N.O.T.K.

doos

Een ongewone advertentie tussen de tweedehands kinderfietsjes op een lokale vraag- en aanbodpagina. Het raakt me en als ik de andere advertenties van deze aanbieder bekijk, zie ik mijn eigen leven voorbij komen. Een pruik, een prothesebadpak, prothese bh’s en een speciale borstprothese om mee te zwemmen. Die laatste advertentie roept uiteenlopende reacties op, op de pagina en bij mij heel veel vragen. Het is een compleet ‘pakket’ voor een borstkankerpatiënt en ik vraag me af waarom alles nu weg mag. Is het een vrouw, die klaar is en een nieuw leven begint, na een borstreconstructie of een vrouw die eindelijk besloten heeft dat ze zichzelf accepteert met één borst en niet zichzelf niet langer wil verstoppen? Of is het een man, die de spullen van zijn overleden vrouw van de hand doet? Misschien is het wel de moeder van of een zoon, die de spullen niet meer nodig heeft en niet meer herinnerd wil worden aan de strijd die de draagster geleverd heeft?

Wat de verklaring ook zijn mag, het raakt me en ik hoop met heel mijn hart dat mijn eerste theorie het werkelijke verhaal achter de advertentie is. Ik hoop toch zo dat er een vrouw achter de advertenties zit, die een hoofdstuk wil afsluiten en aan het begin staat van de rest van haar leven. Omdat elk ander scenario te confronterend is en omdat ik het idee van een dochter, wie haar moeders spullen verkoopt, zo ontzettend treurig vind.

In mijn kast ligt een nog nagenoeg nieuwe prothese en in de la ligt een prachtige pruik. Ik heb nog enkele prothese bh’s die er al bijna twee jaar ongebruikt liggen. Ik heb de moed niet gehad er afstand van te doen, maar de advertenties hebben mij toch aan het denken gezet. Moet ik mijn eigen ‘borstkanker pakket’ nu weg doen om mijn nabestaanden het ongemak te besparen of is het juist iets waar zij later nog wat aan hebben, in de vorm van een soort verwerking? Zou de persoon achter de advertenties een dappere vrouw zijn, die een hoofdstuk afsluit of is het iemand die veel verdriet heeft bij de verkoop van al deze spullen?

Het zijn van die simpele dingen, die mij steeds weer raken en mij confronteren met mijn eigen lot. Misschien ben ik wel teveel een denker of juist een teveel een doener, omdat ik vooruit blijf kijken en dingen vooraf geregeld wil hebben. De angst dat ik iets over het hoofd zie en mijn nabestaanden met een ongewenste erfenis achterlaat, overheerst mijn denken. Daarom hoop ik zo dat de vrouw achter de advertentie iemand is die ik stiekem gewoon kan bewonderen, omdat ze zo dapper afstand doet van een ingrijpend deel van haar leven.  

2 Reacties op “N.O.T.K.

  1. Wat heb je dit weer prachtig verwoord. Ook ik hoop dat het de eerste conclusie is. Dapper hoor om alles zo van de hand te doen, ben daar nog absoluut niet klaar voor ….. je weet maar nooit. Knuff voor jou Femke

Geef een reactie

