Jetsers Giel?

Prosecco vs champagne

Eens even kijken. Je neemt dus een blikje of flesje cola en knijpt deze tussen je borsten om aandacht te vragen voor borstkanker? Giel, je maakt er een feestje van, maar dan wel zonder alcohol. Want ja, alcohol is slecht voor je, daar zou je weleens kanker van kunnen krijgen en dat kunnen we natuurlijk niet gaan promoten. Blote tieten kunnen natuurlijk wel, al worden de tepels netjes en preuts afgedekt. Twee grote voordelen van dit nieuwe spelletje en dan heb ik het natuurlijk niet alleen over die twee tepels. Nee Giel, dan praat ik over het voordeel voor jou, omdat de filmpjes dan niet in strijd zijn met de regels van social media en natuurlijk het voordeel voor mij. Want als ik mee zou willen doen aan deze challenge, kan ik een deel van mijn littekens verbergen.

Ik had toch zo gehoopt, dat deze hype weer gewoon een hype was, waar mannen een beetje plezier aan kunnen beleven. Dan had ik het weggelachen en de deelnemende vrouwen een klein beetje dom gevonden. Maar Giel, hoeveel hersencellen heb jij nog, dat je denkt dat de geile filmpjes ook echt een bijdrage leveren aan het doel om borstkanker onder de aandacht te brengen? Waarom die associatie en waarom niet gewoon toegeven dat het stompzinnig vermaak is? Waarom laat jij je in met dit soort onzin, zonder na te denken over de vraag wat de connectie is tussen borsten, borstkanker en een koud blikje cola? De enige overeenkomst die ik kan bedenken is, dat het jou een stijve piemel bezorgt en de dames stijve tepels, maar dan zie ik nog steeds niet waar ik de borstkanker moet plaatsen.

Nee, met borstkanker heeft deze hype niks te maken. Wat het wel doet, is mensen kwetsen. Niet alleen omdat de slachtoffers vaak zelf niet meer mee kunnen doen, maar ook omdat het een misplaatste grap is. Een grap over de rug van mensen die niet kunnen lachen om de ernst van het hebben borstkanker.

Ik ben niet verbitterd en ik heb mijn lichaam geaccepteerd, zoals het door de borstkanker nu is. Dankzij acht operaties, zou ik mee kunnen doen aan de challenge, maar ik steek liever een glaasje Prosecco tussen mijn borsten. Niet voor jouw vermaak en al helemaal niet om aandacht te vragen. Maar omdat ik dankzij de kanker in een positie zit, waarin proosten op leven een diepere dimensie heeft dan jouw huidige moraal…

Bron: Giel Beelen

19 Reacties op “Jetsers Giel?

  1. Heb het filmpje niet gezien , maar alleen dit verhaal van jou Femke doet mij braken. Wat Giel allemaal doet om in het nieuws te blijven walgelijk. Ik heb vanaf het begin dat ik hem zag en hoorde al niet gemogen . Publiekgeile Giel ……Bah

    • Dat het niet jouw initiatief was, was mij al snel duidelijk en de initiatiefnemers zouden zich al helemaal kapot moeten schamen! Maar dat neemt niet weg dat het “verlekkeren” van dit soort acties zout in de wonden is.
      Dank voor je toelichting Giel en voor de excuses!
      Wat betreft jouw ‘for what it’s worth’… dat zl ik je helaas moeten tegenspreken…

      Femke

  2. hier wordt ik misselijk van, ik hoop dat giel door heeft dat een vrouw met borstkanker enorm word gekwetst en als dat niet het geval is dan is het in mijn ogen een achterlijke gladiool…wel te verstaan giel belen.!

  3. Giel is net zo eng als hij eruit ziet en dat excuus van hem is zo flauw en nietszeggend. Het leeft weer onder de mensen! Wat heeft een borstkanker patient daar nou aan? Gaat er werkelijk iemand de link leggen met deze exhibitionistische ‘vrouwen’ en zoiets tragisch als borstkanker? Het is elke keer weer een zielige vertoning, al die idiote initiatieven. Laten ze eens tonen wat werkelijk de gevolgen zijn. Wat voor impact het heeft. Wat zullen we bedenken voor endeldarmkanker, of baarmoederhalskanker? Je kunt het zo invullen. Triest!

  4. Goed stukje, mooi verwoord.
    Ik vond de Ice-Bucket-challenge ook al stuitend. In mijn optiek doen mensen aan dit soort dingen mee uit een soort zelfverheerlijking, zonder dat ze zelf echt iets substantieels hoeven bij te dragen. Het heeft er destijds in ieder geval voor gezorgd dat ik niet meer doneer aan ALS.
    Ik hoop dat de goede doelen die zich met borstkanker bezighouden openbaar afstand zullen nemen van deze actie.
    Walgelijk. Als je iets aan deze ziekte wil doen, kan ik wel 100 dingen bedenken, maar dit is er niet een van!

    • Zo dacht ik er ook over, en naar aanleiding van je reactie heb ik er wat over opgezocht. Wellicht heb je enigszins gelijk maar toch blijkt de actie wel degelijk zin gehad te hebben. Je opmerking ‘zonder dat ze zelf echt iets substantieels hoeven bij te dragen’ is dan ook niet op alle deelnemers van toepassing.

      Gegevens van de ALS Association in de VS laten zien dat ze normaal gesproken in juli zo’n $3m aan donaties ontvangen, terwijl dat vorig jaar juli $98m (!) was. Voor de Britse variant, de MND Association, gaat het om £200k per week (normaal gemiddelde) v.s. £2.7m (actieweek).
      Deze en meer interessante feiten over het effect van de actie kun je hier vinden; http://www.bbc.com/news/magazine-29013707

  5. WTF !! Ik word hier toch zo moe van hé..
    STOP met dit soort stomme en vooral domme acties, stort liever een bedrag op Borstkankervereniging Nederland of KWF Kankerbestrijding of whatever maar ga niet van dit soort rare capriolen uithalen, die de nadruk op mooie borsten leggen in mijn ogen en niet de nadruk op geamputeerde of gereconstrueerde borsten en het verdriet dat erachter schuilt.
    Maak dan een filmpje met als challenge dat alleen vrouwen die borstkanker hebben gehad dit eens proberen, wat zullen velen monden open vallen puur en alleen om het feit wat ze dan te zien krijgen..
    Waarschijnlijk zullen velen zich dan diep schamen, want velen van ons borstkanker vrouwen kunnen zo’n blikje of flesje niet eens vasthouden met hun borsten puur om het feit dat we bijv. één of beiden borsten moeten missen.. of omdat ze misvormd zijn door operatie e.d. maar daar wordt niet over nagedacht dat blijkt wel weer.
    *Domme ondoordachte actie !!

  6. Niet te geloven hoe kwets je mensen met borstkanker!
    Allebei mijn borsten zijn geamputeerd omdat in allebei kanker zat! En dit soort acties helpen niet hoor Giel het is heel pijnlijk om dit te koppelen aan borstkanker!

  7. Weer zo’n misselijk makend dom spel. Waarom toch iedere keer? Je geeft hem mooi lik op stuk. En als hij niet de bedenker van dat gedoe is vind ik het nog een grotere meeloper dan ik al dacht . WALGELIJK…

  8. Pingback: Borstkanker en de seksistische challenges die je bij andere ziektes nooit ziet | Cryptocheilus Weblog·

Geef een reactie

