Uit de tent gelokt

protest

Het was geen schreeuw om aandacht voor mezelf of een zoektocht naar een wondermiddel. Het was een oproep om na te denken over ondoordachte uitspraken of acties, want kanker is geen spelletje en ook zeker geen bijvoeglijk naamwoord. Kanker is een soort roulette en toch blijft de mythe maar bestaan dat we het allemaal zelf in de hand hebben. Want, als ik alle dagelijkse reacties en de rondzwervende verhalen mag geloven, is er zoveel wat ik verkeerd doe of waar ik zelf wat aan kan veranderen. Ik moet gaan smeren, slikken en roken. Ik moet groene groentes eten wel drinken, niet drinken, koffie laten staan en vooral maar heel erg positief blijven. Ik moet niet geloven in de uitkomsten van jarenlange studies naar bewezen medicaties, maar de oplossing zoeken in theorieën, waarvan de positieve uitkomst slechts door een handjevol mensen is ervaren.

Nu ben ik ruimdenkend en ik sta open voor alternatieven, maar ik heb niemand om advies gevraagd. Ik geloof zowel in de heilzame werking van reguliere medicatie, als in de voordelen van het natuurlijke, maar ik heb niet om advies gevraagd. Ik heb echt wel zelf rondgekeken en weet welke alternatieven er zijn, maar ik heb vertrouwen in dat wat bewezen is en ben sceptisch als ik lees dat een middel iemand volledig genezen heeft. Ik lees de wonderbaalrijke verhalen en de verhalen van mensen waarbij het minder goed afliep. Terwijl ik alles lees, weet ik ook dat de berichten die ik lees in beide gevallen vertekend zijn. Want wie deelt zijn of haar verhaal nog, nadat er op reguliere wijze successen zijn geboekt of juist niet? Wie deelt de mislukking van een alternatieve behandeling en wie zegt mij dat een succes daar ook echt aan te danken is?

Ik respecteer ieders keuze en begrijp deze ook. Ik geloof echt ook wel in de alternatieven, als aanvulling, maar ik wil mij niet mengen in de discussie of de oplossing hier nu in zit. Ik heb me even uit de tent laten lokken, maar ik wil mij nu richten op de gevolgen waar ik zelf en velen met mij dagelijks mee moet leven. Ik wil mij richten op de realiteit en de misstanden rondom kanker. Ik wil protest aantekenen tegen het gebruik van kanker als bijvoeglijk naamwoord, de stomme spelletjes die niks bijdragen, de onwetendheid rondom kanker. Maar ik wil ook van de gelegenheid gebruik maken om iedereen vriendelijk te verzoeken te stoppen met het geven van al die goedbedoelde adviezen want, evenals om kanker, heb ik daar niet om gevraagd.

12 Reacties op “Uit de tent gelokt

  1. Femke wil je alleen maar een hele dikke knuffel geven, en vind het heel goed dat je het op je eigen manier doet. heb diep respect voor jou xxxx

  2. Respect voor jou. Je hebt groot gelijk dat je jezelf niet laat meeslepen door verhalen van andere die zeggen wat je verkeerd zou doen of zou moeten veranderen. Volg je hart en geniet en probeer positief te blijven.

  3. Weer 1 waar zo een gouden lijstje om kan. Zo vreselijk waar. Ik vind je een topper met je rake teksten, ben het helemaal met je eens. Iedereen denkt maar van alles tegen jou, tegen ons te kunnen en moeten zeggen.

  4. Nee ik volg geen speciaal dieet, nee ik eet geen klei??!!, nee ik druppel mijn voorhoofd niet en ja ik maak me zorgen om mijn dochter maar dat doe ik ook om mijn zoon, ben zeker niet doof je hoeft niet harder of langzamer te gaan praten.

    Ik heb MS en kan heel goed zelf mijn keuzes maken. Neemt niet weg dat ik het enorm waardeel dat mensen af en toe even hun arm om me heen slaat, of me blij maken met een lief gebaar.

    Het maakt blijkbaar niet uit welke ziekte je hebt, het gevoel is hetzelfde.

    Dank weer voor je inspiratie.

  5. Respect!

    Wij hebben ook gevochten tegen kanker. En eigenlijk, ondanks dat alles stabiel is, vechten we nog.
    Op 3jarige leeftijd ontdekten ze een tumor bij mijn dochter. Ze is nu 5 en iedere dag is een gift. Niet zo’n overdreven “kijk mij eens met een roze bril naar de wereld kijken”-gift, maar bepaalde momenten zijn bewuster.
    Ik was een “kop houden en niet janken bij mijn kind” moeder. Maar ondanks dat, waren de adviezen niet van de lucht. Allemaal oprecht en goed bedoeld, maar ik zie nog steeds niet in dat bietensap je van de kanker af helpt, om maar ns iets te noemen. Ik ben uit gegaan van mijn eigen gevoel en mijn eigen kracht en daarbij heb ik niet veel vrienden gemaakt.

    Ik heb respect voor het feit dat je het op jouw manier doet. Het is jouw leven, jouw lijf en jullie gevecht.

    Heel veel sterkte!

  6. Liefde zit niet alleen in de borsten maar in je hele verschijning, de liefde die je deelt met je omgeving en je bent er niks minder om ende liefde blijft

Geef een reactie

