Kleurenblind 


Ik heb me achter de oren gekrabd, was zelfs een beetje verontwaardigd, heb tegengesputterd, maar ik heb ook geluisterd. Geluisterd naar alle verschillen en alle overeenkomsten. Naar de argumenten, het geschreeuw, de stilte en het verdriet. Ik heb nagedacht, afgewogen en goed naar mezelf gekeken.

Waarover maakte ik me eigenlijk druk? Is dat omdat ik vast wil houden aan tradities? Vind ik kleur echt zo belangrijk of is het juist omdat ik het belang niet heb gezien? Want zo ben ik opgevoed en daar zit misschien nu juist de pijn. Want ik ben trots op mijn ruimdenkendheid en de blinde vlek voor onderling verschil. Ik ben trots op het feit dat ik van huis uit kleurenblind ben. Maar daarom doet het juist zo’n  pijn te horen dat ik daar de mist in ben gegaan. Dat mijn ouders gefaald hebben in dat stukje en mij onbedoeld hebben grootgebracht met een racistisch beeld.

Het is die pijn die voor verontwaardiging bij mij zorgt en misschien ook bij vele anderen. Het gevoel van schaamte zonder schuld. Want ik heb het nooit geweten en heb het nooit gezien. Voor mij was zwarte Piet namelijk geen neger en al helemaal geen boeman. Hij was in mijn beleving niet representatief voor een bepaalde groep, maar een uniek individu.

Heb ik al die tijd toch onderscheid gemaakt of doe ik dat juist nu? Nu mijn ogen zijn geopend voor het onderliggende verdriet. Als ik kleurenblind ben grootgebracht, wat zou het nu dan eigenlijk nog uitmaken? Als ik toen niet zag dat Piet zwart was, waarom zou me dat nu dan nog kunnen schelen!

Wat me wel kan schelen, is de beleving van mijn kinderen. Dat ik hen ook kleurenblind  kan laten opgroeien, zonder angst of zonder schaamte. Dat ze trots zijn op hun visie, zoals ik dat altijd ben geweest.  Als dat betekent dat we kleur moeten bekennen, om anderen geen pijn te doen, dan schaam ik me daar niet voor. Nee, dan ben ik alleen maar extra trots, omdat dat juist de kleur is waarmee ik ben opgevoed.

Geef een reactie

