Geluk in detail

plamuren

Genieten van de simpele dingen en schoonheid zien in het kleinste detail. Vol overgave doorschakelen en elke herinnering koesteren. Dat is de mooie kant van kanker. De kant die ik zo vaak benadruk en waar het kleine geluk verborgen zit. Het is een kunst om grote zorgen los te laten en kleine zorgen te negeren. Soms is dat heel vanzelfsprekend, maar het contrast tussen beiden is groot. Het legt druk op elke gebeurtenis en dwingt keuzes af.

Hoe maak ik die perfecte herinnering voor mijn kinderen en welke prijs ben ik bereid daarvoor te betalen?

Het besef dat elke feestdag, elk hoogtepunt, een laatste kans zou kunnen zijn om die belangrijke herinnering te creëren. De behoefte aan perfectie, haaks op de zoektocht naar dat kleine geluk. Het cliché versus de tijdsdruk. Want tijd verandert elk perspectief en maakt dat de details zich haarscherp aftekenen. Dan kan die scherpe blik het kleine geluk juist enorm verstoren. Je ziet de scheurtjes, die je eerder niet hebt willen zien. Je ziet de gebreken die zich al jaren voordoen, maar zich nu pas laten zien, omdat je de kunst beheerst details waar te nemen.

Hoe sluit ik mijn ogen voor de gebreken? Hoe sluit ik mij af voor die minder mooie details, zonder het kleine geluk los te laten? Hoe pas ik mijn nieuwe perspectief toe, om mijn kinderen de juiste herinnering te geven? Hoeveel kansen krijg ik nog om ze dat ene te geven wat ze zullen koesteren en waarmee ze later sterker in hun schoenen zullen staan?

Ik zou mijn leven het liefst in een hogere versnelling schakelen, maar ik ben altijd bang de finish te snel te bereiken. Ik ben bang om kansen mis te lopen en ben bereid elke prijs te betalen voor het kleine geluk van dit moment. Daarom smeer ik de scheurtjes nu dicht en hoop dat ze lang genoeg verborgen blijven of ooit zullen herstellen. Omdat ik stiekem toch hoop dat ik de enige ben die ze gezien heeft en de pijn heeft gevoeld. Omdat ik degene die ik straks achterlaat wil leren dat details in het leven belangrijk zijn, maar niet cruciaal. Daarmee doorbreek ik misschien het cliché dat geluk in details zit, maar soms is het beter om juist afstand te nemen. Om het grote plaatje te zien en je ogen te sluiten voor dat wat achter de pleisterwand zit. Want geluk zit niet alleen in het zien van details, maar ook in het loslaten daarvan…

5 Reacties op “Geluk in detail

  1. In al de momenten die je kan meemaken wens ik je intense diepgang om het voor jezelf draaglijk te maken.😊liefs en genegen

Geef een reactie

