De bal is echt niet altijd rond

vierkante-voetbal-8882269

Vet gedrukte krantenkoppen en geschokte reacties vanuit de hele wereld. Een icoon met longkanker en steeds in één adem weer die opmerking over zijn rookgedrag in het verleden. Zou hij er wat mee opschieten zich bezig te houden met wat er gebeurd is en wat achter hem ligt? Helpen schuldgevoelens hem bij het zware proces wat hem staat te wachten of is het stigma te sterk en meer bedoelt om de volgende generatie te waarschuwen? Misschien is dat laatste wel een belangrijk gegeven, maar ik vraag me af of het hem en zijn vele lotgenoten ook daadwerkelijk zal helpen.

Ik ben een roker en ik weet hoe de vraag of ik nu nog rook voelt. Het voelt als een aantijging en bezorgt mij dan ook wel een schuldgevoel over de situatie waar ik nu in zit. Is mijn kanker het gevolg van mijn eigen gedrag? En misschien nog wel belangrijker: helpt het mij nu nog, me af te vragen of ik had kunnen voorkomen? In mijn geval heeft het hooguit een bijdrage geleverd en heeft het nu misschien nu nog wel een klein beetje invloed op mijn overlevingskansen. Maar ik weet ook dat de kanker er ook was geweest, als ik nooit een sigaret aan had geraakt. Omdat het een kwestie van pech is en omdat ik nu eenmaal belast ben met genen die niet meewerkten de kanker te voorkomen.

We kunnen de toekomstige generatie behoeden voor onverstandige keuzes en hopen dat we daarmee nieuwe gevallen van kanker iets kunnen terugdringen. Dat is op zich een prima zaak, maar we moeten daarbij niet vergeten dat kanker veel vaker een kwestie van pech is. Zolang kanker willekeurig toeslaat, zullen we ziekte niet uitroeien met oordelen en stigma’s. We kunnen waarschuwen voor de gevaren en onderzoek doen naar de gevolgen van levenskeuzes, om onnodige gevallen van kanker tegen te gaan. Maar wat we niet kunnen doen, is oordelen over wat is gebeurt, zonder schade aan te richten. Want iemand met kanker heeft er niks aan te moeten leven met een stigma en schuldgevoel over wat hem of haar is overkomen. Iemand met kanker, icoon of niet, is meer geholpen met steun dan met verwijten.

Laten we vooral blijven waarschuwen, maar ook niet vergeten dat de waarschuwing voor sommigen te laat komt of hen nooit had kunnen behoeden, omdat ze nu eenmaal pech hebben gehad. Laten we vooral niet vergeten dat iemand met kanker zich beter kan richten op de mogelijkheden voor de toekomst, in plaats van de schuldvraag over wat is geweest. Omdat kanker voor niemand een keuze is en dus ook niet voor iemand die jaren gerookt heeft…

5 Reacties op “De bal is echt niet altijd rond

  1. Helemaal juist: ik heb nooit gerookt en toch kanker! Ik ken mensen die al vanaf heel jong hebben gerookt en dat tot in hun oude dag hebben gedaan en die hebben geen kanker.
    Dus geen schuldgevoel, geen aanpraten dat je het mogelijk had kunnen voorkomen. Die gekke genen en cellen in je lijf maken of je (al dan niet met beïnvloedende factoren) de pech hebt dat zij op hol slaan.
    En eindelijk begin ik nu ook de irritatie over de uitspraak dat “je de strijd kan winnen” te begrijpen: bij mij begint het nu ook te borrelen als ik zie dat collega’s van hem en anderen hem toeroepen dat hij ook deze strijd zal winnen……oh ja?????? Het is echt geen voetbalwedstrijd, het is zien of er een behandeling mogelijk is en wat die dan met je lijf en hoofd gaan doen. Geen strijd maar zien de tijd te rekken , zo lang als enigszins mogelijk is.

  2. kanker hebben gekregen is gewoon pech. Mijn grootmoeder heeft nooit in haar leven gerookt en ook longkanker gekregen en eraan overleden. Natuurlijk kan je je leven op preventie instellen, maar of het help deze rotziekte niet te krijgen blijft afwachten. Mensen met kanker zal ik aan het hart leggen, blijf altijd positief. Ik blijf tot nu toe nog altijd positief denken ofschoon ik afgelopen mei heb te horen gekregen (mijn kanker is teruggekomen) gekregen maar dat ik ook uitbehandeld ben. Femke je hebt je berichtje weer mooi in worden kunnen brengen. Ik wens je en jouw familie natuurlijk altijd nog veel sterkte.

  3. Wat mooi beschreven en zo herkenbaar. Ik heb ook kanker en ik rook ook nog en hoe vaak mensen daar iets van zeggen en wat dat met mij doet realiseren ze zich niet.
    En dat mensen dan zeggen dat dit icoon ook dit zal overwinnen, ja dat gun ik hem maar daar kun je geen invloed op uitoefenen, ook een icoon niet.

  4. Mee eens! Maar toch denk ik dat een persoon zichzelf een hoop ellende kan besparen door niet te roken. Alleen een klein percentage longkankerpatiënten heeft nooit gerookt. En niet alleen kanker is er mee gemoeid, ook hart- en vaatziekten komen nu eenmaal veel meer voor onder rokers. Niet roken is daarom altijd het beste 🙂 Toch ben ik het ook met je eens dus. De grootste groep krijgt kanker door erfelijkheid of gewoon stomme pech. Bovendien zijn er duizenden risicofactoren te noemen die allemaal een beetje bijdragen aan het wel of niet ontwikkelen van een ziekte. Voor mensen met kanker is de toekomst het allerbelangrijkste!

Geef een reactie

