Eerlijk delen

vul aan...to do

De pijn, de angst, het verdriet en de onzekerheid. Verborgen achter een masker, omdat de confrontatie met de werkelijkheid voor alle partijen moeilijk is. Altijd een glimlach paraat hebben en altijd een luchtig grapje achter de hand. Hoe lastig is het om uit te leggen dat sommige vragen pijn doen, terwijl je weet dat ze met de beste bedoelingen gesteld worden en hoe moeilijk is het om die pijn te laten zien, zonder de ander te kwetsen! Door aan te geven waar mijn behoefte ligt, zou ik weleens ondankbaar kunnen overkomen, maar als ik niet voor mezelf zou opkomen, kom ik nooit van mijn masker af.

Wanneer mensen aangeven mee te leven of te weten hoe het voelt. Als ze vragen of alles goed is of mij moed proberen in te spreken door te zeggen dat ik positief moet blijven en dat er voor mij vast wel een goede behandeling komt.

Elke dag dezelfde vragen en opmerkingen, vaak meerdere keren per dag. Elke vraag gesteld uit interesse of met goede intenties. Ondertussen groeit mijn frustratie en vrees ik voor de val van mijn masker. Hoe doorbreek ik het patroon, zonder mijn omgeving verdriet te doen? Om deze vraag te beantwoorden, moet ik mezelf als slachtoffer zien en dat is misschien wel de grootste confrontatie!

Want het zit niet in mijn aard om die rol aan te nemen. Ik ben een vechter, maar ben het strijden soms ook beu. Moet ik mijn pijn steeds verdedigen om te voorkomen dat ik mensen kwets of moet ik het zo laten, omdat de bedoelingen zo goed zijn?

Ik heb lang nagedacht over mijn strategie. Ik heb mijn frustraties op papier gezet en een gok genomen. Hiermee heb ik mogelijk mensen pijn gedaan, maar het heeft ook iets positiefs gebracht. Want ik heb ook geleerd dat ik niet van iedereen kan verwachten dat ze mij echt begrijpen, zonder dat ik mijn behoeftes uitspreek. Daarom heb ik ook mijn wensen gedeeld en aangegeven waar de pijn van mijn kant lag.

De rolverdeling zal misschien altijd zo blijven. De goede bedoelingen tegenover de frustratie en het verdriet. De afstand te groot om te overbruggen, omdat mijn wereld gelukkig ver weg ligt van die van mijn omgeving. Alleen door eerlijk te zijn, kunnen we nader tot elkaar komen en de kloof versmallen. Vertel mij wat je niet durft te vragen en ik zal je begrijpen. Vertel mij waar je bang voor bent en ik zal je angst accepteren. Vraag mij wat ik voel of waar je mij mee kan helpen en ik zal je omarmen als een echte vriend…

9 Reacties op “Eerlijk delen

  1. ik heb geen borstkanker, maar iets anders. Voor mij sla je de spijker op zijn kop. Zeer herkenbaar. En dat ik mijn eigen behoeften hierin duidelijker moet maken, is ook voor mij een leerpunt. Bedankt voor je stuk. Ik denk dat het jou en mij en veel anderen helpt op deze weg.

  2. Lieve Femke,

    Dit is zo herkenbaar. Voor mij alweer 8 jaar geleden bijna. Dit heldere inzicht kwam bij mij pas toen alles achter de rug was. Wat zat ik met de tegenstrijdige gevoelens in de knoop. Knap hoe je het verwoord hebt. Via fb/Fion las ik dat je vandaag een spannende dag hebt. Ook met dubbele gevoelens denk ik. Ik wens je heel veel sterkte xx

  3. Erg die oordelen van mensen die het zelf niet meemaken. Troost je, het overkomt mij ook maar ik rook niet, drink niet, gaf 2 jaar borstvoeding, eet wel broccoli, beweeg voldoende, gezond gewicht maar heb ook kanker. Onze beste kameraad is ook overleden aan kanker . Sportman in hart en nieren totdat hij van het vele buiten sporten huidkanker kreeg. Het is in de ogen van mensen die niet in je schoenen staan tóch nooit goed en eigen schuld. Ja, dan had ik misschien niet op regelmatige tijden moeten werken? Dan hadden zíj mij op die tijden niet nodig moeten hebben, had ik ” gewoon” overdag kunnen gaan werken. Nu gaan ze voor ons chronische patienten de ziektekosten nóg hoger maken.
    Heerlijk solidair zijn we dan. Alleen omdat enkelen pech hebben gehad?

Geef een reactie

