De jolige Jolie

dna

Toen Angelina Jolie de publiciteit zocht met haar borsten, was ik sceptisch. Deed ze dit om aandacht te vragen voor zichzelf of voor de keuze die ze had gemaakt? Droeg het nieuws over de borsten van Jolie bij aan bewustwording of niet? Zou het ogenschijnlijke gemak waarmee ze haar beslissing had genomen niet het bestaande beeld over genafwijkingen vervormen tot de grootte van een steenpuist? Een steenpuist van de Angelina Jolie variant, wel te verstaan. Zo eentje die je gezellig bij de dokter laat verwijderen om vervolgens weer verder te gaan met je leven.

De Telegraaf heeft BRCA in een gezellig jasje gestoken. In een artikel over een nieuwe onderzoekstechniek, in combinatie met lokale bestraling, wordt BRCA ‘verheven’ tot de Angelina Jolie variant. Inhoudelijk heeft het artikel wel nieuwswaarde, maarde schrijfster van dit verhaal, heeft duidelijk niet de moeite genomen zich te verdiepen in het gen waar zij over schrijft.

BRCA is een afwijking met grote gevolgen. Het is een genafwijking die levens veranderd of verwoest. Het is een afwijking die jonge mensen dwingt tot het nemen van onmenselijke beslissingen en de toekomst van onze kinderen bepaalt. Toen Angelina koos voor het laagste risico, kan ik me voorstellen dat dit geen makkelijke keuze is geweest. Haar beslissing om het naar buiten te brengen was dapper en ik probeer te geloven in de beste intenties.

Maar als het gevolg is dat BRCA voortaan als de Angelina Jolie variant door het leven zal gaan, denk ik dat we zowel Jolie als ‘haar’ genafwijking tekort doen. Aan BRCA is niks joligs te vinden en de benaming stuit mij vreselijk tegen mijn gereconstrueerde borst(en).

Het artikel valt onder de categorie “laten we kanker vooral zo gezellig mogelijk maken” en de Angelina Jolie variant is weer zo’n hardnekkige uitspraak de vast vaker terug zal komen. Het fenomeen lijkt onuitroeibaar en er is volgens mij geen middel tegen bestand.  De jolige Jolie is een voorbeeld van een steenpuist die niet te verwijderen is en dan bedoel ik in dit geval de zogenaamde ‘Telegraaf variant’.

 Bron: Telegraaf

4 Reacties op “De jolige Jolie

  1. BRCA is lastig, of Jolie het nou heeft of niet. Preventief opereren is ook lastig, in vrienden- en familiekring veel van meegekregen. Wat als al je tantes dood zijn, je zus midden in de chemo zit en jezelf nog kinderen wilt? Enkele familieleden van mij lieten zich opereren aan borsten en eierstokken, gelukkig kregen zij veel begrip vanuit omgeving. Een tante, die door slokdarm- en keelkanker erg verminkt was, kon geen begrip opbrengen. Waarom opereren, verminken als je (nog niet) ziek bent. Ook begrijpelijk. Aandacht voor dit onderwerp is altijd goed, ook als het via Jolie komt. Het levert dilemma’s op. Maar een publiciteitsstunt moet het natuurlijk ook niet worden.

  2. Ik zie je borsten weghalen niet echt als een “publiciteitsstunt” :-/ Ik ben dan wel geen vrouw, maar ik kan me wel inbeelden dat dt zeker niet fijn is voor een vrouw, net als haar verliezen door de chemo… Ook voor Angelina Jolie zal dit niet makkelijk geweest zijn!

Geef een reactie

