P.S.

ps

Hoe kan ik een vervolg maken op wat dit jaar heeft gebracht? Hoe kan ik mijn punt nog duidelijker maken en woorden geven aan de obstakels die ik heb moeten nemen? Is dat door te benoemen wat ik op heb moeten geven of kan ik beter schrijven over wat het mij allemaal heeft gebracht?

Vragen, die ik mezelf vaak stel. Op momenten dat ik het even moeilijk heb en op de dagen dat het me lukt om te vergeten. Als ik even niet denk aan de toekomst van mijn kinderen of om wat ik niet meer kan. Die dagen zijn schaars, maar niet waardevoller dan de dagen dat ik wel bezig ben met overleven. Want dat zijn juist de momenten dat ik besef hoe onzeker mijn leven is en dat ik elke ervaring intens beleef. Elke geur, elke glimlach, elk gevoel van geborgenheid.

Overvloed, overgave, overleven. Dat zijn de drie woorden die mijn jaar het beste samenvatten. Een overvloed aan herinneringen, dankzij de keuzes die ik gemaakt heb en dankzij geboden steun uit onverwachtse hoek. Een overvloed aan aandacht voor mijn schaamte over de nieuwjaarwisseling, mijn reactie op een dom Facebookspelletje en een open brief aan de minister om aandacht te vragen voor de verborgen gebreken van het zorgstelsel. Vanuit het hart geschreven en gericht aan iedereen. Want de maatschappij, dat zijn we samen. Overgave, omdat ik toe heb moeten geven dat ik het niet allemaal alleen kan en een beroep heb moeten doen op mijn omgeving en de maatschappij. Met een gevoel van schuld en onvermogen, want vragen om hulp is misschien wel de grootste vorm van overgave. Maar overleven is wel het woord dat alles samenvat. Overleven in een wereld waar veel onbegrip heerst. Waar mensen denken dat ze aan de buitenkant kunnen zien hoe het met je gaat. Overleven in een wereld vol vooroordelen, maar vooral vol onwetendheid. Grenzen verleggen, omdat de terugweg niet bestaat en elke beleving plukken, alsof het de laatste vrucht op aarde is.

Terugkijkend op een bewogen jaar, kan ik alleen maar concluderen dat het niet is samen te vatten. Wie het terug wil lezen, is hierbij van harte uitgenodigd. Het was een race tegen de klok, een strijd tegen de onwetendheid. Een strijd die ik wil voortzetten, omdat het zin geeft aan mijn leven en mij helpt de mooie momenten intenser te beleven. Omdat het mij ook de gelegenheid heeft gegeven te laten zien hoe bijzonder het leven is. Hoe bijzonder een geur is, een glimlach en hoe belangrijk het is om een gevoel van geborgenheid te ervaren…

Fijne jaarwisseling, tot volgend jaar en voorzichtig met vuurwerk!

9 Reacties op “P.S.

  1. Beste Femke, ik kan niet anders reageren dan ♡. Respect voor wat je schrijft, deelt en voor wie je bent. Veel sterkte kracht en liefs voor jou en je gezin voor het nieuwe jaar. Goede jaarwisseling. Liefs Sonja

  2. Hallo Femke, ook van mij, voor jullie al het goede voor het nieuwe jaar, we gaan gewoon door en ik kom je wel weer tegen in de wachtkamer!

  3. Beste Femke, kwetsbaar en daardoor zeer krachtig. Prachtig verwoord hoe onze ‘betrokken’ maatschappij met one liners mensen in een passend hokje plaatsen; snel door naar het volgende…ik wens jou en de jouwen een hele fijne en intens mooie jaarwisseling! Geniet met volle teugen. Liefs Minou

  4. Beste Femke,
    Het delen van je gevoelen in het afgelopen aar zal een steun geweest zijn voor velen en het volgende jaar zal dat ook zo kunnen zijn.
    Aandachtig lees ik el bericht en is stof tot nadenken over het menselijk bestaan hoe kortstondig dat vaak is, velen worden onverwachts uit het leven gerukt en hebben geen kans gekregen om afscheid te nemen van hun dierbaren, jij dus wel in de omstandigheden van nu, laat het een schrale troost zijn en ik wens je een goede jaarwisseling toe.

  5. Ik wens jou en je gezin een toffe jaarwisseling…alhoewel het een dag is als alle andere . Ik had er al 17 extra, kan niet zeggen dat ik met allen even blij was. Maar, ’t is te nemen of te laten en in ons geval wilt dat echt iets zeggen.
    Steek maar geen vuurwerk af maar hou het bij kleine vlammetjes (echte of led) overal in huis en geniet , niet van extra eten maar van de gewone dingen; ook als iedereen dit een speciale dag vindt!
    Hou je gezond…zou ik zeggen, en samen met jou heel je gezin! ❤

  6. Afgelopen jaar helaas ook twee keer zelf met deze ziekte te maken gekregen en tot op heden kom ik er nog goed vanaf! Al je gedachtes zijn ook bij mij opgekomen en doen je weer beseffen hoe betrekkelijk alles is…… Tot nu toe kom ik er nog aardig vanaf, ok, dubbele borstamputatie maar geen uitzaaiingen, bestraling of chemo. Dan ben je al blij met dit en een hirmoontherapie! Een mooie jaarwisseling gewenst met je gezin en degene die je lief zijn

Geef een reactie

