Stomme pech

pech

Het constant zoeken naar de juiste balans. Keuzes maken, prioriteiten stellen en alles afwegen. Ziek zijn is stom. Ziek zijn is dingen laten of juist doen, omdat je je steeds afvraagt of er nog een volgende kans komt. Ziek zijn is ook extra genieten van de bijzondere momenten, omdat je herinneringen wilt maken. Het is leven met de dag en constant argwanend naar de toekomst kijken. Ziek zijn is controle verliezen, maar tegelijkertijd ook zekerheid creëren.

Ik ben een gelukkig mens. Ik ontvang liefde en ik kan intens genieten van mijn gezin. Ik zie elke zonnestraal als een cadeautje en sta elke dag weer stil bij alle mooie dingen in mijn leven. Ik ben in staat anderen te helpen en durf zelfs soms om hulp te vragen. Ik plan niet te ver vooruit, maar heb wel een helder plan voor de toekomst vastgelegd.

Ziek zijn is stom, omdat het mijn leven in de war gooit. Omdat ik dingen af moet wegen en soms verkeerde keuzes maak. Dan betaal ik een prijs die niet in verhouding staat en moet ik mijn balans weer zien terug te vinden.

Maar soms is een keuze niet in een prijs uit te drukken. Dan komen wensen uit en doe ik daarvoor met liefde een stapje terug. Een extra ritje naar het ziekenhuis om de aankomst van Sinterklaas bij te wonen of een dag in mijn pyjama omdat de boodschappen voor pakjesavond te zwaar waren. De spanning, de blijdschap, de voorpret en de napret. Het is onbetaalbaar en elke prijs waard. Daarvoor leef ik en daarvoor maak ik soms keuzes waarvoor ik de rekening achteraf gepresenteerd krijg. Ik betaal het met een glimlach en weet dat ik het zo weer zou doen. Wat ik namelijk niet weet, is of ik nog een kans krijg en dat niemand de gecreëerde herinneringen af kan pakken.

Want ziek zijn is ook intens bewust herinneringen maken. Een verleden vastleggen voor de toekomst en met een open blik kijken naar de dingen die aan de juiste kant van de weegschaal liggen. Het geluk omarmen, hoe stom het ook is om ziek te zijn. Het geluk herkennen en de balans vinden tussen heden, verleden en toekomst. Dat is wat ziek zijn mij heeft gegeven en zolang ik dat kan blijven vasthouden, is ziek zijn eigenlijk zo stom nog niet, maar gewoon een kwestie van stomme pech.

2 Reacties op “Stomme pech

  1. Mooi verwoord weer.

    Ik heb met een lach op mijn gezicht de foto’s van de pepernoten bekeken. Ik was er in gedachten bij om 9:00 toen het gelukkig even droog was.

    Ik begrijp je zo.
    En neem met liefde je boodschappen mee (of ga ze met je zoon halen) de volgende keer.
    Ben trots op je dat hulp vragen af en toe gewoon lukt.

    Dikke knuffel

Geef een reactie

