Dankzij de kanker…

yes

Dankzij kanker, heb ik mijn grenzen verlegd. Ik heb geleerd wat belangrijk is in mijn leven en aan zelfvertrouwen gewonnen. Ik heb nieuwe vrienden gemaakt en oude vrienden leren kennen. Ik ben in een wereld terecht gekomen, waar ik warmte ontvang en waardering krijg voor wie ik daadwerkelijk ben. De kanker heeft mij vechtlust gegeven en de kracht om voor mijn idealen te strijden. Het heeft een nieuwe dimensie aan mijn leven toegevoegd en de intensiteit aanzienlijk verhoogd. Dankzij de kanker sta ik hand in hand met de man waar ik van houd en ben ik de moeder geworden die ik altijd al had willen zijn. Dankzij de kanker heb ik nee leren zeggen en ja tegen dingen die mij gelukkig maken.

Ik zou me inmiddels een leven zonder kanker niet kunnen voorstellen, maar dat neemt niet weg dat ik daar niet stiekem van droom. Geen zorgen over de toekomst en geen angst om mijn gezin achter te laten. Geen verdriet om al die mensen die ik aan kanker verloren heb en geen woede vanwege de machteloosheid die aan kanker verbonden is. In een innerlijke strijd, probeer ik mijn woede opzij te zetten. Ik probeer te relativeren en kanker een plekje te geven. Niet omdat het een plekje verdient, maar omdat ik de keuze niet heb.

Dankzij de kanker ben ik mijn borsten kwijt en dankzij kanker ben ik mijn leven niet zeker. Dankzij de kanker zijn mijn kinderen bang en zal mijn man straks alleen voor ze moeten zorgen. Dankzij de kanker heb ik mijn idealen gevonden en ontdekt hoe krachtig ik ben. Dankzij kanker ben ik vrienden kwijtgeraakt en heb ik mezelf moeten overgeven aan vreemden. Dankzij de kanker heb ik de passie voor het schrijven gevonden en krijg ik de kans om mezelf en anderen daarmee te helpen. De kanker heeft mijn wereld verkleind en ondertussen zoveel groter gemaakt. De kanker heeft letterlijk armoede gebracht en tegelijkertijd geestelijke rijkdom. De kanker heeft de regie van mijn leven overgenomen, maar daardoor heb ik nu wel juist de touwtjes in handen.

Het zou zo mooi zijn als ik kon leven, zonder alles wat ik aan kanker te danken had. Maar dat is nu eenmaal niet zo, dus tel ik mijn zegeningen. Ik blijf boos, maar probeer ook steeds weer te relativeren, want dankzij de kanker kan ik dat ondertussen wel als de beste!

10 Reacties op “Dankzij de kanker…

  1. Mooi geschreven Femke.. kanker verruimt onze wereld we hadden het liever niet of niet gehad helaas hebben we daar geen macht over ..maar toch hebben we door “Onze” kanker zoveel meer geleerd.. En voordat het over is hoop ik dat we volop hebben mogen genieten van alles en iedereen om ons heen, dat we kunnen zeggen “Ik heb geleefd”..
    Dikke knuff lieve Femke ((X))

  2. Goh, Femke wat heb je dat mooi neergezet, zo waar.
    Ik ben ook erg verandert door de kanker, sterker, strijdbaarder, noem het maar op, je weet ineens ook zo veel over kanker, had het liever niet geweten!!!!!

  3. O zo waar Femke. Blij dat ik jou heb ‘leren kennen’. Ook was voor ons beiden kanker de aanleiding. En inderdaad dankzij de kanker zijn wij vrienden kwijtgeraakt. Maar ook dankzij de kanker hebben wij er vrienden voor teruggekregen.
    Liefs, Hennie

  4. Regen en Zonneschijn kunnen beiden tegelijkertijd naast elkaar bestaan in een leven, dat is wel duidelijk. Ik wens jouw en jouw liefsten het allerbeste en mooiste!. Hartelijke groet

  5. Goh Femke weer vanaf woord 1 tot het laatste woord weet jij mij te raken! Ik hoop dat het nu met de feestdagen voor de deur wel beter met je gaat! Dat gun ik jou en je gezinnetje zo dat zal een mooi cadeau van boven zijn. Ik las in de mg dat je mee ging doen aan een experiment en hoop uiteraard dat je
    goed geloot bent wijffie. Wij wensen jullie fijne feestdagen en een hoopvol 2014.
    Heel veel liefs van Johan, wilma en Demi Hardenbol
    Ps en een dikke knuffel van Bobby en silly (onze 2 boxers)

    begin van 2014

  6. Lieve Femke, met tranen in mijn ogen lees ik je verhaal. Heb zelf twee jonge kinderen, kan me jou angst en boosheid zo goed voorstellen. Ik wilde je met dit berichtje heel veel kracht sturen en zeggen dat ik door jou verhaal weer even met beide benen op de grond gezet ben…dank je. Dikke kus van mama

Geef een reactie

