De roze olifant

Olifant1grijs

Heb je die zien staan, die olifant? Hij is me weer eens achterna gekomen en loopt sinds gisteren met me mee. Hij rust nu even uit, zoals je ziet. Nee, hij doet niks hoor. Hij staat er maar gewoon een beetje te staan en wacht of er iemand is die hem opmerkt. Ja, hij is best groot, ik weet het, maar er zijn toch mensen die dwars door hem heen kijken. Ik het weet niet, misschien zien ze het gewoon niet of zijn ze bang om er wat over te zeggen. Het valt me namelijk op dat als ze tegen me praten, ze soms wel naar de olifant kijken, maar er niets over zeggen. Dan vraag ik me af of ik hem zal aanwijzen, maar dat voelt dan ook weer zo ongemakkelijk. Zo van: kijk eens mijn olifant, heb je hem gezien? Alsof je er omheen kunt, dat hij er staat.
Ja, hij is inderdaad wel groot en als ik er langer naar kijk, begrijp ik dat hij een beetje beangstigend is. Hij hoort niet thuis in een wereld, waar het leven leuk en gemakkelijk is.

Het is niet de eerste keer dat hij met me meereist. Hij komt en hij gaat en schrikt soms mensen af. Hij is ook weleens vriendelijker van aard geweest. Dan was hij roze en kwam iedereen naar me toe om me geluk te wensen met zijn aanwezigheid. Maar als hij donker van kleur is, is zijn uitstraling dreigender en dat vindt niet iedereen fijn. Dan lopen mensen weleens met een boogje om hem heen of doen ze net of hij gewoon niet bestaat.

De olifant reist vaak met me mee en afschudden kan ik hem niet. Hij volgt mij en is altijd daar, als er wat in mijn situatie verandert. Zelf ben ik er wel aan gewend en weet ik dat hij dan liever niet genegeerd wordt. Toch negeer ik hem zelf ook weleens hoor, hoe nadrukkelijk zijn aanwezigheid ook is. Dan kijk ik af en toe even om of hij vertrokken is en dan lijkt het wel of hij langzaam wat vervaagt. Maar echt weg is hij nooit en ik weet zeker dat anderen hem ook echt wel zien staan.

Hij is onderdeel van mijn leven geworden en zal me tot de laatste dag blijven volgen. Voor wie dat eng vindt, is dat lastig, maar bedenk je dat voor mij nog lastiger is als je doet of hij niet bestaat. Alsof je niet ziet dat er een grote olifant achter me staat en doet of alles maar normaal is. Als je hem negeert, wanneer hij donker van kleur is. Als je hem dan ineens niet meer durft te benoemen. Want weet je dat de olifant alleen maar groeit, als ik eenzaam ben? Dat hij niet weggaat, als je doet of hij er niet is? Dat erover praten, hoe moeilijk ook, de enige manier is om te voorkomen dat hij strakjes tussen ons in komt te staan? Dat het soms al meer dan voldoende is om mij gewoon even te laten weten dat je gezien hebt dat hij er is, zonder dat je er al te veel over hoeft te zeggen….

11 Reacties op “De roze olifant

  1. Femke ,wat heb je dit weer prachtig verwoord, ja de vorige x ben ik met een boog om hem heen gegaan , ik wil het niet maar het gebeurd wel. Want soms ben ik ook bang , en stop ik het weg , en dan vind ik mijzelf zo dom, omdat ik vaak pretendeer dat ik niet zo ben, ik kan er verder ook niets meer aan toevoegen dan alleen. Femke Sterkte liefs Geesje

  2. De roze olifant, ja en soms is dat alles wat anderen zien. Met wat moeite is hij best wel de kamer uit te krijgen, maar daar heb je toch ook niet altijd zin in. Telkens aan die olifant sjorren omdat iemand er niet omheen kan kijken.

    Ik heb er een vragenlijst over gemaakt: http://goo.gl/forms/5Eb697Hx1X

    Hartegroet,
    Anna

  3. Femke wat kun jij de dingen mooi abstract verwoorden. Het is precies zoals jij het opschrijft en dat doet vaak zoveel pijn. Niet over praten dan is het er ook niet lijkt het soms te zijn maar dat maakt de strijd aleen nog maar eenzamer.

  4. Bijzonder…. dat er nog steeds mensen zijn die de olifant niet (willen) zien en er gewoon naast, onderdoor of overheen stappen!! En dat met dit formaat…… kost dan toch aardig veel moeite zou je denken. Hebben zij misschien een roze bril op, waardoor zij het niet kunnen zien???
    Grappig, ik geloof dat ik ook die olifant naast mij zie staan, ben benieuwd of iedereen hem gaat zien,,,,,,

Geef een reactie

