Over de grens

spinning-spiral-optical-illusion

Het is een cirkel, een spiraal. Het begin en het einde, met als middelpunt, dat ene wat allesbepalend is. Die zin van het leven en alles wat daarbij komt kijken. Voor wie leef ik en wat maakt het waard om ervoor te blijven vechten. Draait het om mij of om mijn kanker? Draait het om vriendschappen, liefde of kinderen? Ik wil er niet omheen draaien, maar heb niet altijd een keuze en dat dwingt mij tot het stellen van grenzen. Tot hier en niet verder, maar de centrifugerende krachten, duwen mij soms in een positie waarin ik niet zijn wil. Verwachtingen van mijn omgeving of verwachtingen die ik aan mezelf stel. Draait het om mij of om mijn kanker? Soms ligt het tempo van mijn leven zo hoog, dat ik zoek naar de noodrem, maar hem niet bereik. Teleurgesteld of boos, omdat mijn grenzen steeds weer overschreden worden. Door mijn eigen toedoen, die van mijn omgeving of door de situatie waarin ik verkeer. Misschien ligt ook daar wel het antwoord, in de verwachtingen die we van elkaar hebben.

Stel ik een grens of wordt die bepaald door een ander? Ben ik wel duidelijk genoeg in wat ik verwacht of verwacht ik misschien iets teveel? Wat voor mij helder is, kan voor een ander onduidelijk zijn. Waar ik zelf aangeef tot hoever ik kan gaan, laat ik toch ook zelf steeds weer toe dat iemand die lijn overschrijdt. En als ik dan boos word of teleurgesteld ben, ziet de ander misschien alleen hoe de cirkel op dat moment even om mij draait. Maar draait het om mij of draait het om de kanker? Moet ik mezelf steeds weer verontschuldigen voor de gevolgen die dat voor mijn leven heeft? Ben ik egoïstisch als ik elke stap in mijn leven laat bepalen door de beperktheid daarvan?

Het blijft steeds weer ronddraaien en soms word ik er duizelig van. Die vraag en de verwachtingen die ik van mezelf en mijn omgeving heb. In mijn ogen is het niet zo ingewikkeld, maar misschien komt dat doordat de kanker er in mijn leven steeds is. Ik kan niet de deur achter me dichtrekken en vergeten. Ik kan het wel loslaten en dat is gelijk ook mijn valkuil. Want mensen zien dat ik loslaat en mijn leven intens leef. Ze zien hoe normaal mijn gezin draait en hoe ik evenveel probeer te doen als een ander. En dat maakt dat ze vergeten dat ik eigenlijk elke dag een klein stukje inlever. Dat de energie die ik steek in mijn leven, aan de andere kant ook een prijs is die ik betaal. Want het maakt ook mijn wereld elke dag een klein stukje kleiner en veroorzaakt onbegrip omdat de verwachtingen niet altijd mee veranderen. Draait het om mij of om mijn kanker? Ik denk geen van beiden en wat mij betreft zeker niet. Voor mij draait het om vriendschap en openheid. Eerlijk zeggen en aangeven wanneer grenzen vervagen. Mijn grenzen komen elke dag een klein stukje nader. De centrifugerende werking is omgedraaid en ik zie ook niet altijd welke kant het opgaat. Maar ik weet inmiddels wel dat een grens nooit duidelijk is en voor onbegrip zorgt, zolang je er niet naar informeert…

4 Reacties op “Over de grens

  1. Totaal mee eens! Geweldig verwoord! Wanneer de betrokkenheid van de ander echt is, hoef je de grens niet zo vaak aan te geven. Empatie tonen heeft niets te maken met empatisch vermogen. Hang in there!

  2. Diep, diep respect voor jou. Heb je mogen leren kennen tijdens het voetballen waar je heel veel energie heb verbruikt om mee te kunnen doen. Petje af en ik draag nooit een petje Femke. Een diepe buiging zeg ik dan.

  3. Wat ben jij goed met woorden! Ongelooflijk hoe je dit, zonder te vertellen wat er is gebeurt of gezegd, toch kan opschrijven! Hou je taai! X

  4. Ik ben je onderwerp komen bekijken en dit zijn je woorden: Die zin van het leven en alles wat daarbij komt kijken. Voor wie leef ik en wat maakt het waard om ervoor te blijven vechten. Wil je weten wat de zin van het leven is? is te beginnen bij de Schepping. Warme zomerse weekend groet. Patricia

Geef een reactie

