Waar een klein land groot in kan zijn

Kaas-en-DB-klompje-300x300

We hebben tulpen, kaas, molens, klompen en we hebben dure medicijnen. We hebben waterwerken,vrijheid van meningsuiting, een gedoogbeleid voor softdrugs, een internationaal tribunaal en we hebben dure medicijnen. We hebben Daphne, Max, Ranomi, Michael van Gerwen en we hebben dure medicijnen. We hebben wereldwijd onze stempel gedrukt en onze DJ’s reizen de wereld over. Nederland is klein, maar groots als het gaat om export en vooruitstrevendheid. Maar we hebben ook dure medicijnen. Duurder dan in andere landen, terwijl niemand weet waarom we zoveel meer moeten betalen.

Ons zorgstelsel wordt steeds zwakker. Wie ziek is mag hopen dat de juiste zorg betaald kan worden, want als zieke wordt je geacht zelf de broek op te houden. Mantelzorg, participatie, eigen bijdrage, eigen risico. Allemaal maatregelen om de kosten laag te houden en toch klagen de zorgverzekeraars steen en been. De zorgverzekeraars beknibbelen op alles en als zieke mag je alleen maar hopen dat je niet in het verkeerde vakje belandt. Er wordt een prijskaartje gehangen aan het leven van een kankerpatiënt en een afweging gemaakt over de toegevoegde waarde van tijd. Wie bepaalt hoe belangrijk mijn leven is en welke prijs ik hang aan extra tijd met mijn kinderen? Maar belangrijker nog: wie bepaalt de prijs van het middel? Volgens een onderzoek is dat niet te herleiden naar het bruto nationaal product per inwoner of aan gemaakte prijsafspraken. Ingewikkelde woorden, waar ik weinig voor koop. En als dat zo is, wie is er dan wel verantwoordelijk voor het feit dat Nederland meer betaald? En eigenlijk nog veel belangrijker: wie profiteert van de hoge prijs, want als kankerpatiënt voel ik dat niet. Ik voel niet of mijn behandeling duur is en of die prijs het succes van mijn behandeling beïnvloed. Ik voel alleen maar angst voor hoge prijzen en het magerder worden van de zorg. Want ooit komt er een dag dat de grens is bereikt. De dag dat het prijskaartje voor mij te hoog is geworden en iemand anders beslist of mijn leven het waard is in te investeren.

Een onderzoek toont aan dat we in Nederland gemiddeld meer betalen voor medicijnen dan in andere landen en de rekening komt op het bordje van de patiënt. Hoe vooruitstrevend is een land dan en wat kopen we nog voor een onsje kaas en een paar klompen? Waarom laten we ons zo bedonderen en wie trekt er nu eens aan de bel? Wie is de lachende derde in het verhaal en over wiens rug worden de kosten betaald? Ik durf het natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar als ik straks, eind januari, mijn factuur voor het eigen risico ontvang, krabbel ik mezelf wel weer even achter mijn oren…

BRON: RTL Nieuws

 

6 Reacties op “Waar een klein land groot in kan zijn

  1. Ik las het ook…. En ik krijg idd ook die nota in januari…. Het is belachelijk dat wij 40% meer betalen voor die medicatie. In Spanje betalen ze 38% minder voor het zelfde.
    Nee 1 Europa is er zeker nog niet…..

  2. Ja, hoe kan dit??????? Wie vraagt er dan zoveel……meer dan bij een ander land dus……en wie betaalt er nu teveel…. dacht dat Nederland zo’n handelaarsland was……kennelijk niet bij alles.

  3. Ja precies. De farmaceutische industrie verdient tonnen sowieso. Maar of dat erachter zit. Het is in ieder geval een behoorlijk zorgwekkend gebeuren. Hier in Colombia is de zorgverzekering duur maar de zorg op zich valt wel mee. Als de verzekering iets niet wil betalen dan kun je het ook zelf regelen. Een echo bijvoorbeeld kun je prima zelf betalen.

  4. Als ik bij dat verhaal ook hoor vertellen dat de ziekenhuizen “ieder voor zich” onderhandelen over de prijzen dan slaat mij de schrik om het hart, dat is vragen om individueel bedonderd te worden…..

  5. Zelfde gedonder met Thyrax Ook een centen kwestie . Onze dochter is in1980zonder schildklier geboren . We hebben er alles aangedaan om de schade zo beperkt mogelijk te houden Nu is ze 36 gebruikt 0,300 mg en wat is er aan de hand Een rotsmoes van fabrikant dat door verhuizing de boel plat ligt.. Neu zo zit het niet .. gewoon een ordinaire centen kwestie er is te weinig afnamen . Thyrax is een middel wat alleen in Nederland word voor geschreven .. En daar is het dus te weinig omzet te halen. Wanneer gaan we eens op ons achtrtste benen staan? Iedereen heeft zijn leven lief ….Terwijl de meeste mensen prima zijn ingesteld kunnen ze nu dus weer de hele rimram in het ziekenhuis doorlopen . . Nederland is zelf een patient geworden …

Geef een reactie

