Ribbon

Bikinirecord 6 mei 2016

 

 

12 Reacties op “Daar moet een piemel in

  1. Het spijt me heel erg dat jij met deze verschrikkelijke ziekte te maken hebt (gehad), maar je weet blijkbaar niet dat degene die deze actie organiseerd haar moeder verloren is aan borstkanker! Zij is zeker een van de mensen die weet hoe deze ziekte je kan raken als een mens en wat er te verliezen is! Ja, het is absoluut belachelijk dat sommige (ik neem aan mannen) zich verlagen tot het niveau van zulke onbeschofte opmerkingen, maar dat is niet de schuld van bikinirecord, daar hebben ze nooit om gevraagd! Ik snap (zo ver dat kan) dat het je veel pijn doet dat jij geen bikini meer aan kan omdat je je daar niet goed in voelt. Maar als zo’n actie nou veel geld opbrengt voor een fantastisch goed doel dan is dat toch geen probleem?? Ik denk dat het juist heel mooi zou zijn als juist jij (en je lotgenoten) een bikini aantrekken en meedoen aan deze actie! Het zou je heel veel respect opleveren en daarmee ook nog (een heleboel) geld voor een geweldig goed doel!

    • Het idee is absoluut sympathiek! De keuze om in een voetbalstadion rond te gaan lopen wat onhandig. Pink Ribbon heeft jarenlang een soort roze storm ontketent, vol glamour en foute keuzes. Ik hoop oprecht dat de recordpoging slaagt, maar hem koppelen aan borstkanker is voor veel lotgenoten kwetsend en schaad het prille vertrouwen in pink ribbon, na een lange periode van wantrouwen. Ik neem het de initiatiefneemster totaal niet kwalijk, maar ik denk dat er betere manieren zijn om aandacht te vragen voor borstkanker…

  2. Als ik het goed heb gebeurd het niet in een vol stadion, behalve dan met hopelijk een heleboel deelneemsters! Ik zeg: Doe mee! Wees trots op je lichaam, want je hebt een hele vervelende ziekte overleefd! Verzamel een hoop geld voor een goed doel – welk doel dat dan ook mag zijn!

  3. Goed dat je weer aandacht richt en vragen stelt bij deze actie. Actie niet gezien. maar zouden deze heren hetzelfde domme lef hebben gehad als daar een hele rij vrouwen met littekens en/of beschadigde borsten had gestaan!!! Of zou dan eens een oorverdovende stilte ontstaan……
    Ik zou misschien met juist een toploze actie mee doen, maar dat zal wel weer te confronterend zijn.

  4. Ella, ik vind het heel pijnlijk dat je je niet meer verdiept in het proces waar Femke in zit. Ze heeft niet de ziekte gehad! Ze heeft hem nog en weet dat haar dagen geteld zijn. Het doet verder niet ter zake wat betreft de inzamelactie, maar je zou hier toch op ‘haar’ plek wel mogen weten tegen wie je het hebt.

    • Ik schreef toch: “dat je met deze ziekte te maken hebt (gehad)” dat kan dus allebei zijn. Ik ken Femke verder niet, dus ik kan daar weinig van weten.

  5. Dan kun je een beetje lezen en zou het snel duidelijk zijn. Met dit soort zaken moet je niet lichtzinnig reageren. Of je reageert niet, of je doet het zorgvuldig en kijkt met wie je te maken hebt.

Geef een reactie

