Beste Edith

Eigenlijk wil ik er geen gewoonte van maken om steeds maar weer brieven te schrijven, maar ik wil bij deze toch graag beginnen met u een hart onder de riem steken. Waarom, denkt u nu misschien, want u handelt toch niet in mijn belang met de nieuwe zorgwet? Nee, dat is waar, maar ik weet als geen ander hoe het is om teleurstellingen te verwerken. Om het gevoel te krijgen door mijn achterban in de steek gelaten te worden of geconfronteerd te worden met niet nagekomen afspraken. In mijn geval is het de afspraak met mijn man om samen oud te worden en de belofte die ik mezelf deed om altijd voor mijn kinderen te blijven zorgen, toen ik moeder werd. Maar het is ook het verlies van vertrouwen in de toekomst en de magere opties die mij geboden worden. Het is zuur, dat dingen niet lopen zoals gepland en ik kan me het gevoel van machteloosheid zo voorstellen.

Beste Edith, ik ben een gezegend mens. Ik ben een bofkont, omdat ik geleerd heb om te gaan met teleurstellingen, ze om te keren en door te pakken, zonder de hoop op te geven. Maar ik ben dan ook in de gelukkige positie dat mijn lot in de juiste handen ligt. Een arts die aandacht heeft voor mij en mijn kanker en dicht bij het vuur zit, als het gaat om nieuwe behandelmethoden. Ik heb een team om me heen, wat er alles aan doet om tot nieuwe inzichten te komen en de oplossing te vinden. De realiteit is dat het mijn redding niet zijn zal, maar het is wel een kans om iemand anders te helpen gemaakte beloftes na te komen.

Juist omdat ik weet hoe belangrijk vertrouwen is, zie ik de nieuwe zorgwet en de beperkte vrije artsenkeuze, als een stap in de verkeerde richting. Want ik heb misschien wel het geluk in de juiste kringen te verkeren, een ander zal het noodgedwongen moeten doen met het aanbod van zijn of haar zorgverzekering. Dat betekent natuurlijk niet dat er niet voor ze gezorgd wordt, maar wel dat ze misschien nooit in het goeie team zullen belanden of moeten betalen voor een plekje op de eerste rang.

Nu zult u vast beweren dat iedereen gelijke kansen heeft, maar als u mijn brief aan Mark heeft gelezen, zult u misschien inzien dat de praktijk niet altijd overeenkomt met de theorie. Want een compensatieregeling is niet voldoende om het verlies op te vangen, als je langdurig ziek bent. Maar beste Edith, wat mij het meeste zorgen baart, zijn de kansen die we laten liggen, als we ons kaartje naar de juiste match moet betalen. Als iemand geen toegang heeft tot de nieuwste ontwikkelingen, komen die stil te staan en gaat mijn bijdrage aan de wetenschap misschien wel verloren.

Dus beste Edith, misschien is uw tegenvaller er wel eentje die omkeerbaar is. Geen verloren strijd, maar een kans om de toekomst van mij en van vele anderen, in een ander daglicht te zien of te veranderen. Want tenslotte komen de beste oplossingen vaak vanuit de frustratie van een mislukking.

10 Reacties op “Beste Edith

  1. Waarom pikken wij Nederlanders alles, wat dat zootje ongeregeld in Den Haag ons afneemt ??, kijk maar eens naar de Belgen, als die het niet eens zijn met maatregelen van hun regering gaan zij staken iets wat naar mijn mening het minste is wat je daar tegen kunt doen, maar wij Nederlanders lopen te zeuren maar onder nemen verder helemaal niets, ik weet wel dat je als enkeling niets kunt ondernemen, maar naar mijn mening is dat de taak van de vakbonden, daar hoor je niets van alleen dat ze steeds minder leden over houden, hoe zou dat toch komen ? maar ja de vakbonden zijn ook Nederlanders en pikken dus ook alles, nee meneer Rutte wij zijn het niet eens met de plannen van de regering, maar je hebt van ons niets te vrezen hoor wij zullen niets ondernemen tegen jullie snode plannen, Nederlanders laat eens zien waar je voor staat en kom op voor je eigen (gezondheids) rechten,
    wij betalen steeds meer en krijgen steeds minder terug.
    denk hier eens over na Nederlanders.
    Cas Verduijn

  2. Wat nu door deze neo-libs kapot gemaakt of uitgehold is, herstel je niet meer. Nu moet ik er eerlijkheidshalve bij vermelden, dat wij Nederlanders het woord solidariteit uit ons woordenboek geschrapt hebben. Het lijkt in toenemende mate op ‘ieder voor zich’. Ook ik erger me kapot aan de schijnheilige rijkeluisgezichten van de VVD-ers, op de achterhand gesteund door de PvdA (!!), die schaamteloos opgebouwde voorzieningen over de muur flikkeren naar de gemeentes of vernietigen op de brandstapel van het bezuinigingsvuur. Dat zij er levenslang slecht van zullen slapen, is mijn diepe wens.

  3. Ik ben bang dat je Edith te hoog inschat. Tenzij je het cynisch of als aanmoediging bedoelt. Want dat zij dit falen gaat zien als een kans om het alsnog goed te doen, zit er, vrees ik, niet in. Ze is op haar lange tenen getrapt en eist nu ‘Ja en Amen’ van de pvda. Ik heb crohn en ook daardoor heb ik ook groot belang bij een vrije artsenkeuze. Onze ziektes hebben vast wel wat raakvlakken maar natuurlijk vergelijk ik ze niet qua ernst. Dus denk dat alsjeblieft niet. Maar heus, als ik door dit kabinet niet alle kansen krijg om een zo goed mogelijke behandeling te krijgen en ik dus onnodig zieker word dan ga ik echt groots protesteren, mits ik daar dan nog toe in staat ben. Er wordt ons zieken, zoveel onrecht aangedaan. Mooi dat jij voor ons allemaal gehoord wordt. Dat heb je knap gedaan. Dank je daarvoor. En ik hoop dat je dat nog lang kunt doen maar belangrijker, dat je nog lang van het leven kan genieten, zoveel als mogelijk is.

Geef een reactie

