24/7

samenloop-voor-hoop-images-logo

De blikken, als ik over straat loop. Bewondering, schok, medelijden. Soms wegkijkend, soms met de subtiele schittering van herkenning. Elke dag, elke stap die ik buiten de deur zet. Ik wil het graag vergeten en niet altijd bezig zijn met kanker, maar kanker is altijd bezig met mij. Ik leef mijn leven zoals ieder ander, alleen dan met een ongenode gast. Zo eentje, die altijd als laatste op een feestje overblijft en blijft hangen. Zo eentje die steeds subtiel om aandacht vraagt, vierentwintig uur per dag.

Als ik uit mijn bed stap, voel ik de vermoeidheid. Ik start langzaam op en mijn gewrichten zijn stram. Onder de douche, voel ik de grond onder mijn voeten niet en als ik in de spiegel kijk, zie ik de uitdaging die mij elke dag te wachten staat, om de gevolgen van mijn behandeling in mijn gezicht te camoufleren. Na elke maaltijd ben ik opgeblazen en vaak lig ‘s avonds ik nog uren wakker door de pijn of de zorgen om mijn gezin. Want ook als ik leuke dingen doe met mijn kinderen, is daar het besef dat het straks voorbij is. Als ik een afspraak plan, moet ik mijn agenda raadplegen en rekening houden met mijn beperkingen. Dat moet ik vandaag, morgen, overmorgen en alle andere dagen van de week.

Nee, ik laat kanker mijn leven niet beheersen, maar kanker beheerst mijn leven wel. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week. Niet alleen door de gevolgen voor mijn lichaam of de negatieve effecten, maar juist ook door de mooie dingen die er op mijn pad komen.

Vierentwintig uur wandelen, symboliserend voor de vierentwintig uur per dag die een kankerpatiënt leeft met de wetenschap dat het leven eigenlijk  maar een onzekere factor is.  Voor een kankerpatiënt is er namelijk geen uurtje pauze of een uitvlucht om te vergeten. Want zelfs weg van de realiteit, vergeet een kankerpatiënt niet hoe waardevol de mooie dingen zijn. Uitrusten, dat kan natuurlijk wel. Een adempauze om te genieten van wat het leven ook te bieden heeft. Dat is wat ik ga doen. Vierentwintig uur delen met de mensen die er voor me zijn en mij willen steunen bij mijn doel. De gasten die altijd welkom zullen zijn en de aandacht van die ene, ongenode gast voldoende kunnen afleiden om er een geweldig feestje van te maken.

 SamenLoop voor Hoop 13 en 14 juni 2015 Zoetermeer

26 Reacties op “24/7

  1. Beste Femke,
    toen ik te horen kreeg dat ik wellicht nog maar drie maanden te leven had viel er een hoop van mij af. NIETS was belangrijk meer behalve mijn zelf. ‘Das gesetz’ oftewel de maatschappij met al haar regeltjes, zogenaamde normen en waarden en haar materialistische inslag kon ik eindelijk de rug toekeren. Dat voelde heerlijk, want we moeten zo verschrikkelijk veel van onszelf en de wereld om ons heen.
    Ik vind jouw schrijfstijl prachtig en geordend. Een beetje perfectionistisch bijna en gecontroleerd. En eerlijk gezegd is dat nogal herkenbaar voor mij…
    Voor mij was het loslaten makkelijker omdat ik geen kinderen heb, maar ik gun jou graag dat gevoel om helemaal niets meer te hoeven en te moeten of te willen.
    De Holistische ‘bijbel’ (De Zin van Ziek zijn) werd door vele hypochonders aangegrepen om een etiket op hun klachten te plakken en het er van te nemen. Zo zit jij niet in elkaar, want je bent een echte knokker.
    Ik wens je dan ook veel sterkte met het omgaan met al je twijfels en chaotische gevoelens en emoties. Je bent een kanjer.
    Groeten, Martin

  2. Lieve Femke,het spijt mij maar …. je kiest er toch zelf voor om in de openbaarheid te treden en je moet niet zo zeuren ,ik sta in de zelfde schoenen als jij maar al dat gezeur in de openbaarheid ….daar zit nu niemand op te wachten ……of toch wel ?
    Ook onzin om in te loggen ,laat iedereen gewoon zeggen wat hij of zij te zeggen heeft zonder dat jij daar belang bij hebt!!

    • Ik wacht iedere dag op het gezeur van Femke. Omdat het namelijk zo herkenbaar is. En hé… je hoeft dit niet te lezen hoor. Maar je doet het toch! Dus wie is hier nou een ZEURKOUS? Juist jij ja!

      Huur de Arena af… ga op een podium staan en ga als niet zeurende kankerpatiënt als TOPPER liedjes zingen. En houd je vooral niet bezig met Femke!

      #beerjeboosengeïrriteerd

    • Beste Zeurkous,

      Ik lees graag het “gezeur” van Femke omdat het namelijk top geschreven is en vooral zo herkenbaar! Maar hé… er zit een knop op Facebook.. net als op je tv. Waarom lees je dit dan nog?

      Mag ik je een tip geven? Huur een podium in de Arena en ga liedjes zingen… dan voel je je misschien een TOPPER… want die status ga je op deze manier met je schoppen nooit verdienen. Tabé!

