Mijn meisje, mijn ‘chiky’ en ik…

chicky

Ze is geboren uit een gevoel van onmacht en de behoefte deze onmacht om te zetten in een beeld dat mij kracht zou geven. Ze was bedoeld om mijn lichaam een hak te zetten en om mij bij te staan in de strijd tegen kanker. Langzaam groeide een idee en als ik mijn ogen sloot, zag ik haar voor me. Ik wilde mezelf neerzetten, zoals ik mezelf zie. Gehavend en stoer, kwetsbaar en sterk. Uiterlijke kenmerken die in de spiegel niet zichtbaar zijn tegenover de schoonheid die ik van binnen probeer te handhaven. Geen ideaalbeeld, want in de ideale wereld was ik nooit geweest wie ik nu ben.

Bij de ontwikkeling van mijn meisje, hield ik rekening met haar beperkingen. Een idee overbrengen op iemand die je gevoelens niet kent, is een uitdaging, maar de kunstenaar ging de uitdaging aan en creëerde het beeld wat al die tijd opgesloten leek te zitten in mijn eigen beleving. Ze kreeg gestalte en vormde zich als vanzelf naar mijn gedachten.

Tijdens de geboorte, heb ik mijn verhaal verteld. Een verhaal dat niet geschikt leek voor een korte samenvatting, maar de samenvatting stond te lezen in mijn ogen en de tekenen van mijn gezicht. Mezelf terug zien is een grotere confrontatie met de werkelijkheid dan ik ooit had gedacht. Mezelf zien door de ogen van een ander en mijn verhaal horen, brengt de realiteit ook voor mij in beeld. Even voelde ik de pijn van de mensen om me heen, alsof ik een buitenstaander was, geraakt door de tragedie. Maar naast het verdriet, zag ik vooral ook mijn kracht en de hoop op een wonder.

Die hoop en mijn kracht zijn op die dag vereeuwigd. In beeld, in woord en in daad. Want dankzij een goede samenwerking, een kunstenaar en een team van vakmensen, is de geboorte van mijn meisje op een integere manier in beeld gebracht. Zij vertoont een treffende gelijkenis met mij als persoon, ondanks de grote uiterlijke verschillen.

Als mijn lichaam het ooit opgeeft, zal zij over mij waken. Als mijn geest het zwaar krijgt, zal zij mij weer moed geven. Mijn meisje en ik zijn voor altijd samen. Onafscheidelijk gaan wij de strijd aan. Want zij is mij en ik ben haar. Mijn meisje, mijn ‘chicky’ en ik…

chicky fdkk Dank je wel Maroen….

Geef een reactie

