HSL

sneltrein

Na een lange vermoeiende reis, waren we op een stationnetje beland en stonden we voor een aantal keuzes. De reis had ons namelijk niet gebracht wat we ervan hadden verwacht en we moesten de teleurstelling verwerken. Verslechtering van mijn situatie, maar wel nog even tijd om na te denken over de volgende stap. Tijd om even op dit station te blijven en op adem te komen. Tijd om terug te kijken op de afgelopen reis en om onze bagage opnieuw te inventariseren. We konden namelijk kiezen uit verschillende bestemmingen, met elk een ander soort reis, maar wel met datzelfde onzekere einddoel. Zouden we voor kwaliteit van leven gaan en de comfortabele trein pakken of juist nu voor ongemak kiezen, in de hoop dat we het comfort later nog op konden zoeken? Een risico, want als het comfort mij niet op de juiste plek zou brengen, zou ik alsnog een zwaar traject moeten bereizen en de vraag of dat dan nog wel haalbaar is. Andersom was het risico er ook. Eerst de zware reis met meer kans op resultaat, maar ook die mogelijkheid dat zelfs een comfortabele reis daarna teveel is.

Maar we kregen niet de tijd om na te denken. Niet de tijd, waarvoor we eigenlijk net gekozen hadden, nadat we het slechte nieuws hadden verwerkt. Want daar kwam plotseling die snelle trein voorbij. Een totaal nieuw soort reismiddel, maar wel eentje waar we hoge verwachtingen van hebben. Een reis met onbekende bestemming, omdat we pioniers zijn als we mee gaan reizen.

We hebben weleens gesproken over deze reis en over dat we denken dat deze reis ons weleens naar de toekomst van de kankerbehandelingen zou kunnen brengen. Immunotherapie, nog in de kinderschoenen. Veelbelovend, maar nog weinig onderzocht en al helemaal niet voor het soort kanker dat ik heb. Een kans op een reis met risico’s en een sprong in het diepe.

Terwijl wij onze koffers nog druk aan het reorganiseren zijn, gaat het fluitje van de trein en roept hij dwingend: Stap in, voordat het te laat is, want ik kom niet voor niks nu juist op dit station voorbij! Moeten we meeliften of de gok wagen dat hij later nog eens langskomt? Gaan we onze reisplannen plotseling weer drastisch omgooien, voor een ritje waarvan we niet zeker weten of het ons zal brengen waar we willen zijn?  Tijd om na te denken hebben we niet. Tijd om uit te rusten is er niet. Tijd om de bagage van onze afgelopen reis uit te zoeken is er niet. We maken de keuze en laten onze koffers voor wat ze zijn. Ze zijn zwaar, maar we kunnen ze niet achterlaten. Want we kiezen voor deze nieuwe reis, ondanks alle risico’s. Omdat hij nu voor onze neus staat en we geloven dat hij ons ver kan brengen.

De komende tijd zal ik mijn kaartje voor de reis nog wel moeten verdienen. Een screening voor dit onderzoek, voordat ik definitief kan instappen. Dat traject zal zwaar zijn, maar dat hoort ook bij mijn keuze. De snelle beslissing en de plotselinge overstap verwarren mij en daardoor heb ik nog niet iedereen kunnen uitzwaaien, maar ik weet zeker iedereen zal begrijpen, dat ik deze unieke kans echt niet kan laten liggen.

24 Reacties op “HSL

  1. Jeetje meis wat heb je dit mooi geschreven.
    Maar ik krijg er wel tranen van in mn ogen.
    Heb 1x in die trein gezeten. Maar nu met jou verhaal vliegt het naar mn strot nee he dit kan mij ook over komen.

    Heel veel sterkte voor jou en je familie
    Hoop dat de keus trein die je gemaakt heeft goed is. En dat je nog veel langer bij ons mag zijn

  2. Wat kan jij ongelooflijk mooie schrijven goed dat je de nw reis aanpakt ook al word het een hele zware reis. Bewondering voor je heel veel sterkte ❤

  3. Goedemorgen, Femke. Prachtig verwoord, moedig om zo snel de nieuwe reis te ervaren. Het past bij je, deze nieuwe uitdaging! Ik wens je alle kracht van de wereld, zeker op de momenten dat je er naar zal zoeken! Ik ken je niet, maar je bent een pracht mens. We hebben je nodig in deze wereld. Hug, Minou

  4. Oh wat ben ik blij dat deze trein er voor je is!!! Onverwacht.. en snap goed dat je op deze trein gaat springen.
    Hoop dat je door de screening komt.
    en ben erg benieuwd waar deze trein je nog gaat brengen.
    Nu mag ik weer zeggen: succes en hou voor nu vast aan deze reis.

  5. Spannend. Welk trial is het? IK ben wel benieuwd.
    Heel veel succes en dat t het wondermiddel mag zijn! (Over een bepaalde immuntherapie, ook nog in de trialfase, heb ik namelijk heel goede verhalen gehoord (maar daar weet ik de details verder niet van).)

  6. Heel veel sterkte gewenst en succes met de screening! Hoop dat je met deze trein de kans krijgt om in te mogen stappen. Leef met je mee en houd moed. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je familie!!!

  7. Femke, zou er de verschrikkelijke ziekte niet in de achtergrond staan, zou ik zeggen wat een leuk verzonnen en in goede woorden gebracht verhaal. Heel spannend. Ik wens je op de voorgenomen reis en screening heel veel succes en hoop voor jou en de familie dat je de kans krijgt met de trein succesvol je bestemming te bereiken.

  8. …want ik kom niet voor niks nu juist op dit station voorbij!… Ik hoop voor je dat dit een goed voorteken is. Sterkte, een goede reis en succes gewenst!

  9. Ik wens je alle sterkte en uithoudingsvermogen toe die je maar nodig kunt hebben. Ik hoop dat het voor jou net zo uitpakt als voor een familielid van ons toen er voor hem jàren geleden weinig keuzes over waren en hij mee mocht doen aan celtherapie (toen nog in de kinderschoenen). Men was bang dat hij toen de 50 niet zou halen…. inmiddels komt zijn 80ste verjaardag er aan. Hij heeft het niet ‘gratis’ gekregen; het was een vervelende achtbaan. Maar uit jouw verhalen kan ik lezen dat jij een sterke vrouw bent en een fijn gezin achter je hebt staan. Ik hoop dat het een beetje meevalt en ik zal kaarsjes voor je branden dat het goed voor jou en je gezin uitpakt. Veel succes!

  10. Eigenlijk heeft iedereen gezegd waar ik het helemaal mee eens ben, we staan allemaal achter je en hopen dat je door de screening komt en bewonderen je en jouw familie welke keus je ook maakt, die is altijd goed, Respect en heel veel sterkte gewenst !! Liefs !

  11. Lieve Femke, ken je het vers/gedicht “De trein van het leven?” Het gaat over het leven, ieders leven, over de trein waar je in zit, waar mensen meereizen, instappen, maar ook uitstappen. Het gaat over familie, vrienden en passanten. Wat jij nu beschrijft past daar goed bij, jij moet keuzes maken en soms zijn dat hele zware- en moeilijke keuzes. Waar gaat deze treinreis jou brengen, wat gaat hij jou brengen en met wie?
    Ik wens jou een hele voorspoedige treinreis, met heel veel dierbare mensen die met jou mee willen reizen!
    Sterkte lieve Femke! xx

Geef een reactie

