(ver)werkvakantie

werkvakantie

Ik heb vakantie, maar het is chaos in mijn hoofd. Ik wil vooruit kijken en kijk ook terug. Ik wil twee jaar inhalen in twee maanden, maar ik wil ook rust, omdat ik weet wat er na die twee maanden op me wacht. Ik wil genieten en werken aan mijn herstel. Ik wil opbouwen wat er is afgebroken en een reserve aanleggen voor wat er nog komt. Ik wil mijn gezin rust geven en tegelijkertijd zoek ik de drukte op, omdat ik het gevoel heb dat ik zo ontzettend veel heb gemist. Ik loop vooruit, terwijl ik achteruit loop en zie de verleidingen naast me liggen. Ik voel me als een kind in snoepwinkel, met slechts een euro op zak.

De tegenstrijdigheid van mijn beslissing, laat mij niet los en ik ben vooral voor mezelf steeds bezig verantwoording af te leggen. Want er is niemand die mijn keuze niet begrijpt, behalve ikzelf. Ik stel mezelf steeds weer de vraag of ik voor mezelf gekozen heb of voor mijn gezin. Door ze nu tijd te geven, zou ik ze ook tijd kunnen ontnemen, maar door nu rust te nemen, krijg ik wel de kans om twee maanden van mijn gezin te genieten. Weegt die tijd van nu straks nog op tegen het risico en doe ik mijn gezin tekort in de toekomst?

Als ik de vraagstukken voor even naast mij neerleg, vertelt mijn gevoel dat mijn keuze de juiste is. Dan kan ik genieten van het leven, maar dan besef ik ook juist hoe fijn dat leven is en hoe schuldig ik me voel tegenover de mensen waar ik van houd, omdat ik weet dat ik er niet altijd zal zijn om het geluk met ze te delen.

Door al dat denken, lijkt mijn vrijaf soms meer op een werkvakantie. Het is een intensieve zoektocht naar de juiste structuur om die twee maanden optimaal te benutten en ondertussen pluk ik de mooie momenten lukraak om me heen, uit angst een geluksmomentje mis te lopen. Ik wil te veel en het lukt me nauwelijks om prioriteiten te stellen.

Als ik even stil ben, is dat soms omdat ik weinig te vertellen heb. Als ik even stil ben, is dat soms omdat ik aan het verwerken ben of omdat ik zoveel wil vertellen dat ik simpelweg niet weet waar te beginnen. Ik heb niet alleen vakantie van kanker of een werkvakantie, maar ik ben met verwerkvakantie en heb mijn reisschema nog niet helemaal vastliggen.

 

Een Reactie op “(ver)werkvakantie

Geef een reactie

