Eerlijk delen

kruimels2

Soms is één woord voldoende en soms zijn de vragen uitgebreid. Samen lachen en samen huilen, omdat we in dezelfde situatie zitten en elkaar begrijpen. Geen scheve gezichten en zelden een onvertogen woord. Onvoorwaardelijke steun en een bijzondere band, ondanks dat we elkaar nauwelijks kennen. In verschillende fases en met verschillende vooruitzichten, maar op dezelfde golflengte. We zijn geen zusters, omdat we hetzelfde lot dragen, maar omdat we er op dezelfde manier mee omgaan of juist omdat we leren van onze verschillen.

Als de koek op is, is het lastig delen en de pijn om de onmacht voelbaar. Want het is zo oneerlijk om te zien dat anderen aan het kortste eind trekken en moeten zien te overleven op de kruimels die nog resten. Ik zou ze zo graag een stukje van mijn eigen taart geven, maar weet dat ik spaarzaam moet zijn, omdat ik de kruimels straks zelf nog bij elkaar moet vegen. Ik deel dat wat ik wel missen kan en waar ik ruim voldoende over beschik. Geen koek en geen kruimels, maar medeleven, woede en verdriet omdat de taart in zulke smalle puntjes is gesneden en niet eerlijk is verdeeld.

Onderdeel zijn van een groep met lotgenoten is eerlijk delen, maar ook toezien wat mij ooit te wachten staat. Het is confronterend, hartverwarmend, inspirerend en frustrerend. Omdat je naar de zijlijn wordt geslingerd en op de reservebank wordt geplaatst, in een spel waar ongelofelijk vals wordt gespeeld. Omdat je deelt in de pijn, maar ook omdat je mee kunt proeven en leert dat de laatste kruimels hun smaak nog niet verloren hebben.

Delen in een groep is geven en nemen. Kruimels en taartpunten, met soms een toefje slagroom als zoete verrassing. Het is een plek waar eerlijk wordt gedeeld en waar we elkaar lepeltjes geven om de kruimeltjes bij elkaar te schrapen. Het is een plek waar ik me thuis voel, ondanks dat ik ook moet delen in het verdriet. Niet omdat we zusters zijn, maar omdat we allemaal weten wanneer de koek echt op is en toch bereid zijn om de kruimels te delen. Maar bovenal, omdat we allemaal als geen ander weten en elkaar kunnen leren, hoe we moeten genieten van de restjes die we op ons bordje krijgen.

 

 

 

3 Reacties op “Eerlijk delen

  1. Zo mooi beschreven weer.

    Dikke knuffel Femke.

    Voor mij blijft de blinkende mooie kant van de medaille toch de grootste.
    Het delen van de taart het belangrijkste ook al is het zien van je voorland en het moeten mee maken dat de kruimels van een ander opraken zwaar.
    >>>>X<<<<

  2. Wat heb je dit mooi omschreven, Femke ! Ik voel het ook zo. En het is pijnlijk. Maar het is het waard. Zonder lotjes had ik het nooit gered. X

Geef een reactie

