Het verschil tussen een regenjack, een niemendalltje en een winterjas

jas

Wanneer de omstandigheden je in de kou zetten, zet je jezelf in beweging om het weer warm te krijgen. Je wilt niet stil blijven staan, dus doe je er alles aan om jezelf warm te houden en goed aan te kleden. Je trekt je warmste jas aan, maar als de temperatuur daalt en je de beweging niet meer op kan brengen, is die jas plotseling wel erg dun en doorzichtig. Het houdt de ergste wind en regen buiten, maar je staat toch op de tocht.

Vanaf dat moment sta je voor de keuze. Geld voor een nieuwe of extra jas is er niet, dus zet je je trots opzij en vraag je om hulp. Want je hebt de omstandigheden niet in de hand en je weet dat je de kou niet langer kunt trotseren. Je vraagt om een nieuwe winterjas en er wordt je een regenjack beloofd. Misschien is het voldoende, als je in beweging kunt blijven. Maar dan blijkt het plots een wel heel dun jasje, waar de wind doorheen waait. Je bent niet in de kou gezet, maar tochtig is het wel.

Zo zie ik de beschikking die ik gisteren ontving. Ik heb er alles aan gedaan mezelf warm te houden, maar moest uiteindelijk toegeven dat het niet meer ging. De wind waait al uit alle hoeken en daar is geen jas tegen bestand. Maar, terwijl ik recht had op een beetje extra bescherming, kreeg ik een niemendalletje toegewezen. Een dun laagje om over mijn jas heen te trekken of om als extra voering te dienen. Geen regenjack of winterjas, maar wel een heel klein beetje bescherming tegen de kou. Het blijft natuurlijk een bijdrage, maar het is bij lange na niet voldoende, want de tocht die door mijn leven trekt, is behoorlijk verraderlijk.

Wat mij nog het meeste stoort aan de beschikking, is het feit dat ik ervoor gewaarschuwd ben. Niet alleen door mijn omgeving, maar zelfs door de arts die mij de jas had toegezegd. Hij wilde geen belofte doen, maar zei op voorhand dat ik de zomerjas niet moest accepteren. Als je over waarzeggen spreekt, kan je wel zeggen dat hij talent heeft. Vooralsnog zal ik het met de dunne stof moeten doen, maar ik blijf wel in beweging. Daarvan is gelukkig nooit iemand slechter geworden, dus zwaai en schop ik in het rond. Want dat is misschien wel wat het beste helpt om uit te leggen wat nu precies het verschil is tussen een regenjack, een niemendalletje en een winterjas.

4 Reacties op “Het verschil tussen een regenjack, een niemendalltje en een winterjas

  1. Lieve Femke, ik gun je zo graag die fijne winterjas. In prachtige kleuren, zachte stof met warme kraag 😉
    Hartegroet Sonja Epping

  2. Om hogerop te komen in dit land heb je een kruiwagen nodig en bij een beschikking is het handig tot de kring van de familie en kennissen te behoren, beschikken over algemene middelen met vaak een kortzichtige en zieke geest zoals er velen zijn in dit verziekte land.

Geef een reactie

