Zoekresultaten

Wikipedia-logo-v2.svg

Beste makers van Wikipedia,

Graag wil ik u wijzen op een ongelukkige fout in uw systeem. Het betreft onderstaande zoekopdracht en dan met name de omschrijving van de opgevraagde term. Ik heb er alle begrip voor dat informatie niet altijd geheel actueel gehouden kan worden en dat u afhankelijk bent van derden bij het verwerken van informatie. Maar hier is toch sprake van een definitie, die al enige tijd achterhaald is. Ter illustratie, zou ik graag de eerste zin van de definitie willen uitlichten. Hierin staan woorden als ‘verantwoordelijkheid’, ‘sociale zekerheid’, en ‘welzijn’. Ik zal u toelichten waarom ik vraagtekens zet bij deze termen.

De verantwoordelijkheid van het sociale systeem, waar ik mee leef, is ver te zoeken. Het betreft hier een staat- een land- waar het systeem al lang niet meer sociaal te noemen is. Het doel van een verzorgingsstaat, zo luidt de tekst, is burgers sociale zekerheid bieden. Maar daarvoor wordt een steeds hogere prijs betaald en van zekerheid is al helemaal geen sprake meer. Zorgkosten lopen uit de hand. Niet voor verzekeraars of voor de staat zelf, maar voor de burger die langzaam uitgemolken wordt. Premies stijgen, het eigen risico loopt op. Wie langer ziek is of zelfs nooit meer beter wordt, krijgt daarvoor de rekening gepresenteerd en van tegemoetkoming is nog nauwelijks sprake.

Hiervoor zal ik mezelf als voorbeeld gebruiken. Ik betaal premie, net als ieder ander. Ik betaal een eigen risico, net als ieder ander, maar in mijn geval valt die rekening doorgaans in januari al op de mat. Voor mij is het eigen risico dus gewoon een vaste last. Ik heb recht op een uitkering, omdat werken onmogelijk is, maar daarmee is het wat mijn rechten betreft wel gedaan. Plichten heb ik daarentegen wel en dan bedoel ik vooral betalingsverplichtingen. Voor mij betekent dat zoveel, dat de uitkering die ik krijg, elke maand weer teruggesluisd wordt naar de staat die zogenaamd voor mij moet zorgen. De gehele uitkering?  Ja, maar dan moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat het niet bepaald om een schokkend hoog bedrag gaat.

Dat ik ziek ben geworden, is geen keuze. Dat ik daarvoor meer kosten heb gekregen, is geen keuze. Dat ik daardoor minder inkomen heb, is geen keuze. En toch voel ik me dubbel gestraft.

Maar, ik dwaal af, het gaat hier tenslotte niet om mij. Het gaat hier om een definitie die u gebruikt om de term verzorgingsstaat uit te leggen. Die term berust niet op waarheid. Ziektekosten worden niet door de staat betaald, maar door de burger en dat draagt nog maar nauwelijks bij aan het welzijn. Het draagt wel bij aan de schulden, waarin veel burgers steeds vaker terecht komen. Schulden, veroorzaakt door hoge premies en eigen risico’s. Lasten die niet meer gedragen kunnen worden en daarom verzoek ik u de definitie op uw pagina te laten herzien. Misschien kan iemand hiervoor te rade gaan bij de staat, maar daarvan verwacht ik geen objectief antwoord. Want de staat maakt regels, zonder enige praktijkervaring en strooit met termen als ‘mantelzorg’en ‘participatiemaatschappij’. Ervaringsdeskundigen, daarentegen, leven het fabeltje van de verzorgingsstaat en zullen waarschijnlijk ook enigszins subjectief op de vraag reageren. Misschien is het daarom een beter idee om de term verzorgingsstaat uit uw online encyclopedie te verwijderen. Tenzij u er natuurlijk wat voor voelt om het onder te brengen bij de categorie fictie en fabeltjes.

Ik dank u hartelijk voor uw aandacht en hoop dat u actie zult ondernemen om de misvatting rondom de definitie zo spoedig mogelijk in beraad te nemen.

Met vriendelijke groet,
Femke

WIKIPEDIA:

*Een verzorgingsstaat is een sociaal systeem waarin de staat primaire verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van zijn burgers, zoals in kwesties van gezondheidszorg,onderwijswerkgelegenheid en sociale zekerheid. Ook wordt de term verzorgingsstaat gebruikt voor een land waarin een dergelijk systeem werkt.

In een verzorgingsstaat zijn veel zaken geheel of gedeeltelijk door de overheid gereguleerd. Het tegengestelde is een nachtwakersstaat, waarin de overheid zich zo weinig mogelijk met burgers bemoeit.

BRON: Geldproblemen door dure zorg en vaste lasten RTLnieuws

 

4 Reacties op “Zoekresultaten

  1. Ja precies! Het hele punt dat dit alles door mensen wordt geregeld die zelf niet hiermee te maken hebben en als dat ooit gebeurt waarschijnlijk ook nog een voorkeursbehandeling krijgen maakt de hele boel er niet makkelijk op…

  2. Hier dus van hetzelfde laken een pak. Maak me er ook zo boos over dat als je ziek bent nog eens gestraft wordt door extra kosten die je door loonderving geeneens kunt betalen. 1/5 deel van mijn inkomen (70% van mijn laatstverdiende loon) gaat al op aan de zorgverzekering met maandtermijn voor eigen risico. Belachelijk wie dat bedacht heeft. Maar diegene zal wel een dik inkomen hebben per maand en zich niet druk hoeven te maken als die eens ziek wordt

  3. Hier precies hetzelfde…..je verwoord het precies zoals het is en ik deel het graag op fb….laat als de rest dan maar klagen als ze een paracetamolletje zelf moeten betalen…..Het schuitje waar wij in zitten zinkt al de halverwege januari….Het is een schande en het zal een schande blijven zolang ze hier in het kabinet dit zelf niet persoonlijk meemaken…..Sterkte meis, heb mateloos bewondering voor je en zal je bericht verder verspreiden ! x Manon

Geef een reactie

