Jongleren

jongleren

Eigenlijk heb ik niks te klagen. Ik slik zeven pillen per dag, wat pijnstillers en een maagbeschermer. Ik heb mijn haar nog, hang niet kotsend boven het toilet en heb een redelijk actief leven. Ik kan nog wat uurtjes werken, mijn kinderen verzorgen, eten koken en het huishouden doen. Het lukt me zelfs om minimaal één keer per week naar de sportschool te gaan en mijn eigen boodschappen in huis te halen. Ik pluk de dag en probeer steeds weer dat kleine geluk te vangen. De kleine dingen die de weegschaal vullen en mijn leven in balans houden. Ik heb geleerd gewicht te geven aan momenten die een ander ongemerkt voorbij laat gaan en ben constant in beweging om grenzen te verleggen en alle ballen in de lucht te houden.

Tot zover gaat het eigenlijk best goed met mij. Ik heb niks te klagen, want de zeven pillen, de pijnstillers en de maagbeschermer, houden mij op de been en bieden mij kansen die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Het lijkt erop dat ze mijn leven verlengen en de kwaliteit van leven in stand houden. Maar wat is kwaliteit van leven, in vergelijking met een onbezorgd leven?

Toen ik onbezorgd was, zag ik het kleine geluk nog niet. Toen ik onbezorgd was, leefde ik binnen de grenzen die ik op dat moment kende. Ik had ambities en dromen, die ik nu heb ingeruild voor kwaliteit. Ik heb dromen bijgesteld en me aan weten te passen aan de situatie waarin ik nu verkeer. Dat heeft veel opgeleverd, maar ook veel afgenomen.

Klagen zit niet in mijn aard en ik accepteer mijn leven, zoals dat nu is. Maar dat ik mijn haar nog heb en niet kostend boven het toilet hang, betekent niet dat ik constant in balans ben.  Dat ik klein geluk kan zien en nieuwe dromen heb, betekent echt niet dat ik niet af en toe een balletje laat vallen…

3 Reacties op “Jongleren

  1. Lieve Femke,

    Ik heb groot respect voor hoe jij de ballen hoog houdt. Het zijn er zo veel en dan ook nog op wisselende hoogten.

    Volgens mij ben jij de beste jongleur die ik ken.
    En dat er af en toe een balletje weg rolt… het was mij niet eens opgevallen zo onder de indruk ben ik.

Geef een reactie

