Klein geluk

Een eitje bakken voor het ontbijt, onder een piepklein afdakje, terwijl de regen met bakken uit de lucht komt. Blauwe afwas, drogend in het rekje van het toiletgebouw. Een fles koude prosecco op het strand. Aardbeien op een wit, versgebakken broodje en een dienblad gevuld met hapjes, naast een biertje uit de lokale brouwerij. Elke avond samen op de duinen om een prachtige zonsondergang te zien.

Klein geluk, gedeeld om te laten zien hoe mooi het leven kan zijn. Maar het leven heeft een keerzijde. Niet alleen voor mij en voor alle nabestaanden van de slachtoffers die vandaag herdacht worden.
Vandaag is het een dag van nationale rouw en ik zoek naar een manier om daar voor mezelf vorm aan te geven.
Het verdriet van al die mensen, de zinloosheid van het verlies. De woede over de manier waarop en het ongeloof dat nog steeds overheerst.
Door mijn klein geluk te delen, heb ik willen laten zien hoe relatief het leven soms kan zijn en dat pijn en verdriet hand in hand kan gaan met geluk. Maar de gebeurtenissen van de afgelopen week hebben de verhoudingen en relativiteit van geluk op scherp gezet.

Want ik ken verdriet en ik weet hoe moeilijk het is met verlies om te gaan, maar zit niet in de positie, waarin de mensen waar we vandaag bij stilstaan nu in zitten. Ik heb namelijk een relatief eerlijke kans en de tijd om klein geluk op te zoeken.

In mijn zoektocht sta ik vandaag niet alleen stil bij mijn eigen situatie of die van alle nabestaanden van de ramp. Ik sta stil bij iedereen die wordt getroffen door zinloos verlies. Slachtoffers van ziekte en slachtoffers van geweld.
Ik stel mezelf de vraag of het gepast is mijn klein geluk te blijven delen, ook op een dag als vandaag. Het antwoord is ja, omdat het mijn manier is om respect te tonen voor het leven en de dood. Het is mijn manier om te laten zien dat geluk en verdriet dicht bij elkaar liggen en mijn manier om alle inzittende en hun geliefden te eren.

Ik deel mijn klein geluk en spreek de hoop uit dat ze, na deze donkere dag en de moeilijke tijd die er nog komt, zelf ook ooit weer het lichtpuntje kunnen zien. Ik sta erbij stil en houd een minuut stilte voor iedereen. Maar Ik spreek ook de hoop uit dat ook voor al die mensen er weer de ruimte zal komen die ik gevonden heb. Ruimte voor verdriet en ruimte voor het kleine geluk…

20140723-094016-34816335.jpg

4 Reacties op “Klein geluk

  1. geniet maar van de mooie dingen op texel , en ik bid voor je dat ook voor jou alles goed komt ,ik wens je een leuke tijd toe

Geef een reactie

