Zwarte zalf, Arsenicum en een stopcontact

5505-5-stopcontact

Het is niet dat ik de wijsheid in pacht heb en ik wil al zeker niet beweren dat mijn weg de enige weg is. Nee, ik geloof heus dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik laat me de les niet lezen, maar weet als geen ander dat wanhoop kan aanzetten tot wandaden.  Ik geloof ook in beslissingsrecht en dat ieder mens het recht heeft om eigen keuzes te maken, zolang die een ander niet schaden. Daarmee bedoel ik vrijheid van meningsuiting, maar die vrijheid is wel een uitgemolken begrip geworden. Want zeggen dat iemand lelijk is, is ook een mening, maar eentje die doorgaans wel een ander kwetst en dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een grondrecht?

Persvrijheid is ook soms zo’n stukje glad ijs. Niet alleen omdat het mensen kan kwetsen, maar ook omdat het ze in gevaar kan brengen en daar ligt het stukje verantwoordelijkheid dat ik weleens mis. Een politieagent, die bedreigingen krijgt, omdat hij met naam en toenaam in de media verschijnt of iemand die tegen zichzelf beschermd zou moeten worden, omdat een ongelukkige uitspraak verkeerd kan worden geïnterpreteerd.

Een vrouw die beweert zichzelf te behandelen met zalfjes en pitten. Geen nieuwtje, want we kennen de verhalen allemaal. Maar als een landelijk blad, dit verhaal klakkeloos overneemt, ga ik me toch echt wel een beetje zorgen maken. Waar is de bron en waar is het bewijs? Hoeveel vrouwen zullen dit voorbeeld volgen, uit wanhoop of naïviteit? Het gaat hier niet op een steenpuist of griepje en ik zal ook nooit beweren dat een alternatieve weg per definitie een doodvonnis is. Maar beweren dat de genezing daar is, zonder enige onderbouwing, vind ik wel het gladste stukje foute journalistiek wat ik ooit heb gelezen. Dat zou ik eerder  verwachten in een roddelblad of op een propagandapagina van de kwakzalverij. Nee, er is geen bewijs en wie zegt dat deze dame ook daadwerkelijk ziek is? Misschien is er wel nooit sprake geweest van een uitzaaiing en behandeld ze zichzelf nu tegen een fantoomtumor. Want ik lees nergens dat dit gemeten wordt of ooit echt is vastgesteld dat er meer was dan die eerste tumor. De zalfjes veroorzaken pijn en dat verklaart haar genezing?

Nee, ik kan er lang of kort over zijn. Het zijn de woorden van een gevaarlijke dame, die klakkeloos geplaatst worden voor een breed publiek, zonder enige research of bronvermelding. We smeren een zalfje en als je voor chemo kiest, doe je jezelf tekort.

Dat een journalist zich inlaat met iemand die zulke beweringen doet, vind ik echt onzorgvuldig en een voorbeeld voor hoe we niet om moeten gaan met onze vrijheid van meningsuiting. Omdat het de taak is van een publiek blad, het publiek te beschermen en juist te informeren. Stel nu eens dat er iemand met een verhaal komt, dat Arsenicum het nieuwe middel is om razendsnel af te vallen of als iemand beweert dat het goed voor je hart is om je vingers zo af en toe in het stopcontact te steken. Zou Vrouw dit dan ook gewoon plaatsen en afstand nemen van de gevolgen voor degenen die kampen met een wanhopig overgewicht of chronische hartklachten?

Bron: Vrouw/Telegraaf

10 Reacties op “Zwarte zalf, Arsenicum en een stopcontact

  1. Er zijn heel veel middelen op de markt die helpen bij de bestrijding van kanker en pijn. Deze middelen zijn vaak niet ‘wetenschappelijk’ onderbouwd maar op basis van emperisch bewijs. Chemo is wellicht wel wetenschappelijk ‘bewezen’, maar 9 van de 10 artsen zouden er zelf niet aan beginnen. Zelf sta ik open voor alle suggesties/producten van mensen die in de praktijk hebben bewezen dat ze helpen en die zuurstof in het lichaam brengen. Gewoon gezond verstand gebruiken en proberen te GENIETEN van het NU door LOS te laten.

    • Empirisch bewijs is geen bewijs en die bewering van 9 van de 10 artsen geen chemo zouden nemen komt uit de stal van de kwakzalvers zelf. Ik weet 100% zeker dat de meeste artsen chemo zouden nemen als daar iets mee te winnen valt. Ikzelf leef nog dankzij chemo….

