Toffe peer

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De dag dat ik besef hoe gelukkig ik ben met een geweldige vader voor mijn kinderen, maar ook dat ik stilsta bij het feit dat de zijne er niet meer is. Ook mijn vader is er niet meer, maar die vond Vaderdag maar commercieel gedoe. En toch weet ik dat hij stiekem blij was met de asbakjes van klei en de geborduurde boekenlegger. Hij nam ze aan, maar nooit in gebruik, omdat hij bang was dat ze vies werden en omdat dat toch wel zonde was. Maar ik weet ook dat ik niet alleen sta. Dat er vandaag ook veel verdriet is om het gemis. Het gemis van een vader, omdat die niet meer leeft, maar ook om die vader die er nooit is geweest. Want vaderschap is meer dan een biologisch gevolg van en chemische reactie. Vaderschap is toewijding en ik prijs mezelf gelukkig met de vader die deze verantwoordelijkheid als vanzelfsprekend op zich genomen heeft.

Ik denk veel na over hoe het moet gaan als ik er niet meer ben. Als ik terugdenk aan die eerste schooldag van mijn kinderen en het stiekem kijken hoe het gaat als ik weg ben. Glurend door het schoolraam. De wetenschap dat ik elk moment terug naar binnen kan gaan om te troosten. De gedachten dat er een dag komt dat ik er zelf niet meer ben, is misschien wel mijn grootste angst. Dat ik niet zelf meer kan gluren en niet de gelegenheid krijg om het afscheid in stapjes te nemen.

Maar dan denk ik aan die vader, die achterblijft en er alleen voor komt te staan. De man die er zal zijn voor mijn kinderen en ze de troost kan geven die ze nodig hebben. De vader die het zelf zonder vader moet doen, maar dondersgoed weet wat zijn kinderen nodig hebben. Dat is de troost die mijn verdriet wat verzacht. Dat is de vader die mij geholpen heeft bij de verwerking van het verlies van mijn eigen vader en dat is de vader die mijn kinderen straks op zal vangen.

Ik ben dankbaar, dat ik een vader gehad heb, die er voor me was. Een vader die, ondanks zijn bezwaren tegen een dag als vandaag, toch meedeed met het geheel en zuinig was op alle nutteloze cadeautjes die ik voor hem maakte. Want daardoor heb ik geleerd wat een echte vader is en zie ik die belangrijke eigenschappen in de vader van mijn kinderen. Blij met de kleine cadeaus en trots op elk werkje. Zo geeft hij mijn kinderen de zelfverzekerdheid die ze straks nodig hebben. Straks, als ik niet meer bij het raam kan gluren of terug kan om troost te bieden…

Een Reactie op “Toffe peer

Geef een reactie

