3 x woordwaarde

scrabble

Een woord, één blik. Een woord van steun of een simpele toevoeging, kan het verschil maken. De manier waarop iemand je aankijkt, een knipoog of een subtiele glimlach. Lichaamstaal is complex en het is ons al van jongs af aan aangeleerd. Het begint al met het allereerste lachje en de reactie de daarop volgt. Voor altijd in ons geheugen gegrift, zonder dat we het beseffen. We weten gewoon dat lachen gelijk staat aan blijdschap en vriendelijkheid. We herkennen angst en verdriet, zolang het een primaire reactie is. Maar het is juist de verborgen laag waar we niet altijd doorheen breken en dan zijn we op woorden aangewezen. Woorden van steun en troost, maar ook de woorden die nodig zijn om een gevoel kenbaar te maken.

Het is soms even subtiel als de lichaamstaal, doeltreffend of juist niet. Woorden kunnen het verschil maken en dat zit hem vaak in de kleinste details.  Een toevoeging aan een vraag of een opmerking, die alles in een ander daglicht zet. Alsjeblieft, graag, misschien, jazeker. Communicatie, interactie, reactie. Een klemtoon of een voorvoegsel. Het is vaak en manier om medeleven te tonen, maar soms pakt een woordkeuze ongelukkig uit door het moment en de situatie.

Neem nou de opmerking “Mijn buurvrouw is ook overleden” Triest, maar pijnlijk, want wat wordt er bedoeld met het woordje ‘ook’? Is mijn buurvrouw er dan ‘ook’ niet meer en heb ik dat eventjes gemist of erger nog: sta ik zo dicht bij het graf dat het woordje ‘ook’ hier op mij van toepassing is? Waarschijnlijk had de spreker willen laten zien dat hij snapt in welke situatie ik zit. Dat hij met ook wil zeggen dat hij met me meeleeft. Ik heb gefronst en vervolgens mijn beste glimlach opgezet. Omdat ik weet dat de bedoeling niet kwaad was.

Ik kan ook niet verwachten dat iedereen zijn of haar woorden op een weegschaaltje legt en omdat ik zelf graag met woorden speel, ben ik misschien een tikkeltje kritisch. Ik kan er ook wel weer heel hard om lachen, want het is slechts een voorbeeld van de vele versprekingen waarmee ik op mijn beurt dan weer mee aan de haal ga. Het is een klein stukje onbedoelde onhandigheid die communicatie zo lastig maakt en een goed voorbeeld van het verschil dat je slecht met één woord kan maken.

3 Reacties op “3 x woordwaarde

  1. Jij bent nog mild in je oordeel. Het kan namelijk óók betekenen dat jij niet de enige bent die het moeilijk heeft. Dat de spreker het ook heel moeilijk heeft, omdat haar buurvrouw is overleden.

    Maar dat is misschien een tikkeltje té hard gedacht van mij…….. toch bekruipt mij dat gevoel soms; is het een manier om een “klaagzang” te stoppen? Of een vreemde manier om gevoel te delen, zoals jij stelt. Geen idee. Vragen naar het waarom van de woordkeus doe je niet, en dan zeker niet in de laatste plaats doordat je door zo’n verspreking écht weer even jezelf moet herpakken.

    Laten we het maar op een ongelooflijk ongelukkige verspreking houden.

    XXXXX

  2. Taal. Woorden afzonderlijk kunnen al voor een nuance verschil zorgen, laat staan wat één zin al dan niet teweeg kan brengen. Een woordje op een verkeerde plaats en een goed bedoelde zin kan verkeerd uitpakken.
    Je omschrijft het goed hoe taal werkt of niet werkt. Dat woordje ‘ook’ is een vervelend dingetje. Al dan niet bewust of onbewust in de gesproken zin gezet.
    Wat ik het mooie vind van jouw verhaal, is hoe je er mee omgegaan bent. Je vergaf hem met de non-verbale taal. En dat kunnen alleen degenen met een groot hart.

  3. Mijn schoonzus zat na mijn dubbele borstamputatie aan mijn bed voluit te vertellen over de kanker, lijdensweg en het overlijden van haar man. Ook als ze daarna bij me op bezoek kwam ze er elke keer ze erop terug: ja, zo ging het met Kees ook! Ja, Kees’ prognose was ook goed, maar drie maanden was het toch wel gebeurd. Kees lag ook in het zelfde ziekenhuis. Ook haar schoonmoeder werd nog genoemd: die had ook borstkanker. En die was ook alweer een héle tijd dood.
    Ik denk dat mensen vaak ook hun eigen verhaal kwijt willen en met dat ‘ook’ willen laten weten, dat ze hun eigen verhaal emotioneel aan dat van jou koppelen.

    Zoals je zegt Femke, je eigen reactie is het belangrijkste. Maar ik zeg ook weleens: “Nou, ik ben er nog hoor!”
    Heb er zelfs weleens een grap over gemaakt met mijn man: “Goh, ik ga alweer langer mee dan Kees!”

Geef een reactie

