Een moederhart

hart

Een moederhart is een hart vol twijfels. Een moederhart wordt geconfronteerd met vragen over de toekomst en de onzekerheden die daarbij komen kijken. Een moederhart waakt over haar kind en weegt constant diens wensen af. Je wilt je kind alles geven, maar ook weer niet teveel. Je wilt wensen respecteren, maar moet wel voorbij de wens kunnen kijken en een afweging kunnen maken in het belang van de toekomst.

Sinds ik weet dat ik geen onderdeel zal uitmaken van de verre toekomst van mijn kinderen, is mijn moederhart flink op de proef gesteld. Ik heb stappen moeten nemen en keuzes moeten maken, die mijn moederhart soms stil lieten staan en soms juist harder deden kloppen. Met pijn in mijn moederhart, heb ik moeten constateren dat ik mijn kind nooit zou kunnen toevertrouwen aan haar vader, omdat hij niet kon inzien wat mijn moederhart wel zag. Aan liefde geen gebrek, maar wel een gebrek aan inlevingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel.

Ik heb er nooit tussenin willen staan of de band willen verbreken. Ik heb slechts gekozen te vechten voor de zekerheid waar mijn kinderen recht op hebben, nu mijn eigen zekerheid op een toekomst is weggevallen. Dat de band toch verbroken is, is een scheur in mijn hart, waar ik geen verantwoordelijkheid voor draag. Het is een verlies waar mijn kind mee zal moeten leven en ik zal een herstel van die breuk nooit in de weg staan, ondanks de harde woorden die er zijn gevallen. Want een moederhart is niet alleen gevuld met liefde. Een moederhart kent pijn en verdriet. Een moederhart is een groot hart, waar altijd ruimte is voor de belangen van haar kinderen.

Nu de toekomst is geregeld, kan ik alleen maar hopen dat de rust die dit brengt, ook ruimte in het hart van mijn kind creëert. Ruimte voor vergeving, zonder angst voor teleurstellingen. Ruimte voor de liefde die ze ongetwijfeld altijd zal blijven voelen, zonder schuldgevoel over de liefde die haar nu omarmt. het is een lange weg geweest en deze weg heeft mijn moederhart diep geraakt. Er was tijd en ruimte nodig en die hebben wij nu kunnen geven. Ik met mijn moederhart, de rechter met een wijze beslissing en de man waar ik zo zielsveel van houd, omdat hij zijn vaderhart al jaren geleden voor mijn kind heeft geopend.

5 Reacties op “Een moederhart

  1. Femke,

    Wat kan je het toch ontzettend mooi onder woorden brengen, fijn dat je een klein maar o zo belangrijk stukje van de toekomst van je kinderen hebt kunnen regelen…

  2. ♡ en zo is het.

    Het is mij altijd duidelijk geweest dat jouw hart er zo over denkt. En misschien voor haar nog wel belangrijker dat ook jouw lief er zo over denkt. Dat geeft jouw meisje ruimte en een eigen keuze.
    En dat de rechter uiteindelijk ook een hart bleek te hebben geeft jullie nu allemaal rust.

    De kerwaarden die jullie zo je kinderen mee geven vormt zo ook hun moeder/vader hart ♡

  3. Zal een rust geven geven voor jou in ieder geval, hoop ook dat je dochter een stuk rust krijgt.
    Mooi opgeschreven weer Femke, ik hoop dat jij en je gezin nog lang van elkaar mogen genieten.

Geef een reactie

