Moederdag

mama

Vanmorgen ging de wekker al vroeg, maar ik draaide me nog even om. Op de achtergrond gestommel en in de keuken het geluid van koffiebonen in de maler. Zacht gefluister, geritsel van papier en kleine stapjes op de trap. Mijn blaas is vol, maar ik negeer het om de pret niet te bederven. Want vandaag is de dag waar even alles draait om onvoorwaardelijke liefde tussen moeder en kind en om zelf geknutselde cadeautjes. Een boekenlegger, een schilderijtje of een foto in een beplakt lijstje. Een kopje koffie op bed en een beetje extra aandacht.

Maar Moederdag kent ook een verdrietige kant. Het is een dag waarop veel moeders verwend worden, maar ook de dag dat we als moeder beseffen hoe kwetsbaar we zijn en welke verantwoordelijkheid we dragen.

Ik houd het nog even vol op bed, maar de druk op mijn blaas neemt toe. Ik drink mijn koffie op en knuffel met de slaperige puber, die best nog wel even terug in bed zou willen duiken. Ik open de pakjes en geniet van het moment. Ooit was ik een kind en weet nog hoe spannend ik het vond om aan het bed van mijn moeder te staan. Ik stuur de puber terug naar bed en besluit dat ik mijn vrije ochtend wil gebruiken om een ode te brengen aan alle moeders in de wereld.

Omdat er moeders zijn die in armoede leven en omdat er kinderen zijn, die deze dag noodgedwongen zonder moeder doorbrengen. Omdat ik nu zelf moeder ben en die van mij vandaag zo mis en omdat ik weet dat ik niet de enige ben. Omdat er moeders zijn die een kinderwens hebben, maar vandaag geconfronteerd worden met de wetenschap dat die wens misschien wel nooit zal uitkomen. Omdat er moeders zijn die op deze dag aan het bed van hun kindje zitten, in plaats van andersom. Omdat mijn eigen moeder het maar commerciële onzin vond en toch stiekem wat langer in bed bleef in de hoop dat we haar wat zouden brengen. Omdat Moederdag de dag is waarop we niet alleen aan onszelf denken, maar ook aan onze eigen moeder en al die moeders die het moeilijk hebben. Omdat we als moeder de meest dankbare en tegelijk ondankbare taak hebben, onze kinderen uit te leggen, waarom het zo bijzonder is dat ze een moeder hebben…

3 Reacties op “Moederdag

  1. Mooi geschreven weer Femke.

    Jij weet hoe het is om moederdag zonder je moeder te moeten doorbrengen dat maakt het extra confronterend.

    Kon het maar zo zijn dat geen kind zijn of haar moeder hoefde te missen iig tot ze zelf oma of opa zijn. 😦

  2. Ik wens je nog heel veel moederdagen desnoods MET volle blaas.
    Prachtig geschreven ..
    liefs v Leni Knoestter moeder van Casper Paralelķlas VS

  3. Dank je wel voor je mooie verhaal, ik moet mijn moeder sinds 24 maart 2014 missen en mis haar heel erg.
    Ik wil jou nog vele moederdagen toewensen…….

Geef een reactie

