Het cirkeltje rond

903457430.-ee74f11469060fc156f0833e64640eb5

Het voelt een beetje dubbel om een boodschap na te laten, want daarmee geef ik toe aan mijn angst en komt een afscheid ineens wel heel dichtbij! Tegen beter weten in, blijf ik hopen dat dit juist nog heel ver weg is en dat we samen eerst nog heel erg veel herinneringen mogen maken. Maar elke gemaakte herinnering is onderdeel van het afscheid, waar ik al zo lang naar toe werk. Maar ook daarom juist, wil ik de boodschap heel graag maken. Ik wil het document wat we samen gemaakt hebben door mee te werken aan het programma een persoonlijk tintje geven, op een manier die bij me past. In praten ben ik goed, maar in schijven ben ik beter, dus heb ik deze brief aan jullie voorgelezen:

Lieve Hans, lieve Zoë, lieve Niek.

 Ik ben dankbaar dat ik nog zo lang van jullie mag genieten en ik ben dankbaar voor jullie steun en de reden die jullie me geven om toch door te blijven gaan. Voor jullie blijf ik in mijn rol en blijf ik hopen op extra tijd om nog meer mooie herinneringen te maken. Daardoor ben ik voor de buitenwereld soms wat onbereikbaar, maar jullie weten wel beter en dat is wat voor mij belangrijk is. De herinnering die wij hier gemaakt hebben, is onderdeel van mijn nalatenschap omdat dat is wat ik jullie mee kan geven. Het besef dat niks belangrijker is in het leven dan genieten van dat wat je hebt, in plaats van te treuren om dat wat je niet krijgen kunt.

Zoë, meisje, wat ben je dapper! Een oude ziel in een jong lichaam. Ontplooi je creatieve geest en vergeet niet af en toe te huilen.

Niek, jij stoere kerel. Jij hebt twee kanjers die er altijd voor je zijn. Streef je dromen na en blijf je lieve zelf.

Hans, jij bent mijn absolute steun. De wetenschap dat jij degene bent, die onze kinderen straks zal opvangen, geeft mij de rust die ik nodig heb. Wil je me alleen één ding beloven? Wil je de herinneringen in leven houden, als ik er strakjes niet meer ben? Wil je me beloven elk jaar met de kinderen naar Texel te gaan, al is het maar voor even?

Ik zou jullie nog zoveel willen zeggen, willen geven en willen leren, maar al zou ik nog twintig jaar leven, dan heb ik nog tijd te kort. Ik wil jullie wel honderden keren zeggen hoeveel ik van jullie houd en hoe ongelofelijk trots ik ben op alles wat jullie doen. Ik wil elke dag wel duizend kusjes geven en jullie heel dicht bij me houden. Maar ik moet ook leren loslaten, zoals elke moeder moet. Daarom stop ik nu met het schrijven van deze brief, want ik kan wel afscheid blijven nemen, maar ik kan nog veel beter snel verder gaan leven.

Liefs,

Mama

Bedankt lieve crew, voor het samenstellen van de beelden,waaruit zo’n mooie aflevering is ontstaan. Bedankt voor jullie steun, geduld, integriteit en aandacht….

Uitzending gemist? Mijn laatste keer

12 Reacties op “Het cirkeltje rond

  1. Wij gaan, zoals elke week, vanavond op ons gemak kijken en weten nu al dat dit helemaal een prachtige uitzending gaat worden, die voor ons extra herkenbaar zal zijn.

    Hoop nog vaak je prachtige blog te mogen blijven lezen.

  2. Lieve Femke,
    Wat een prachtige docu is het geworden, ik weet dat je veel kracht hebt met vooral je ‘pen’, maar ook daarnaast ben je een powervrouw. Ik heb diep respect voor jou, als ook voor je man en je kinderen.
    Ik hoop oprecht dat jullie nog veel samen gegund is.

  3. Oh Femke, wat wens ik jou en je gezin nog veel van de samen-genieten-momenten…… ook al is die realiteit van het loslaten en steeds weer die stap terug altijd aanwezig!!
    Jouw document is zo mooi geworden en ik hoop dat je hiermee weer veel lotgenoten en hun families bereikt en dat steuntje geeft om hen door hun proces te helpen,
    Misschien realiseer je het niet, maar je bent een “teacher”voor velen! Dank je en ook al kennen wij elkaar niet persoonlijk: ik geef je een hele dikke knuffel vanuit respect.

  4. Wauw wat een prachtige documentaire laat jij achter voor je man en kinderen! Ik lees al heel lang je column in Mijn Geheim. Toen ik vorige week aangekondigd zag dat “Mijn laatste keer” over jou ging, was ik bang dat je de strijd al had verloren. Top te zien dat je nog steeds zo positief alle strohalmen aanpakt en zoveel herinneringen verzamelt voor je dierbaren. Heel veel sterkte voor jou, Hans, Zoë en Niek!!

Geef een reactie