      #ietsmetboosengeirriteerdenzo

    • Dat jij de moeite neemt om te reageren Zeurkous zegt genoeg. Je bent jaloers op Femke. Wat zij bereikt met en ondanks haar ziekte. Kennelijk is dit alles niet aan jou besteed.
      En zeuren? Zoek het eens op in het woordenboek.

      En belang? Wat voor belang heeft Femke met inloggen? Denk je dat ze daar rijk van wordt? Ik kan je vertellen dat ook dat niet zo is.

      Succes met jouw manier van omgaan met jouw ziekte. Gelukkig ken ik je niet, zo’n negatief iemand waar je kennelijk geen diepgang en openheid mee hebt of krijgt.

      Bah.

      Groetjes zeurpiet
      Of ben je ook tegen zwarte piet?

    • Nu je durft zeg zeurkous waarom lees je dan blog van Femke.Snap in ieder geval jouw gezeur niet.Wij vieren het leven ik hoop jij ook.Femke ga vooral door met je mooie herkenbare blogs. Ik geniet ervan.

    • Ik snap niet wat je hier doet zeurkous, wat een uitstekend gekozen naam trouwens!! Je hebt zeker nog nooit gehoord van vrije meningsuiting. Aboneer je op je eigen zeurblog en laat andere met rust!

    • Nog even één opmerking van mijn kant: inloggen is niet noodzakelijk. Modereren doe ik wel, maar dat is voornamelijk tegen echte spam. Ik censureer nooit. In dit geval had ik dat uit bescherming misschien wel moeten doen…

  3. Martin v d Knegt ,zeuren in de plaats van echt op te komen voor kanker patienten ,kijk alles in het belang om geld binnen te halen 😦 ,dat vele kanker terminale patienten door het UWV nog aan het werk gezet worden in hun laatste levensfase… daar over is het muis stil….kijk dat is pas prodeo opkomen voor de belangen voor terminale kanker patienten en niet om geld binnen te halen Toch???

  4. Miept toch eens op met je bijbel, Jezus schopte ook de tollenaars uit de tempel !! Mensen hou je goede geldje in je zak in de plaats naar die kwatskoek te luisteren ! Zij die echt in de weer zijn voor het welzijn van kanker patienten…die hoor je niet en behoeven niet in vol ornaat met bijpassend klaagzang over hun eigen lot in de media !

  5. Beste Zeurkous.
    Femke kiest ervoor om in de openbaarheid te treden dat klopt.
    Aan de ene kan stelt ze zich daarmee kwetsbaar op.
    Aan de andere kant verwoord ze voor veel kankerpatienten hun gevoel wat zo herkenbaar is en komt voor hun belangen op.
    MAAR
    Ze maakt ook een scala van herinneringen die ze nalaat voor de de mensen om haar heen. Met name voor haar kinderen, voor haar dierbaren.
    Dat is wat ik lees uit elke berichtje wat ze plaatst.
    Wat laat jij na Zeurkous? Voor je nageslacht? Dit soort bittere reacties? Als een herinnering van de persoon die je bent geweest?
    Jij treed ook in de openbaarheid met het lef om anoniem te blijven nietwaar?
    Iedereen gaat om met kanker zoals ze zelf willen en op de manier zoals bij hun past.
    Als dit past bij jou dan wens ik je veel geluk.
    Ik weet wel wat mij aanspreekt moet ik eerlijk zeggen en dat zijn niet jouw reacties

  6. Beste zeurkous,
    Begin zelf een weblog zodat je jou
    ge…oh daar kwijt kan.
    Als er iemand in is geïnteresseerd dan kunnen ze daar met je mee lezen.
    Maar laat het hier aub weg
    Wij staan namelijk voor, naast en achter Femke dus dit soort commentaar is nogal misplaatst.
    Ze schrijft geweldige stukken en zet zich met woord en daad in om iedereen bewuster te maken. En vooruitgang na te streven
    Jij ook beste zeurkous?

  7. Volgens mij moeten we helemaal geen tijd meer verspillen aan die ongelofelijke zeurkous. Jammer van onze kostbare tijd. Hoe meer aandacht deze zeurkous krijgt van ons, hoe meer hij gaat zeuren. Er zijn blijkbaar mensen die niets anders te doen hebben.

    Lieve Femke, ga zo door meid. Hij weet niet beter.

  8. Beste Zeurkous (of mag ik zeggen zeikneus?),

    elke keer weer lees ik de berichtjes van Femke weer met een lach en een traan. Zij verwoordt namelijk waar de meeste kankerpatiënten tegen aan lopen. Zij geeft ons een stem. Ze laat ons zien dat we niet alleen zijn. Ze is één van ons.

    Thea

  9. Femke, you go girl!!! Ik loop ook mee, alleen geen 24 uur…. 1 rondje is voor mij al genoeg. Maar wel samen met veel lieve anderen, om te delen en te steunen. Want lotgenoten snappen waarom wij dit samen willen doen. En voor mijn familie en vrienden, die er altijd zijn.
    En zonder deze acties had ik nu niet de medicatie gehad die mij meer tijd geven. Medicatie die wel eens eerder op de markt kwam voor iedereen, omdat het zo goed werkte. Ik hoop dat we weer een bijdrage kunnen geven om iemand anders ook meer tijd te geven………….
    Oh ja, wordt tijd dat ik ook eens een blog ga opzetten geloof ik 😉 om vooral te laten HOREN hoe het is om die 24/7 met kanker te leven, met alle ups en downs. Ik heb geleerd te dansen in de regen……

Geef een reactie

