Beste Jeroen,

erwtensoep

Beste Jeroen,

Een jaar geleden schreef ik een brief. Niet aan jou en eigenlijk niet eens rechtstreeks aan onze premier, maar ingegeven door mijn emoties van dat moment. Een reactie op uitspraken, maar vooral ook een boodschap vanuit mijn hart. Omdat jij zo tof reageerde en mij uitnodigde om over mijn brief te komen vertellen, wil ik je graag even bijpraten over hoe het mij sindsdien vergaan is.

Ik leef nog, maar dat moge duidelijk zijn, anders schreef ik je nu niet. Ik leef nu bijna vier jaar met de wetenschap dat ik niet lang meer zal leven en dat is soms best verwarrend. Want wanneer begin ik met afscheid nemen en wat is dan mijn allerlaatste wens eigenlijk? Vier ik dit jaar voor het laatst Sinterklaas of mag ik het volgend jaar gewoon nog meemaken? En als het voor mij al zo lastig is, hoe is het dan voor de mensen om mij heen? Is het niet gewoon heel logisch dat zij hun leven weer oppakken, zolang ik zelf geen aanstalten maak om afscheid te nemen?

Vorig jaar was Sinterklaasavond er eentje om nooit meer te vergeten. Al roerend in een pan met erwtensoep, sprak ik met Mark Rutte en toen alle cadeautjes van die avond waren uitgepakt, stapte ik in een taxi richting jouw studio. Daar vertelde ik je hoe het is om te leven met kanker en over hoe eenzaam dat soms is. Dat hulptroepen na een tijdje verdwijnen en dat ik niet alleen sta in dit verdriet. Ik heb er weer een jaar bij op mogen tellen en daarbij tel ik ook mijn zegeningen. Ik heb het afgelopen jaar elke avond bij mijn zoontje aan bed gezeten om naar hem te kijken terwijl hij sliep. Ik heb elke dag thee gedronken met mijn dochter en aan haar gevraagd hoe haar dag was. Ik heb vrienden gemaakt en ik ben vrienden verloren. Ik heb steun gehad en verdriet gekend om deze verschuivingen.

Eigenlijk is er dus niet zoveel veranderd, behalve dat ik weer een stapje dichterbij ben. Dichter bij mijn theoretische levensverwachting, maar voor mijn gevoel ook nog heel ver weg daarvan. Er is wel veel gebeurd, want ik heb mijn werk op moeten geven en helaas toch moeten inleveren op mijn zelfredzaamheid. Ondanks dat gaat het best goed met me. Gek eigenlijk, hoe gemakkelijk een mens zich schikt in een situatie, als er geen keus is. Ik heb momenteel zelfs voorzichtige hoop op een wat langere toekomst, dankzij een experimenteel medicijn. Met wie ik mijn toekomst deel, hangt er alleen wel vanaf wie er nog zo lang wil blijven hangen. Want wat niet veranderd is, is het gegeven dat de onzekerheid waar ik dagelijks mee om moet gaan een beproeving is voor het geduld van de mensen om mij heen.

Jeroen, ik was er in het afgelopen jaar nog niet aan toegekomen, maar vandaag schoot het ineens weer door mijn hoofd. Heb ik je wel bedankt voor ons gesprek en de tijd die je mij gegeven hebt om voor mezelf en anderen te spreken? Want of het nu een verschil heeft gemaakt, dat doet er eigenlijk niet eens meer toe. Gehoord worden was voor velen namelijk al belangrijk genoeg en zo ook voor mij, bedankt daarvoor.

Over een week pak ik weer uit. Dan maak ik erwtensoep en roer ik erin om te voorkomen dat mijn soep aanbrandt. Dan vieren we Sinterklaas gewoon weer en zal ik me ook gewoon weer afvragen of dit mijn laatste Sinterklaasfeest is. Het zal wel een stuk minder hectisch zijn dan vorig jaar, maar evengoed een feestje om te noteren bij de rest van alle herinneringen die ik hoop na te laten…

Groetjes,

Femke

7 Reacties op “Beste Jeroen,

  1. Mooie brief geschreven 🙂 Vind het knap hoe je ermee omgaat, je bent zo dankbaar! Dat is echt zo mooi, ook voor jezelf en je kinderen. Gaat dit jaar vast weer een fantastisch Sinterklaasfeest worden!

  2. Mooi geschreven, zelfs met een klein tikkeltje zelfspot (tweede stukje, eerste regel) ik noem het liever humor tussen het verdriet door en dat houdt je waarschijnlijk ook op de been.
    Wat ben je toch een sterke vrouw die van het leven eruit haalt wat erin zit, knap.. mijn respect, mijn GROOT RESPECT wijfie.. je doet het perfect, fijne Sinterklaas en laat de erwtensoep jullie smaken liefs, Tatiana -xx-
    PS Ik denk dat veel mensen juist jou bedanken doordat ze zoveel steun aan je schrijven hebben.. incl. ik, Bedankt Femke !!

  3. Mooi, gewoon heel mooi!
    En die erwtensoep, heerlijk! Mijn broer maakte de lekkerste erwtensoep. Helaas is dat één van de vele dierbare herinneringen aan mijn broer. Hij mocht slechts 48 worden!
    Lieve Femke, een hele fijne sinterklaasavond met elkaar gewenst! xxx

  4. Hi, Ik haat vage tips ook, als ik ze krijg voor mijn ziekte en nu ik, maar deze, ach het is een filmpje, en niet lang en kost je niks, gewoon een idee van twee doktoren die anders over genezen denken. O.A. Dr, Wayne Dyer. Ik zou echt even kijken, Femke.

Geef een reactie

