Even geduld…

beeldnos-568x299

Je staat aan het begin van je leven. Je volgt een studie en de wereld ligt voor je open. Toch kies je ervoor je leven voorgoed te vergooien en dat van anderen te veranderen. Of was het geen keuze? Was het een impuls, een opdracht of een waanidee, wat deze student tot zijn daad heeft gedreven? Met een vooraf getypte brief, kan je toch eigenlijk niet meer van impuls spreken? Was het met voorbedachten rade of iets wat in een verwarde gemoedstoestand tot stand is gekomen?

Sinds ik de beelden gezien heb, vraag ik me af hoe deze jongen tot zijn daad is gekomen. In de beelden zie ik namelijk een nerveuse en beleefde jongen, die de dappere bewaker zijn erewoord geeft dat hij hem niet neer zal schieten. Een jongen in nood, ietwat onzeker en ogenschijnlijk opgelucht, als de politie hem op de grond werkt. Was hij zich bewust van zijn daad en de gevolgen? Beseft hij, dat hij niet alleen zijn eigen toekomst heeft verwoest, maar ook het gevoel van veiligheid van velen?

Kijkend naar de beelden, kan ik niet ontkennen dat ik toch wel een klein beetje heb moeten lachen. Niet omdat het geen serieuze zaak is, maar omdat het net een scene uit een soap is. Het amateurisme spat van het scherm en de spotplaatjes stromen dan ook snel binnen op de social media. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat het voor de betrokkenen een traumatische ervaring is. De bewaker, die zijn hoofd koel hield, maar ongetwijfeld met zijn gedachten bij zijn gezin was. De aantasting van het gevoel van veiligheid en het besef hoe gemakkelijk een aanslag gepleegd zou kunnen worden. Het is een reality-check, van de hoogste plank. Een aanval, die angst zaait en aanleiding geeft tot het herzien van veiligheidsmaatregelen.

Maar hoe kunnen we ons echt wapenen tegen de angst, zonder door te slaan? Is iemand met een missie wel te stoppen, vanuit welk oogpunt dan ook? We zijn bang en toch laten we ons de mond niet snoeren.

Dit keer liep het goed af. Een jongen heeft zijn leven vergooid om nog onbekende redenen. Hij heeft het leven van anderen in de war geschopt en de media opgeschrikt. Daar zal hij voor boeten, maar ik hoop toch vooral dat hij ook hulp krijgt. Want als je pas negentien bent en met zulke waanideeën de wereld schokt, kan ik het toch niet opbrengen alleen maar boos te zijn om wat hij gedaan heeft.

Beelden gijzeling

Nieuws over gijzeling

8 Reacties op “Even geduld…

  1. Femke,dit is de eerste genuanceerde post die ik lees. Alleen maar roeptoeteren zie ik op www. Wat en waarom hij het deed krijgen we vast nog te horen . Ik vond het vooral een zielig figuur. Dat voor je mooie blogpost

  2. Gisterenavond dacht ik daar al aan.
    En wat blij ik was dat het zo’n vaag verhaal was van een jonge jongen en geen doorgeslagen geloofsactievist.
    Maar toen mijn puber die graag naar Delft wil vertelde dat die jongen daar studeerde welde een gevoel van medelijden in mij op. Wat bezielde deze jongen? Nou ja ik dacht dus ongeveer wat jij schrijft. Niet alleen hulp voor die dappere beveiliger maar ook voor de dader.
    (Al baal ik stiekem wel dat wie is de mol niet door is gegaan)

  3. Ook ik vind dat de dader ook hulp moet krijgen hij stond er wat onbeholpen bij ,alle respect voor de hulpdiensten en het overige personeel dit maak je gelukkig toch niet iedere dag mee

  4. Femke, wat heb je dit goed en vanuit een menselijk standpunt geschreven. Ik heb de avond niet meegekregen. Het nieuws bereikte mij pas rond 11 uur ’s avonds. Ik kon er eerst geen touw aan vastknopen. Toen ik de beelden van deze jongen zag kreeg ik intens medelijden. Niet goed te praten wat hij heeft teweeg gebracht. Maar het beeld klopte niet bij alles wat er over werd geroepen.
    Deze jongen heeft inderdaad hulp nodig. Hoop ook uit de grond van mijn hart dat hij die krijgt.

  5. Femke ik ben een beetje jaloers….hoe jij dit zo goed kunt verwoorden, ik bedenk hetzelfde alleen krijg het niet op papier. Weer een super goeie blog💕

  6. En weer treft jouw gave mij en vele anderen! Jij kunt zo mooi verwoorden wat zoveel mensen voelen en denken maar niet kunnen beschrijven. En in een tempo dat niet is bij te benen! X

Geef een reactie