  2. Mijn zus geloofde ook heilig in het alternatieve….. ze overleed in 1991 op 39 jarige leeftijd aan kanker. (begon met galwegkanker)

  3. Ik heb het verhaal gelezen, het enigste wat zeker is, dat de media het zo neer gezet heeft, je kunt het zelfs die vrouw niet verwijten, want is dit echt haar verhaal?
    Al een tijdje probeer ik mij ook te verdiepen in het alternatieve en ik schrik daar echt van, zelfs therapeuten die adviseren geen hormoontherapie te doen, ze kennen het medisch dossier helemaal niet. Of ze adviseren een natuurlijk eigen lichaamsstofje, terwijl het juist hormonen zijn. Ajjaj, ze weten dus echt niet wat een hormoontherapie is, misschien vergelijken ze het met de pil, wie weet. En men gelooft het. Men is pissig en teleur gesteld dat de regulier geen garantie geven, doet de altenatieve wijzen het wel? Ze zijn pissig omdat men op geld uit is, die specialsten, ziekenhuizen. En de alternatieve, die doen het voor nop? Mensen sluiten leningen af en dat omdat ze bang zijn te sterven, helaas, we sterven allemaal, op welke manier dan ook. Alleen hopen dat ze de nabestaande niet met schulden achterlaten. Velen beweren genezen te zijn, na 1, 2, 3, jaren, dankzij alternatief…..hadden ze uitzaaiingen, de meesten niet.
    Is alternatief nu echt zo fout, nee, ik geloof best wel dat er goede dingen zijn, maar die samenwerking is ver te zoeken, wat ik soms ook goed begrijp, omdat beide werelden geloven in hun theorie, alleen zullen wij degene zijn die verliezen……..:(

    • Ik heb het verhaal gelezen, het enigste wat zeker is, dat de media het zo neer gezet heeft, je kunt het zelfs die vrouw niet verwijten, want is dit echt haar verhaal?

      Haar verhaal is in werkelijkheid nog vele malen erger dan in het artikel van de Telegraaf beschreven staat………

  4. Ze hebben mij wel eens gevraagd wanneer ben je genezen, nou dat weet ik pas als ik van ouderdom dood ga. Maar dat geldt voor mij helaas niet meer, na 8 uitzaaiingen.

  5. Goed stukje om hier aandacht aan te besteden. En ik ben het met je eens. Het is een discussie die niet zomaar tot een einde gebracht kan worden. Toevallig ben ik zelf wetenschappelijk onderzoeker en werkte ik ook in het NKI met de gevolgen van borstkanker. Ik weet uit ervaring dat artsen ook niet altijd de juiste beslissingen nemen, maar dat betekent niet dat mensen de medische wereld dan maar helemaal links moeten laten liggen. Als patiënt wordt er de laatste jaren steeds meer verwacht dat je zelf participeert in de eigen behandeling en meedenkt met wat er gaat gebeuren. Dat is ook verstandig aangezien er steeds meer druk op artsen komt te staan en zij ook maar mensen zijn. De meeste mensen zoeken niet eerst zelf uit wat voor bewijs er eigenlijk is voor een bepaalde behandeling. Er zijn ook heel veel mensen die gewoon klakkeloos overnemen wat iemand zoals in dat artikel zegt, gewoon omdat dit voor hen voldoende bewijs is. En dat is best gevaarlijk. Ik ben helemaal niet tegen alternatieve geneeswijzen, ik denk zelfs dat als je ergens volledig in gelooft en daarvoor gaat, dat het je ver kan brengen. Maar met kanker is het wel een ander verhaal…

  6. De overheid weigert haar verantwoordelijkheid te nemen en het kaf van het koren te scheiden. Dat lijkt een bewuste strategie, waardoor het alternatieve veld ondoorzichtig blijft en dit soort discussies blijven bestaan. Er is een groeiend aantal regulier opgeleide artsen die uit onvrede met het feit dat ze hun patient niet genoeg kunnen helpen op zoek gaan naar nieuwe wegen. Dat wordt op zijn zachtst gezegd niet juichend ontvangen door VWS c.s. Zo blijft het goede werk van artsen verborgen onder de hoop groenzoeters. Dat is jammer want er worden erg goede resultaten geboekt, ook met kanker, terwijl er dan als regel eerst tijdenlang regulier is behandeld.

Geef een reactie

