BVD

spaarvarken

Beste pensioenverzekeraar,

Mag ik u bij deze bedanken voor het accurate jaaroverzicht dat ik onlangs heb ontvangen? Het doet mij altijd deugd te zien dat mijn geld in goede handen is. Of moet ik zeggen uw geld? Want, dankzij de kleine lettertjes en het gebrek aan medewerking van uw zijde, is mijn appeltje voor de dorst slechts een jaarlijkse confrontatie met wat pijnlijke cijfertjes op papier. Want, dankzij de kleine lettertjes en het gebrek aan medewerking van uw zijde, zal mijn eigen spaargeld voor altijd aan ASR toebehoren. Hoe dat zit? Nou, dat wil ik nog wel een keertje uitleggen, maar dan meer voor de overige lezer, want u weet namelijk zelf best hoe het zit.

Jong en onbevangen, tekende ik mijn arbeidsovereenkomst in een tijd dat er van crisis nog geen sprake was. Ik was blij met mijn nieuwe baan en had geen idee wat de toekomst zou brengen. Het bijbehorende pensioen, was slechts een formaliteit en voor mij nog een ver-van-mijn-bed-show. Zonder vaste partner of kinderen, werd het stukje over het nabestaandenpensioen niet met mij besproken en drie jaar lang werd de premie keurig ingehouden op mijn salaris. Tot zover ging alles goed en toen ik van baan veranderde, accepteerde ik het risico op een pensioengat.

We leven ondertussen in een tijdperk dat de crisis er flink heeft ingehakt. Niet alleen op financieel gebied voor u, maar voor mij persoonlijk ook qua gezondheid en op het emotionele vlak. Mijn toekomst is onzeker en daarom heb ik de toekomst van mijn man en kinderen onder de loep genomen. Ja, u leest het goed, ik heb inmiddels twee kinderen en een partner. Twee kinderen en een partner die, dankzij de kleine lettertjes en gebrek aan medewerking van uw zijde, geen recht hebben op het geld waar ik een paar jaar braaf voor heb afgedragen aan uw maatschappij. Want ik moet eerst de pensioengerechtigde leeftijd halen, voordat u uitkeert en aan een waardeoverdracht wil ASR niet meewerken. Zakelijk gezien een slimme beslissing van uw kant, maar humaan gezien niet zo, want ik heb u al uitgelegd dat ik de pensioengerechtigde leeftijd nooit zal halen.

Daarom zou ik u graag willen verzoeken mij geen pijnlijke jaaroverzichten meer te sturen. Wat ik wel graag zou willen, is een suggestie doen voor de besteding van mijn geld. U kunt het natuurlijk ook investeren in uw maatschappij, maar ik zou het erg op prijs stellen als ASR mijn geld en dat van mijn kinderen, aan een goed doel schenkt. Het KWF of Pink Ribbon genieten daarbij mijn voorkeur, aangezien ik dat nog enigszins kan verantwoorden en het mijn kinderen misschien wat troost biedt, als ik ze straks met lege handen achterlaat…

BVD

Femke van Rossum

5 Reacties op “BVD

  1. Vlijmscherp, je weet je boodschap wel in te pakken. Wanneer pakt iemand het op? Velen die op wat voor manier ook tegen deze muren oplopen. Het zou geweldig zijn als er een gesprek gestart wordt.

    • Dank je Tineke! Met ASR heb ik hierover al gesproken, maar die shuilt achter regeltjes en weigeren een overdracht. Ik was bereid het verlies te pakken, maar zij willen blijkbaar alle ‘winst’….

  2. Wat een stelletje rotzakken!
    Eigenlijk snap ik nooit wat van dat pensioengedoe, maar dankzij jouw stukje ben ik van plan me toch eens wat beter erin te verdiepen.
    Respect voor jou Fem, dat je dit zo verwoorden kunt.

Geef een reactie

