Het functioneringsgesprek

marker

Nog een kleine vierentwintig uur en dan is het zover. Tijd voor een beoordeling van functioneren. Elke negen weken, meld ik me braaf om te bespreken wat de behaalde resultaten zijn en wat de gevolgen zijn voor mijn toekomst en de verlenging van mijn contract. Het is bijna een routine, maar echt wennen doet het nooit.

Als ik kijk naar de negen weken die achter mij liggen, kan ik alleen maar concluderen dat er aan mijn inzet weinig mankeert. Ik heb intens geleefd, genoten en herinneringen gemaakt. Ik heb mogelijkheden gecreëerd en kansen benut. Ik heb mijn beperkingen aan de kant geschoven en grenzen overschreden. Wat ik in die negen weken heb bereikt, neem niemand mij nog af en wat ik heb gegeven, heeft anderen iets geboden waarvan ik hoop dat ze het nog lang zullen koesteren.

Maar aan de andere kant is daar ook het eeuwige gevecht geweest. De strijd met mijn aftakelende lichaam, met de tijd en om gerechtigheid. Instinctmatig, vanuit een oerkracht. Energie geleverd en ingeleverd, maar niet zonder resultaat. Ik heb vaak diep gezucht en af en toe gehuild, met lange halen. Ik heb hardop geroepen en in stilte gerouwd om alles wat ik achterlaat.

Na negen weken, is het tijd om de balans op te maken en om te bepalen of mijn functioneren voldoende is voor een contractverlenging. Krijg ik er nog negen weken bij, die mij evenveel kunnen brengen of zullen de omstandigheden drastisch veranderen?

Het is altijd weer een moment om toekomstdromen in de wacht te zetten en de nadruk op het verleden te leggen. Want wat de toekomst brengt, is heel onzeker, maar wat achter mij ligt is mijn nalatenschap. Negen weken die ik er heb bij gekregen. Een toevoeging in tijd, die niemand mij nog af kan nemen. Negen weken, waarin ik een klein verschil heb kunnen maken en mijn nalatenschap heb verrijkt met nieuwe ervaringen.

Welke voorwaarden er straks in mijn contract ook zullen wijzigen, aan mijn functioneren heeft het niet gelegen. Wat er ook in mijn contract komt te staan; de inkt die ik gebruik om mijn nalatenschap te creëren is er eentje van goede kwaliteit. Het is geschreven met een permanent marker, die voor onbepaalde tijd blijft staan. Terwijl de inkt van mijn contract zal vervagen en daardoor altijd maar voor een bepaalde tijd zal zijn.

8 Reacties op “Het functioneringsgesprek

  1. Ik bewonder de manier waarop je over zoiets ontzettend moeilijks en persoonlijks schrijft… Heel veel sterkte, moed & wijsheid

  2. Mooi omschreven weer.
    In gedachten sta ik achter je morgen.
    Aan jouw inzet heeft het inderdaad niet gelegen.
    Ik duim voor een nieuwe ronde.
    Kom maar op met die contract verlenning.

  3. Functioneringsgesprekken leggen een onodige druk uit op je totale leven, niet alleen tussen 9-5 maar je neemt het mee overal naartoe. De uitvinder van dit fenomeen heeft zich dit niet gerealiseerd. Wat mij betreft behoort een werkgever dit met onmiddelijke ingang te schrappen en zich af te vragen of hij zelf wel capabel is om een goede kracht te vinden en te plaatsen in zijn bedrijf en te blijven motiveren. Niet via een omweg als functioneringsgesprekken.
    Jhon53

Geef een reactie

