Klimaatverandering

klimaat

Het zonnetje schijnt en we beleven een paar mooie dagen in maart. Ik voel de warmte van de zon op mijn huid en de kou uit mijn lichaam trekken. Het klimaat verandert en ik omarm sommige veranderingen. Anderen neem ik voor lief, omdat ze nu eenmaal horen bij de constante verandering en omdat ze mij ook inspiratie brengen. Want nu ik toch drukdoende ben met het gebruik van metaforen, is de aardverschuiving in mijn leven, veroorzaakt door het veranderde klimaat, er wel eentje om te noemen.

Het is een kwestie van accepteren dat dingen niet meer worden zoals ze altijd geweest zijn. De winters zijn nog steeds koud en de zomers twijfelachtig. De warme dagen zijn soms extreem en de koude dagen heel af en toe eenzaam. Leven met uitgezaaide kanker is leven zonder invloed op de elementen of een goede voorspelling van het weer van morgen. Vandaag kan ik genieten van alle warmte om me heen. De zon op mijn huid en de liefde van mijn gezin. Maar ik weet dat het morgen weer helemaal anders kan zijn. Morgen kan ik de angst plotseling weer voelen, als een koude wind langs mijn rug, die me rillingen bezorgt.

Een jaar heeft vier jaargetijden, maar de seizoenen gaan steeds meer ongezien in elkaar over. De winter wordt een lange herfst en de zomer een oneindige lente. De kalender telt twaalf maanden, maar ik leef per drie en beleef alle seizoenen steeds weer in die korte periode. Elke maand een korte winterdepressie en het opbloeien van nieuw leven totdat er weer een herfststorm in mijn hoofd aantrekt en mijn tranen als buien uit de lucht vallen. De hoop aan het begin van de drie maanden en de angst als aan het einde weer de tijd van controles is aangebroken. Het is de blijvende verandering in mijn eigen klimaat, die mij waarschuwt extreem weer uit de weg te gaan, maar tegelijkertijd mij aanspoort dit juist op te zoeken.

De klimaatverandering daagt uit om elke mooie dag te pakken. Weersvoorspellingen zijn te onvoorspelbaar om er blind op te vertrouwen. Zoals het nieuws en weer van de toekomst voor een deel te meten zijn, zijn ze evengoed een kwestie van gissen. De enige zekerheid die we hebben is die van de dag van vandaag en de zon die we nu op onze huid voelen branden. Ik absorbeer die warmte, omdat ik niet weet of ik er morgen nog van kan genieten. Want ik weet niet wat de zomer ons gaat brengen, maar wel dat ik mezelf alweer snel mag gaan opmaken voor de volgende herfststorm.

 

2 Reacties op “Klimaatverandering

  1. Wat heb je dit vreselijk mooi verwoord Femke, de tranen schoten ervan in mijn ogen , zo treffend en raak geschoten. Mooie en warme zondag verder. Marijke

Geef een reactie

